پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   پنبه تراریخته سال آینده به زیر کشت می رود/کاهش خسارت آفات در مزارع
11 شهریور 1397 , ساعت 10:46

پنبه تراریخته سال آینده به زیر کشت می رود/کاهش خسارت آفات در مزارع

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صدور مجوز رهاسازی پنبه تراریخته آخرین مراحل خود را طی می کند، گفت: این محصول از سال آینده در کشور به زیرکشت می رود

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صدور مجوز رهاسازی پنبه تراریخته آخرین مراحل خود را طی می کند، گفت: این محصول از سال آینده در کشور به زیرکشت می رود.

مسعود توحیدفر با اشاره به اینکه پنبه تراریخته مقاوم به آفت، توانایی این را دارد که در آینده بدون سمپاشی در مزارع، بتواند عملکرد خوبی تحویل کشاورزان بدهد گفت: مجوزدهی کشت محصول تراریخته از سوی ۳ کانال سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت پیگیری می شود و چون قرار است پنبه وارد مزرعه شود، مجوزدهی اصلی آن باید توسط وزارت کشاورزی صادر شود.

عضو هیأت علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی با تاکید براینکه تمام مدارک و اسناد کشت پنبه تراریخته در سازمان محیط زیست بررسی شده و مشکلی دراین باره وجود نداشته است، ادامه داد: مجوز نهایی این محصول که منجر به کشت در داخل مزرعه شود باید از سوی وزارت کشاورزی صادر شود و این وزارتخانه در حال کار روی این پرونده است. تاجایی که گفته شده نیز برای صدور مجوز، مشکل خاصی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه به محض آنکه تمام مستندات مربوط به پنبه تراریخته کامل شد مجوز کشت در مزرعه صادر می شود، افزود: پنبه تراریخته در جاهای مختلف بررسی شده و راندمان آن ارزیابی شده است، به همین دلیل صدور مجوز نهایی برای آن زمان طولانی نیاز ندارد. این موضوع هم اکنون درحال بررسی است و خیلی سریع این کار به اتمام می رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه زمان کشت پنبه اردیبهشت تا شهریورماه است و این فرصت در سال ۹۷ به اتمام رسیده، کشت پنبه تراریخته در سال آینده انجام می شود.

وی با بیان اینکه در سال نخست خواه ناخواه کشت در سطح محدود انجام می شود تا تکثیر آن به مرور افزایش یابد، اضافه کرد: به مرور در آینده سطح زیرکشت پنبه تراریخته در کشور افزایش خواهد یافت.

عضو کمیته ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت کشت پنبه معمولی در کشور و غیرتراریخته بین ۹۰ هزار تا ۱۱۰ هزار هکتار است، افزود: این مقدار هر سال هم به دلیل وجود خسارت آفات در حال کاهش است.

وی گفت: آفت پنبه بین ۴۰ تا ۸۰ درصد به مزارع خسارت وارد می کند و کشاورزان رغبتی برای کشت این محصول ندارند. همین موضوع باعث شد محققان دنبال این باشند که محصولی جایگزین این نوع پنبه کنند تا مشکل آفت و سمپاشی را به نوعی حل کنند.

توحیدفر با بیان اینکه در کشورهای دیگر نیز مانند آمریکا، چین، پاکستان و هند پنبه تراریخته مقاوم به آفت کشت می شود، گفت: برای مثال در هندوستان ۱۲ میلیون هکتار، در پاکستان ۳ میلیون هکتار و در چین ۶ میلیون هکتار پنبه تراریخته کشت می شود و ۹۰ درصد پنبه های هندوستان تراریخته است.

به گفته وی برمبنای آخرین آمارهای بین المللی امسال سطح زیرکشت پنبه تراریخته در دنیا به ۲۴ میلیون هکتار می رسد و این درحالی است که کل سطح زیرکشت پنبه در دنیا ۳۴ میلیون هکتار است.

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on پنبه تراریخته سال آینده به زیر کشت می رود/کاهش خسارت آفات در مزارع

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>