پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   آفت پروانه دم قهوه‌ای بعد از ۱۰ سال دوباره طغیان کرد
18 خرداد 1399 , ساعت 12:29

آفت پروانه دم قهوه‌ای بعد از ۱۰ سال دوباره طغیان کرد

آفت پروانه دم قهوه‌ای بعد از ۱۰ سال دوباره در شهرستان چالوس طغیان کرد.

عبدالرضا سنگاری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران-نوشهر در بازدید میدانی از طغیان آفت پروانه دم قهوه‌ای در منطقه نرگس کَش روستای دلیر شهرستان چالوس با بیان اینکه متاسفانه این آفت از بسیاری از برگ‌های درختان بلوط اوری منطقه تغدیه کرده و سبب بی برگی این درختان شده است،گفت:مبارزه با این آفت به زودی در این منطقه آغاز می شود.

او افزود: هنوز میزان و سطح خسارت این آفت برگ خوار مشخص نشده است و طی یکی دو روز آینده از طریق پهباد و هوایی میزان آن براورد می‌شود.

سنگاری گفت: این آفت در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریا اتفاق افتاده است.

مدیرکل منابع طبیعی نوشهر راه مبارزه با این آفت را از طریق مکانیکی منتفی دانست و در عین حال گفت عملیات شیمیایی با این آفت بزودی آغاز می‌شود.

.
آفت پروانه دم قهوه‌ای بسیار خطرناک است
هادی کیادلیری رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران که در بازدید میدانی از این آفت نیز حضور داشت، گفت: در این منطقه بیشترین گونه را بلوط اوری و اُرس تشکیل می‌دهد و در واقع اینجا کلکسیونی از گونه‌های مختلف جنگلی است.

او افزود: این آفت، آفتی بسیار خطرناک و پلی فاژ است و اگر در منطقه یی طغیان کند می‌تواند دو سه سال در آنجا باقی مانده و باعث بی برگ درختان شود.

کیادلیری گفت: اگر در مقابل این آفت کاری نکنیم و آن را کنترل نکنیم علاوه براینکه می‌تواند درختان را ضعیف کند مستعد حمله حشرات ثانویه نیز خواهد کرد.

او این آفت را جزو آفات درجه اول دانست که می‌تواند به درختان سرپا و زنده حمله کند.

کیادلیری با اشاره به این که این آفت می‌تواند موجب به خطر افتادن سلامتی انسان‌ها شود ،گفت: به روستاییان توصیه می‌شود در روز‌های گرم و آفتابی و هنگام وزش باد از تردد در مناطق آلوده خودداری کنند.

او افزود: آفت پروانه دم قهوه یی می‌تواند موجب خارش‌های پوستی و تنفسی شود و چون این منطقه نزدیک روستاست و اهالی روستا در این منطقه رفت و آمد می‌کنند می‌تواند در سطح وسیعتری گسترش پیدا کرده و به گردشگران و مسافران هم صدمه وارد کند.

کیادلیری گفت: در چنین شرایطی سریعا به این منطقه آمدیم تا در درجه اول وسعت و شدت آلودگی را تعیین کنیم و با همفکری کارشناسان راه حلی برای مبارزه با این افت پیدا کرده و آنرا مدیریت و کنترل کنیم.

او به سابقه آفت پروانه دم قهوه یی در این منطقه اشاره و افزود:این آفت ۱۰ سال قبل هم در این منطقه طغیان کرد و خوشبختانه آن زمان هم چون سریعا وارد شدیم توانسیتم ان را کنترل کنیم.

کیادلیری گفت: این افت دوره یی است و هر ۱۰ سال بازمی گردد، ولی با شدت بیشتری و اگر مانیتورینگ شود در همان مراحل اولیه قابل کنترل است.

او افزود: اگر این آفت طی دو یا سه سال اتفاق بیفتد باعث خشک شدن درختان شده و در حالت طبیعی و با تحقیقاتی که انجام شد تا دو مترمکعب می‌تواند باعث کاهش رویش چوب شده و از جبنه اقتصادی هم قابل براورد است.

کیادلیری گفت: تا زمانی که افات برگخوار هستند می‌توانیم استراتژیک‌های کوتاه مدتی را بکار بگیریم تا جلوی تخریب بدتر را بگیریم.

رئیس سابق انجمن جنگلبانی ایران با اعلام اینکه این آفت نیز می‌تواند به باغات مردم حمله کند افزود:باغداران اگر سموم تایید شده یی در دسترس ندارند می‌توانند با پاشیدپن آب بر روی لارو‌های این آفت باعث لهیدگی آن‌ها شوند و اگر تا یک هفته بارندگی هوا را داشته باشیم می‌تواند تا حدی این لارو‌ها را ویروسی کرده و از بین ببرد.

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط

دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی پروانه دم قهوه ای در باغات توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. پروانه برگ‌خوار ...
مبارزه با آفت «پروانه دم قهوه‌ای» به عنوان بلای جان پهنه جنگلی ارسباران در آذربایجان‌شرقی، با هم‌افزایی اداره کل مدیریت بحران استانداری، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان در سال ...
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: محلول‌پاشی جنگل‌های ارسباران با هواپیمای سبک امروز، جمعه از منطقه عمومی مقیاس جدید در شهرستان کلیبر آغاز شد. به نقل از ایرنا، ...
پروانه دوم قهوه‌ای آفت جدیدی است که این روز‌ها به جان درختان بلوط طارم سفلی افتاده است. مگس زیتون و ملخ مراکشی کم بود، آفت پروانه دم قهوه‌ای هم به ...
No Thoughts on آفت پروانه دم قهوه‌ای بعد از ۱۰ سال دوباره طغیان کرد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>