پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   جلوگیری از واردات سموم خارجی و ادامه صادرات سموم تولیدی داخل به بازارهای بین المللی
13 شهریور 1397 , ساعت 15:35

تولیدکنندگان سموم در جلسه با رئیس سازمان حفظ نباتات خواستار شدند:

جلوگیری از واردات سموم خارجی و ادامه صادرات سموم تولیدی داخل به بازارهای بین المللی

در نشستی که صبح امروز با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات و اعضاء انجمن توليد کنندگان سموم برگزار گرديد تولیدکنندگان خواستار جلوگیری از واردات سموم خارجی دارای مشابه داخلی و نیز حمایت از صادرات سموم تولیدی داخل به بازارهای بین المللی شدند

 

در نشستی که صبح امروز با حضور رئیس سازمان حفظ نباتات و اعضاء انجمن تولید کنندگان سموم برگزار گردید تولیدکنندگان خواستار جلوگیری از واردات سموم خارجی دارای مشابه داخلی و نیز حمایت از صادرات سموم تولیدی داخل به بازارهای بین المللی شدند.

به گزارش خبر گیاه پزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، در ابتدای این نشست که به دعوت سازمان حفظ نباتات و به منظور ایجاد تعامل بیشتر و بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات تولیدکنندگان سموم تشکیل گردید، گیل آبادی رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم ضمن اظهار تشکر از تغییر نگاه و رویکرد سازمان اظهار داشت با این تغییر نگرش شاهد این هستیم که بسیاری ازمشکلات پیش روی بخش تولید سموم در حال پیگیری و برطرف شدن است.

وی با تشریح برخی موانع و مشکلات پیش روی بخش تولید سموم از جمله مشکلات ارزی و همچنین مسائل مربوط به سامانه مونیتورینگ و گمرگ و بانک مرکزی، خواستار همکاری بیشتر سازمان حفظ نباتات در رفع این مشکلات شد. وی با اشاره به اینکه در چرخه تولید سموم حدود ۵۰ درصد ملزومات از قبیل کارتن و ظروف بسته بندی و … با ارز آزاد تأمین می شود، از عدم رقابت پذیری تولیدات داخل با محصولات مشابه که از خارج وارد می شود انتقاد کرد و خواستار قطع واردات سموم آماده مصرفی شد که با وجود داشتن مشابه تولید داخل به کشور وارد می شوند.
گیل آبادی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع ممنوعیت صادرات آفت کش های تولید داخل را از دغدغه های دیگر تولید کنندگان بر شمرد و گفت: با توجه به ایجاد بازارهای بین المللی که ظرف چند سال و با مشقت فراوان تولیدکنندگان برای تولیدات ایرانی بوجود آمده، نباید اقدامی صورت بگیرد تا این فرصت از دست برود و باید راهکاری اندیشیده شود تا با پرداخت و برگرداندن سهم دولت زمینه ای فراهم شود تا فرصت صادرات از بین نرود.

در این جلسه تعدادی از تولیدکنندگان نیز دغدغه های خود را با رئیس سازمان حفظ نباتات در میان گذاشتند. خصوصی، یکی از تولیدکنندگان گفت: با توجه به سابقه ۵۰ ساله ای که در تولید سم در کشور دارم می تو انیم این قول را به دولت بدهیم که با تولید سموم مرغوب و با کیفیت، همانطور که سالیان گذشته امریکا را از بازار سم ایران خارج کردیم هم اکنون چین را از بازار سم کشور خارج کنیم به شرط آنکه اجازه واردات محصولات چینی بدون کیفیت که بعضاً با یک چهارم قیمت تولیدات داخلی بفروش می رسد داده نشود.
در ادامه این نشست دکتر درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات، با اشاره به اینکه نکات مطرح شده دراین جلسه توسط تولیدکنندگان بسیار مهم و جزو دغدغه های اصلی مدیران سازمان و بخش کشاورزی در دولت است، به تولیدکنندگان اطمینان خاطر داد تا در صورتی که اعتماد دو سویه بصورت کامل بین دو طرف حاصل شود، بخش دولتی و سازمان حفظ نباتات خواهد توانست با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارد از منافع تولیدکنندگان دفاع نماید.

وی با اشاره به اینکه علیرغم درخواست های متعدد نسبت به ارائه آمار از میزان موجودی سموم در انبار شرکتها و نیز اعلام دقیق قیمت تمام شده اقلام تولیدی هنوز اطلاعات دقیقی به سازمان نرسیده، گفت با در اختیار داشتن این اطلاعات سازمان حفظ نباتات می تواند با توجه به نیاز کشور بررسی های لازم را در زمینه امکان صادرات و نیز نرخ گذاری مناسب را با هماهنگی دستگاه های نظارتی مربوطه انجام دهد .
وی همچنین با اشاره به اینکه باید در تهیه و تولید منابع تکنیکال هم فعالیت ویژه صورت پذیرد گفت هم اکنون باتوجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد منابع تکنیکال از چین و هند وارد می شوند باید زمینه سازی لازم را دراین عرصه ایجاد نمائیم و با کمک دولت در جهت تولید تکنیکال قدم برداریم.
درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه با ایجاد شبکه توزیع یکپارچه در بخش سموم می توان در جهت رفع مشکلاتی از قبیل تقلب و جلوگیری از گرانفروشی و بسیاری موارد دیگر مدیریت مناسب تری کرد گفت انجمن های تولیدکنندگان و واردکنندگان می بایست در زمینه ایجاد یک شبکه توزیع منسجم اقدام نمایند که در این صورت سازمان حفظ نباتات نیز پشتیبانی لازم را در شکل گیری و نظام دهی آن انجام خواهد داد.
رئیس سازمان حفظ نباتات در این جلسه اعلام کرد که از این پس تمامی هماهنگی ها و تصمیم سازی ها با مشارکت انجمن تولید کنندگان و وارد کنندگان انجام خواهد شد لذا لازم است تا شرکت هایی که عضو این انجمن ها نیستند نیز تحت پوشش آنها در آمده تا در زمینه تولید و تهیه و تدارک و واردات آفت کش ها به وحدت رویه برسیم .
وی در خاتمه خواستار آن شد جلسات مشابه بصورت فصلی برگزار شود تا بخش خصوصی و اجرایی بصورت رو در رو بتوانند نسبت به بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات اقدام نمایند.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/pY5idj

 

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
رئیس انجمن تولید کنندگان سموم کشاورزی گفت: سه سال پیش شرکت بایر آلمان از ایران رفت اما امروز سموم کشاورزی با کیفیت تری نسبت به آنها تولید می کنیم. به ...
در نشستی صمیمانه هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم با سرپرست سازمان حفظ نباتات دیدار و گفتگو کردند.به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، علایی مقدم با بیان اینکه این سازمان وظایف و ماموریت ...
No Thoughts on جلوگیری از واردات سموم خارجی و ادامه صادرات سموم تولیدی داخل به بازارهای بین المللی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>