پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, گلستان  »   رساله های دانشجویان به حوزه گیاه پزشکی هدایت شود
5 شهریور 1397 , ساعت 16:28

رساله های دانشجویان به حوزه گیاه پزشکی هدایت شود

رییس موسسه گیاه پزشکی از دانشجویان و محققان کشور خواست که در پایان نامه و رساله های خود حوزه های مرتبط با گیاه پزشکی و نقش آن در رفع مشکلات مختلف جامعه را مد نظر داشته باشند

رییس موسسه گیاه پزشکی از دانشجویان و محققان کشور خواست که در پایان نامه و رساله های خود حوزه های مرتبط با گیاه پزشکی و نقش آن در رفع مشکلات مختلف جامعه را مد نظر داشته باشند.

ابراهیم ابراهیمی روز دوشنبه در بیست و سومین کنگره گیاه پزشکی کشور در گرگان اظهار داشت: اکنون بین بخش اجرایی و موسسه های تحقیقاتی فاصله زیادی بوده و نیاز است که استادان و مراکز علمی با رویکرد ملی در این زمینه کمک کنند.

وی همچنین از جهت گیری موسسه گیاه پزشکی کشور در خلق فناوری تقاضا محور خبر داد و گفت: به جد در پی مشارکت بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان در حوزه رفع چالش های بخش کشاورزی و استفاده از این ظرفیت در توسعه پایدار کشور هستیم.

ابراهیمی با بیان این که پایداری منابع و افزایش درآمد بهره برداران حوزه کشاورزی از اهداف اصلی وزارت جهادکشاوری به شمار می رود، افزود: برنامه ریزی در جهت استفاده بهتراز ذخایر ژنتیکی ارزشمند در اختیار و استفاده از اطلاعات ذی قیمت محققان در حوزه کشاورزی مهم است.

وی ارتقای سلامت غذا، تنوع زیستی، اقتصاد مقاومتی و تغییر اقلیم را از برنامه های مهم موسسه گیاه پزشکی برشمرد و گفت: در این راستا روی ۱۸ محصول باغبانی و هشت محصول زراعی کار تحقیقی در حوزه هایی از جمله مقابله با آفات و بیماری ها و حذف علف های هرز در حال انجام است.

رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم گفت: اکنون ارتباط میان مراکز علمی دانشگاهی و بخش های مختلف جامعه ضعیف است که باید این مهم در راستای رفع چالش های موجود، تقویت شود.

علی نجفی نژاد افزود: اگر به مقالات و نظرات کارشناسی دانشگاهی پیش بینی شده از سوی مدیران اجرایی توجه و عمل می شد، امروز با معضلات مختلف در حوزه بحران آب، فرسایش خاک، هدر رفت محصولات کشاورزی و مسایل زیست محیطی در جامعه مواجه نبودیم.

به گفته وی، اگر می خواهیم چالش های موجود در جامعه حل شود باید این نیاز مبنای تحقیقات و تلاش محققان در دانشگاه ها بوده و این اقدامات و دستاوردها به صورت درازمدت پیگیری و عملیاتی شود.

نجفی نژاد همچنین بر دوری جستن از حل مسایل به صورت جزیره ای تاکید کرد و افزود: به عنوان نمونه چالش آب تنها فنی نیست که بخش آب آن را حل کند بلکه باید متخصصان حوزه های مختلف همکاری کرده و این مشکلات را رفع کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان این آمادگی را دارد که تخصص نیروی انسانی خود برای توسعه بخش کشاورزی استان و خدمت به بهره برداران به کار گیرد.

به گفته نجفی نژاد، امضای تفاهمنامه همکاری با انجمن صنفی کشاورزی استان با ۱۱ هزار بهره بردار در این ارتباط بوده است.

وی اضافه کرد: امسال دانشگاه از محل منابع پژوهشی خود ۲ میلیارد ریال اعتبار برای حمایت از فعالیت انجمن صنفی کشاورزی استان در نظر گرفته تا با استفاده از این منابع نیازهای بهره برداران بررسی و رفع شود.

نماینده معاونت وزارت جهاد کشاورزی در بخش تحقیقات هم گفت: تحقیق در حوزه کشاورزی نیاز مبرم به سرمایه گذاری دارد که فرصت استفاده از آن در تولید ثروت را از دست داده ایم.

باقر محمودی افزود: بهره برداری اقتصادی از ذخایر ژنتیکی با استفاده از شرکت های دانش بنیان و راه اندازی دکترای عمومی گیاه پزشکی به منظور استفاده در امور اجرایی و ترویجی ضروری است.

به گفته وی، در سازمان تحقیقات جهادکشاورزی ۲ هزار محقق فعال هستند.

وی همچنین پژوهشگران و محققان مراکز علمی کشور را به همکاری بیشتر با سازمان تحقیقات جهادکشاورزی فراخواند تا از ظرفیت های این مجموعه برای ارایه خدمات و رفع نیازهای مردم استفاده شود.

بیست و سومین کنگره گیاه پزشکی کشور از پنجم تا هشتم شهریور سال جاری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با ارایه ۱۵۰مقاله به صورت شفاهی و ۷۲۰ پوستر در حال برگزاری است.

به بیست و سومین کنگره گیاه پزشکی کشور یکهزار و چهار مقاله از سوی محققان سراسر کشور ارسال شده است.

از جمله محورهای مقالات ارسالی به این کنگره ‘گیاه پزشکی گیاهان زراعی و باغی، گیاه پزشکی درختان جنگلی، مشکلات گیاه پزشکی دانه های روغنی، گیاه پزشکی سلامت جامعه و محیط زیست، مدیریت مصرف آفت کش ها در اکوسیستم های کشاورزی، آفت ها بیماری ها و علف های هرز قرنطینه ای و نوظهور در کشور، مدیریت تلفیقی آفات و بیمارگرهای گیاهی در محصولات گلخانه ای وبیوسیستماتیک و تنوع زیستی در گیاه پزشکی’ است.

اولین دوره کنگره گیاه پزشکی ایران نیم قرن قبل در سال ۱۳۴۷ برگزار شده است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

بیست و پنجمین کنگره گیاهپزشکی ایران از تاریخ 17 تا 20 شهریور 1403، به میزبانی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در تهران برگزار می شود. کنگره گیاهپزشکی ایران ...
مراسم اختتاميه بیست و چهارمین کنگره گیاه ‌پزشکی ایران و دومین کنگره بیماری شناسی گیاهی بعد از ظهر روز سه شنبه 15 شهریورماه سال جاری با حضور دكتر جعفری معاون پژوهش و فن­اوری ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آغاز نسخه‌نویسی الکترونیکی برای آفت‌کش‌ها به صورت پایلوت در سه استان کشور خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علایی‌مقدم امروز در ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور پیش‌بینی کرد: در سال جاری صادرات محصولات با منشأ گیاهی ۲۵ درصد افزایش یابد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، شاپور علائی‌مقدم رئیس سازمان ...
No Thoughts on رساله های دانشجویان به حوزه گیاه پزشکی هدایت شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>