پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   بازنگری در قانون و تقویت ساختار حفظ نباتات
4 خرداد 1399 , ساعت 15:46

چنگلوایی از وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد:

بازنگری در قانون و تقویت ساختار حفظ نباتات

رئیس سازمان حفظ نباتات در مراسم معارفه خود با اشاره به اینکه وظیفه‌‌ای که برعهده مدیریت حفظ نباتات در استان‌هاست، با جایگاه تشکیلاتی فعلی آنها همخوانی ندارد، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی از او درخواست کرد تا مدیریت حفظ نباتات در استان‌ها مستقیما زیر نظر ریاست سازمان حفظ نباتات کشور قرار گیرد.

کیخسرو چنگلوایی، رئیس پیشین سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در مراسم معارفه خود به عنوان ریاست سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به عملکردش در مدیریت جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در این مدت با وجود شرایط نامساعد اقلیمی توانستیم تا حدودی کشاورزی پایدار در خوزستان را تقویت کنیم.

چنگلوایی با اشاره مصداقی به بخشی از موفقیت‌ها در مدیریت بخش کشاورزی این استان، افزود: در گذشته میزان خرید گندم از این استان در حدود ۵۷۰هزار تن بود که اکنون به یک میلیون و ۱۰۰هزار تن افزایش یافته است. همچنین تولید کلزا از ۲۳۰۰ تن به ۴۹۰۰تن افزایش یافته و امسال نیز به مرز ۷۰هزار تن رسیده‌ایم.

او با بیان اینکه امروز خوزستان ۱۳.۵درصد کل تولیدات کشور را در قالب ۱۶.۵ میلیون تن محصولات زراعی و باغی به خود اختصاص داده است، ادامه داد: احیای تولید چغندرقند پس از ۱۲ سال تعطیلی کارخانه قند، زمینه تولید چغندرقند در ۸۰هزار هکتار فراهم شده است. همچنین صادرات محصولات کشاورزی از ۳۷۳میلیون دلار به یک میلیارد و ۱۴۷میلیون دلار افزایش یافته است.

چنگلوایی به پروژه مهم آب و خاک در استان خوزستان اشاره کرده و گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آب و خاک کشور در تاریخ کشاورزی کشور در این استان انجام گرفت که پس از سفر ریاست‌جمهوری به منطقه و براساس اذن رهبری برای برداشت ۱.۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی، در این مدت از ۵۱۲ هزار هکتار شبکه فرعی که در کشور انجام شد، ۲۵۰هزار هکتار در خوزستان انجام گرفت.

او با نگاهی رو به آینده با اشاره به مسئولیت جدیدی که در سازمان حفظ نباتات کشور برعهده گرفته، گفت: سازمان حفظ نباتات یک سازمان کلیدی و حاکمیتی در بخش کشاورزی کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه امروز وضعیت امنیت غذایی در جهان شکننده است، تصریح کرد: یک میلیارد نفر در جهان از گرسنگی حاد رنج می‌برند. دو میلیارد نفر سوءتغذیه دارند و مردم ۳۴ کشور نمی‌توانند حداقل انرژی روزانه خود را از غذا بدست بیاروند. ۲۵درصد از کودکانی که متولد می‌شوند به دلیل سوءتغذیه از رشد باز می‌مانند.

او با بیان اینکه تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹.۶ میلیارد نفر برسد و در آن زمان نیاز داریم که دو برابر وضعیت فعلی، غذا تولید کنیم، تصریح کرد: به تعبیر دیگر در فاصله این ۳۰ سال، صنایع غذایی باید به اندازه ۱۰هزار سال گذشته، غذا تولید کنند. این در حالی است که در تولید غذا با چالش‌های جدی روبرو هستیم.

چنگلوایی با اشاره به چالش‌های تولید غذا در جهان، افزود: شبکه ناپایدار اقلیمی، خشکسالی، تبخیر آب، محدودیت اراضی، توزیع نامتوازن اراضی مستعد کشاورزی و در کنار آنها، خسارتی که عوامل زیان‌رسان به محصولات کشاورزی وارد می‌کنند، از جمله عواملی هستند که تولید غذا در جهان را با چالش‌های جدی روبرو می‌کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه تخمین زده می‌شود سالانه معادل ۳۵درصد از محصولات کشاورزی توسطه ۶۰۷ عوامل زیان‌رسان از بین می‌روند، گفت: در این میان، سهم ویروس‌ها ۴درصد‌، سهم فتوژن‌ها ۱۱درصد، علف‌های هرز ۹درصد و حشرات مضر ۱۱درصد است.

چنگلوایی با اشاره به اینکه سالانه معادل ۴۰میلیارد دلار سموم در جهان مصرف می‌شود، ادامه داد: چند محصول اساسی گندم، برنج، سیب‌زمینی و سویا و… بیش از دیگر محصولات در معرض آسیب قرار دارند. به‌عنوان نمونه، گندم تا ۵۰درصد، برنج تا ۷۷ درصد، سیب‌زمینی تا ۶۶ درصد، سویا تا ۶۰درصد و… پتانسیل خسارت‌دیدگی دارند. بنابراین نقش و اهمیت حفظ و جلوگیری از خسارت‌دیدگی محصولات کشاورزی بسیار حیاتی است.

این مقام مسئول در ادامه خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد‌: سازمان حفط نباتات برای آنکه بتواند نقش مهم خود را در کشور ایفا کند و به استقرار امنیت غذایی از طریق پیشگیری و مدیریت عوامل زیان‌رسان بپردازد، باید متناسب با شأن و جایگاه آن و انتظاری که از آن می‌رود، مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر آنکه چند مورد حیاتی در سیستم حفط نباتات کشور باید اصلاح شود، تصریح کرد: نخست، قانون ۵۳ ساله حفظ نباتات با توجه به مقتضیات فعلی نیازمند اصلاح و بازنگری است. دوم، پست‌های قرنطینه‌ای که در گمرکات کشور وجود دارند از نظر تجهیزات آزمایشگاهی و خدمات لجستیکی نیازمند تقویت است. سوم، وظیفه‌‌ای که برعهده مدیریت حفظ نباتات در استان‌هاست، با جایگاه تشکیلاتی فعلی آنها همخوانی ندارد.

چنگلوایی برهمین اساس، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی از او درخواست کرد تا مدیریت حفظ نباتات در استان‌ها مستقیما زیر نظر ریاست سازمان حفظ و نباتات کشور به دلیل حجم فعالیت‌ها قرار گیرد و آن را در حیطه اختیارات وزارت جهاد کشاورزی بدون نیاز به مجور سازمان امور اداری و استخدامی عنوان کرد.

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on بازنگری در قانون و تقویت ساختار حفظ نباتات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>