هشدار فائو درباره تأثیرات کرونا و ملخ‌های صحرایی بر افزایش گرسنگی در آسیا و اقیانوسیه

فائو

چاپ

سازمان فائو نسبت به تأثیرات کرونا و ملخ‌های صحرایی بر افزایش گرسنگی در آسیا و اقیانوسیه هشدارداد.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) هشدار داد در شرایطی که جهان به سختی در تلاش است تا سرعت گسترش بیماری ویروس کرونا کند شود، کشورهای واقع در جنوب و جنوب‌غربی آسیا همزمان در حال مقابله با شیوع آفت‌هایی هستند که نه تنها تهدیدی برای تشدید گرسنگی در منطقه هستند بلکه معیشت میلیون‌ها انسان را نیز در معرض خطر قرار داده‌اند.

طبق اعلام فائو،‌ گله‌‌های ملخ‌های صحرایی،‌ طی ماه‌های اخیر به سرعت به سمت منطقه غرب آسیا حرکت کرده و پوشش گیاهی دو کشور ایران و پاکستان را مورد هجوم قرار داده‌اند. این دسته‌ها هم‌اکنون محصولات کشاورزی هندوستان را در معرض تهدید قرار داده‌اند. چنین هجومی از گله‌های ملخ صحرایی طی بیش از یک نسل گذشته بی‌سابقه بوده است.

کارشناسان فائو تخمین می‌زنند که شمار ملخ‌ها طی فصل بارانی آتی در جنوب آسیا تا ۲۰ برابر افزایش  خواهد یافت، مگر اینکه اقدامات ویژه‌ای برای مقابله با گله‌های ملخ‌ها انجام شود. فائو در حال رصد حرکت این آفت در سراسر آفریقا، آسیا و خاورمیانه است.

از سوی دیگر «کرم ساقه‌خوار پاییزی» که یک آفت مخرب برای ذرت است در سال ۲۰۱۸ از قاره آفریقا به آسیا مهاجرت کرد و پس از گسترش در سراسر قاره آسیا، هم‌اکنون به استرالیا رسیده است.

جونگ-جین کیم، معاون رییس دفتر منطقه‌ای فائو در آسیا و اقیانوسیه گفت: ما نمی‌توانیم و نباید خسارت‌های وارده بر زندگی‌ها و معیشت‌ها که ترکیب این بحران‌ها بر امنیت غذایی و گرسنگی در این بخش از جهان به وجود می‌آورند را دستکم بگیریم. منطقه‌ای که هم‌اکنون نیز میزبان بیشترین جمعیت افراد دچار سوءتغذیه در جهان است

وی در ادامه تآیید کرد: فائو در این زمانه پرچالش همچنان به حمایت‌های خود از کشورهای عضو در پاسخ به این تهدیدها و دیگر مخاطرات ادامه می‌دهد.