جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   برخورد جدی با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی
18 خرداد 1399 , ساعت 11:26

برخورد جدی با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی

عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در استان فارس با برخورد قضایی مواجه خواهند شد.

عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی در استان فارس با برخورد قضایی مواجه خواهند شد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس گفت: با گذشت نزدیک به ۳ سال از تصویب ماده ۲۰ “قانون هوای پاک” و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع که ده‌ها سال از تصویب آن می‌گذرد، اما متأسفانه عدم اجرای درست و کامل این قوانین باعث شده ایجاد حریق در مزارع همچنان یکی از عوامل آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور است.

حمید ظهرابی  افزود: همه ساله با پایان کشت بهاره و همزمان با روز‌های گرم سال، کشاورزان پس از برداشت محصول، و با هدف سرعت بخشیدن به کشت بعدی، بقایاو کاه وکلش به جا مانده در مزارع را آتش می‌زنند. این کار علاوه بر آلودگی هوا، باعث خسارت به خاک، کاهش مواد آلی، کاهش میکروارگانیسم‌ها و رطوبت و در نتیجه حاصل خیزی خاک، افزایش فرسایش و بر هم خوردن تعادل ترکیبات آلی ومعدنی خاک می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل همجوار بودن بخش‌های وسیعی از اراضی کشاورزی با مراتع و جنگل‌ها خطر ایجاد حریق در عرصه‌های طبیعی افزایش می‌یابد و یکی از دلایل عمده ایجاد حریق در این عرصه‌ها ایجاد حریق عمدی در مزارع به شمار می‌رود. این حریق‌ها در مناطق مسکونی و جاده‌ها نیز با آلودگی هوا و کاهش دید خطر تصادفات جاده‌ای را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند.

وی افزود: “قانون هوای پاک” در مرداد ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است و نزدیک به سه سال از تصویب آن می‌گذرد که بسیاری از کشاورزان آن رانادیده می‌گیرند و به ندرت با آن‌ها برخورد شده و یا برخورد‌های صورت گرفته باز دارنده نبوده است.

ظهرابی تصریح کرد: امسال با توجه به دستور مراجع قضائی و بخشنامه‌ای که از دادستانی خطاب به همکاران قضائی صادر شده، تشدید برخورد با ناقضان این قانون در دستور کار قرارگرفته است.

وی با تاکید بر ماده ۲۰ قانون هوای پاک متذکر شد: آتش زدن پس مانده محصولات در اراضی کشاورزی بر اساس مواد ۲۰ قانون هوای پاک و ۶۸۸ مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها، خلاف قانون است و مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

فرمانده انتظامی شهرستان قیروکارزین گفت: آتش زدن بقایای محصول در یک مزرعه سبب شد افزون بر 400 هکتار از اراضی کشاورزی مجاور در روستای هفت آسیاب این شهرستان در آتش بسوزند....
رئیس کل دادگستری گلستان از دادستان‌ها خواسته، در نشست‌هایی با فرمانداران، مسئولان جهاد کشاورزی محیط زیست، منابع طبیعی و دهیاران از آنان بخواهند برای پیشگیری از آتش زدن بقایای گیاهی از هم‌اکنون ...
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: آتش زدن بقایای محصول در زمین های زراعی از نظر سازمان جهاد کشاورزی جرم محسوب می شود و باید با آموزش و آگاهی بخشی به کشاورزان از ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: بیماری زنگ زرد که در سطح محدودی در برخی مزارع گندم این شهرستان مشاهده شده بود با سرعت عمل کارشناسان کشاورزی کنترل شد. احمد زارعی روز یکشنبه در نشست شورای کشاورزی،آب ...
No Thoughts on برخورد جدی با عوامل سوزاندن بقایای کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>