پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در بخشی از جنگل‌های چالوس
17 خرداد 1399 , ساعت 16:56

طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در بخشی از جنگل‌های چالوس

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر از طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در حدود پنج هکتار از جنگل‌های شهرستان چالوس خبر داد.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر از طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در حدود پنج هکتار از جنگل‌های شهرستان چالوس خبر داد.

آفت پروانه دم قهوه ای از جمله آفت های تهدیدکننده ای است که علاوه بر خشک کردن درختان و مستعد شدن آنها برای طغیان آفات دیگر، باعث بروز بیماریهای پوستی در انسان هم می شود. خسارت پروانه دم قهوه ای بر اثر تغذیه لاروها به ویژه لاروهای سنین آخر از برگ‌ ها بوجود می آید بطوری که این آفت با تنیدن تار دور برگ‌ ها لانه ‌های زمستان گذرانی برای خود می ‌سازند.

لاروها معمولا در طول روز از برگ‌ ها تغذیه کرده و شب ها را در لانه ‌ها می‌گذرانند. با رشد لاروها و بزرگ تر شدن آنها و به دلیل کمبود جا ، لانه ‌ها بزرگ ‌تر شده و یا در قسمت‌ های دیگر لانه ‌های جدیدی که مانند کیسه‌ های سفیدی بر روی درختان آویزان هستند ایجاد می‌شود.

حسین لزربنی روز شنبه گفت: این آفت طبق بررسی های انجام گرفته سال های گذشته نیز محدوده ای از سطح جنگل های غرب مازندران را در برگرفته بود منتهی به تازگی نیز در بخشی از جنگل های این منطقه بویژه در ارتفاعات حوالی روستای “دلیر” شهرستان چالوس طغیان کرده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر افزود: امروز در بازدیدی که با همراهی کارشناس گیاه پزشکی دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ، رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم تحقیقات استان البرز و دیگر مسئولان منطقه از کانون های آلوده به این آفت انجام گرفت پی برده شد که این افت گسترده ای حدود پنج هکتار از عرصه را آلوده کرده و گونه های جنگلی نظیر “زرشک ” و “بلوط ” را تحت تاثیر قرار داده و خسارت وارد نموده است.

وی با بیان آنکه مدت زمان شدت فعالیت این آفت حدود سه هفته زمان می برد، اظهار داشت: جمعیت این آفت افزایش پیدا کرده و باعث خشک شدن این گونه ها خواهد شد و باید برای کنترل جمعیت آن به شیوه های مکانیکی و درصورت قابل دسترس نبودن از طریق هوایی محلول پاشی شیمیایی کرد تا بتوان آن را مهار و از گسترش این آفت پیشگیری نمود.

وی ادامه داد : با روش مکانیکی می توان شاخه های آلوده به این افت را برید و سوزاند اگرچه این کار زمانبر است ولی چاره ای جزء این نیست .

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه نوشهر تاکید کرد که برای موفقیت در انجام این اقدام اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران این منطقه اعلام آمادگی کرده اند ضمن آنکه هماهنگی های لازم نیز با حفاظت محیط زیست منطقه به وجود آمده است و امیدوارم در نشستی که دقایق دیگر قرار است با حضور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه در این نهاد راجع به این موضوع برگزار شود به زودی این اقدامات عملی شود.

حوزه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران – نوشهر از گستره حدود ۳۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار و ۱۵۲ هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان، در گستره‌ای به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. البته لازم به ذکر است که بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی در کشور آذربایجان قرار دارد.

در زمان حاضر جنگل‌های هیرکانی، زیست بوم ۲۹۶ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار است. همچنین ۱۵۰ گیاه بومی درختی و بوته‌ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می‌شود.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. پروانه برگ‌خوار ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
پروانه دوم قهوه‌ای آفت جدیدی است که این روز‌ها به جان درختان بلوط طارم سفلی افتاده است. مگس زیتون و ملخ مراکشی کم بود، آفت پروانه دم قهوه‌ای هم به ...
No Thoughts on طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در بخشی از جنگل‌های چالوس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>