جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   مبارزه به‌موقع با ملخ‌های صحرایی امنیت غذایی کشور را حفظ کرد
4 خرداد 1399 , ساعت 15:27

مبارزه به‌موقع با ملخ‌های صحرایی امنیت غذایی کشور را حفظ کرد

رئیس پیشین سازمان حفط نباتات در مراسم تودیع خود با بیان اینکه کرونای بخش کشاورزی ملخ بود، گفت: امروز خیلی راحت بیان می‌کنیم که توانستیم با مبارزه به‌موقع با ملخ‌های صحرایی، امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم و هیچ زراعت و باغی در کشور دچار آسیب نشده است.

 محمدرضا درگاهی، رئیس پیشین سازمان حفط نباتات در مراسم تودیع خود با بیان اینکه فعالیت در این سازمان تنها با عشق امکان‌پذیر است، گفت: در دو سالی که در این سازمان حضور داشتم با وجود تحریم‌ها، مدیران طوری عمل کردند که نه دچار خودتحریمی شدیم و در عین حال قوانین را طوری رعایت کردند که کشورهایی که دوست ما به شمار می‌روند، نتوانند به بهانه عدم رعایت قانون، ما را دچار تحریم کنند.

درگاهی در ادامه افزود: مدیران بسیار متخصصی در حوزه حفظ نباتات و تولید آفت‌کش‌ها در کشور وجود دارد و اگر فعالیت‌های شبانه‌روزی همکارانم در این سازمان نبود، قطعا امروز با مشکل جدی در مبارزه با آفات در کشور روبرو بودیم.

رئیس پیشین سازمان حفط نباتات ادامه داد: امروز با اطمینان می‌توانیم بگوییم که امسال با آفت زنگ، چهاربرابر سال گذشته در ۴۰۰هزار هکتار مبارزه کردیم. امسال در حدود یک میلیون هکتار با سن گندم مبارزه صورت گرفته است. همنین با بیش از چهار میلیون هکتار با انواع علف‌های هرز گندم مبارزه کردیم. دوبرابر سال گذشته با انواع آفات و بیماری‌های گندم مبارزه کردیم.

درگاهی در ادامه با اشاره به موفقیت در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی، تصریح کرد: ایران باوجود تحریم‌ها بهتر از هندوستان، پاکستان و کشورهای عربی مبارزه کردیم که اگر فعالیت شبانه‌روزی همکارانم نبود، این امر میسر نمی‌شد.

به گفته او، اگر تلاش همکارانم نبود، امروز باید سموم را در بازار آزاد با چندین برابر قیمت خریداری می‌کردیم.

او ادامه داد: من عشق را در کارشناسانی دیدم که در چابهار و بندرعباس باوجود رعایت تمام اصول ایمنی، به علت مسمومیت در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی روانه بیمارستان شدند.

درگاهی با بیان اینکه کرونا بسیاری از بخش‌های اقتصادی را متأثر کرد، اما کرونای بخش کشاورزی ملخ بود، گفت: همین امروز هم بسیاری از همکارانم در ۱۰ استان درگیر با هجوم ملخ‌های صحرایی، درحال مبارزه با آنها هستند که جا دارد که از همه آنها تشکر ویژه کنم.

رئیس پیشین سازمان حفط نباتات ادامه داد: امروز خیلی راحت بیان می‌کنیم که توانستیم با مبارزه به‌موقع با ملخ‌های صحرایی، امنیت غذایی کشور را حفظ کنیم و هیچ زراعت و باغی در کشور دچار آسیب نشده است.

او با اشاره به اینکه حمایت ویژه مدیریت مالی و پشتیبانی این سازمان باوجود کمبودهای اعتباری تصریح کرد: این بخش طوری عمل کرد که کارشناسان فنی در هیچ زمانی با تنگنای مالی مواجه نشوند و هیچ محدودیتی برای اعزام کارشناسان به استان‌ها وجود نداشت.

درگاهی در قالب درخواستی از وزیر جهاد کشاورزی درباره تعاونی مسکن کارکنان سازمان حفظ نباتات کشور، گفت: از شما می‌خواهم به این موضوع رسیدگی کنید تا همکارانم دیگر با این دغدغه روبرو نباشند.

این درخواست او البته با موافقت وزیر جهاد کشاورزی روبرو شد و خاوازی وعده داد که این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

.

ضرورت جهش تولید در سه بخش

حجت الاسلام و المسلمین بیت‌الهی، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان حفظ نباتات نیز در این مراسم با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید» گفت: سازمان حفظ نباتات در راستای تحقق شعار سال باید به سه بخش مبارزه با آفات، تولید، واردات، صادرات و توزیع سموم و قرنطینه واردات و صادرات توجه کند.

بیت‌الهی افزود: جهش تولید در سازمان حفظ نباتات با تمرکز بر بخش‌های یاد شده، در قالب عدد و رقم و کیفیت و بهبود عملکرد قابل ارزیابی است. بر همین اساس انتظار می‌رود ریاست جدید این سازمان این موارد را مورد توجه ویژه قرار دهد.

.

اهم عملکرد دو ساله سازمان حفظ نباتات

علیمراد سرافرازی، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد دو ساله این سازمان اشاره کرده و گفت: راه‌اندازی میز خدمت، تدارک آفت‌کش‌ها به میزان دو برابر نیاز کشاورزان، اصلاح ساختار فنی و اجرایی نظارت بر سموم به شورای سیاستگذاری کلان در حوزه آفت‌کش‌های شیمیایی و غیرشیمیایی، تسهیل فرایند ثبت سموم، توسعه و تقویت همکاری با نظام مهندسی با هدف نظارت بر فعالیت‌های گیاهپزشکی، تشکیل ستاد گیاهپزشکی در سطح کشوری و استانی از جمله مواردی بود که در این دوره دوساله انجام گرفت.

او در ادامه با اشاره به مبارزه جدی و گسترده با ملخ صحرایی در این مدت، افزود: با مبارزه به‌موقع و دقیق در برابر هجوم ملخ صحرایی، هیچگونه خسارتی به مزارع و باغات کشاورزان وارد نشد و به ساماندهی در وضعیت لجستیکی در همه استان‌ها و تقویت نیروهای انسانی مجرب، فعال‌سازی هواپیمایی ویژه و جلب حمایت‌های مالی و فنی مجامع بین‌المللی نظیر فائو در منطقه جنوب غرب آسیا سواک (SWAC)  بخش‌هایی از فعالیت این سازمان در مبارزه با هجوم ملخ‌های صحرایی بود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات همچنین ادامه داد: حضور بی‌سابقه مدیران ستادی و اجرایی در سطح استانی، تأکید بر همکاری بین‌المللی و حضور اساتید بین‌المللی، تقویب ارتباطات با چین، هند و پاکستان در راستای انتقال تجربه مبارزه با ملخ‌های صحرایی، حمایت تولید در قالب تفاهمنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، حضور سازمان در مجامع داخلی از جمله مجلس و سازمان برنامه و بودجه که منجر به شناخت عمیق آنها از مسائل و اهمیت فعالیت‌های این سازمان شد، توجه ویژه به اصلاح ساختار پاشنده‌ها همچون پهپادها، توسعه همکاری با گمرک در بخش قرنطینه‌های مرزی و … از جمله مواردی بود که در این سازمان در دوره مدیریت قبلی انجام گرفت.

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on مبارزه به‌موقع با ملخ‌های صحرایی امنیت غذایی کشور را حفظ کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>