پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   نفس عمیق بکشید، تهران سفیدبالک ندارد
10 شهریور 1397 , ساعت 17:00

نفس عمیق بکشید، تهران سفیدبالک ندارد

 سفیدبالک‌ هایی که هر سال تابستان شهروندان را در بسیاری از نقاط تهران با مشکل روبرو می کردند، امسال نیامدند

سفیدبالک‌ هایی که هر سال تابستان شهروندان را در بسیاری از نقاط تهران با مشکل روبرو می کردند، امسال نیامدند.

تابستان از سال ۹۳ علاوه بر هندوانه و گرما و تعطیلات، همراه دیگری هم داشت، مگس‌ های کوچک سفید و به ظاهر بی آزاری که برخلاف مزاحمتشان نامی شیک داشتند: «عسلک». البته بعضی ها سفیدبالک صدایشان می‌ کنند.
سفیدبالک‌ از آفات مهم برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری است. این حشرات در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.
سفد بالک ها اما امسال هنوز نیامده اند. عسلک‌های سفید سال ۹۶ کمی دیرتر از سال‌های گذشته طغیان کرده و خلاف هر سال که از اواخر خرداد ماه حضورشان در برخی معابر آزار دهنده بود، سال پیش از نیمه مردادماه زندگی در تهران را سخت کردند.
به گفته کارشناسان حوزه سلامت، این عسلک ها برای سلامتی شهروندان خطری ندارند اما با رفتن در دهان و سیستم تنفسی سبب آزار و اذیت شهروندان تهرانی شده اند.
علیرضا نادری کارشناس رده بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان حفاظت محیط زیست کشور، درباره غیبت خوشایند سفیدبالک‌ها گفت: از آنجا که تهران اقلیم معتدل و نیمه خشک دارد فقط گونه های خاص این اقلیم می توانند در آن زنده بمانند. در سال های اخیر با گرم و خشک تر شدن اقلیم تهران و کاشت گونه ‌های گیاهان غیر بومی در فضای سبز، زمینه برای ورود و توسعه بسیاری از حشرات غیر بومی فراهم شده است که از آن جمله می توان به حشره سفید بالک با نام علمی Aleuroclava jasmini اشاره کرد که در سال های اخیر در سطح شهر به فراوانی دیده می شوند.
وی ادامه داد: بنا بر پیش بینی‌های کارشناسی، در صورت وجود چندین هفته دمای زیر صفر یا بارندگی‌های بهار کافی، جمعیت این حشره تا حد بسیار زیادی کنترل خواهد شد. همین موضوع باعث شد تا با توجه به وقوع سرمای چند درجه زیر صفر در زمستان گذشته و مخصوصا بارندگی‌های فراوان و ممتد از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه سال جاری از جمعیت سفید بالک به نحو موثری کاسته شد.
این پروانه شناس گفت: افزایش رطوبت باعث مرگ سفید بالک‌های بالغ و نابودی تخم‌ها و نوزادان آنها می‌شود. در واقع برای ظهور این حشرات نیاز به یک دوره خشکی است که این امسال اتفاق نیافتاد.
وی تاکید کرد: غیبت امسال سفید بالک‌ها به معنی انقراض کامل آن در شهر تهران نیست و در صورت فراهم شدن شرایط زندگی مانند گرمای هوا و عدم بارندگی در سال آینده احتمال شیوع مجدد و افزایش جمعیت آن‌ها وجود دارد.
بیشترین توصیه برای مقابله و مراقبت در زمینه آسیب ‌های مگس سفید مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است زیرا این حشره با ورود به مجاری تنفسی می‌ تواند باعث تحریک مخاط شده و علائم آلرژیک از جمله عطسه و سرفه شده و همچنین باعث آبریزش بینی را به ویژه در کودکان، افراد مسن و بیماران مبتلابه بیماری‌ های زمینه‌ای تنفسی و آلرژیک مانند آسم، بیماری انسدادی تنفسی مزمن (COPD) شود.
مگس سفید در زمینه انتقال آلودگی نیز می‌ تواند تأثیرگذار باشد، این موضوع درباره افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی هستند مانند: بیماران دریافت کننده پیوند، بیماران مبتلابه سرطان، یا آنهایی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، مهم تر است.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/tLJ26V

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

معاون پژوهش، فن‌آوری و انتقال یافته‌های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با تشریح اقدامات انجام شده برای حفاظت از تنوع زیستی کشور در قالب مناطق حفاظت شده، ذخیره‌گاه‌های جنگلی و قطعات ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: واردات چوب با پوست به کشور با رعایت دستورالعملی که ساعت‌ها روی آن کار شده است، آزاد است. به نقل از روابط عمومی سازمان ...
سرپرست دفتر آفت کش های سازمان حفظ نباتات کشور در نامه ای به سازمان های جهاد کشاورزی استان ها ممنوعیت تهیه و مصرف حشره کش دیازینون از اول مهر ۱۴۰۱ را اعلام کرد....
مسئولیت اصلی سازمان حفظ نباتات سیاست­گذاری، برنامه ­ریزی، هدایت و نظارت بر اجرای برنامه ­های حفظ گیاهان و محصولات کشاورزی در مقابل عوامل خسارت زای گیاهی می ­باشد. این سازمان ...
No Thoughts on نفس عمیق بکشید، تهران سفیدبالک ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>