پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, علمی, مرکزی  »   طرح بررسی حشره‌کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد
21 خرداد 1399 , ساعت 11:45

طرح بررسی حشره‌کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد

عضو هیات علمی و پژوهشگر بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از اجرای طرح پژوهشی بررسی و معرفی حشره‌کش موثر برای کنترل شته حبوبات خبر داد و گفت: بر اساس این طرح حشره‌کش « اسفیت» کارایی بیشتری در مهار این آفت داشت.

دکتر «صدیقه اشتری» روز چهارشنبه افزود: «شته سیاه باقلا»از آفات مهم مزارع لوبیا است که علاوه بر خسارت مستقیم و تغذیه از شیره گیاه، موجب انتقال بیماری‌های ویروسی به لوبیا شده و خسارات زیادی را به بار می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: طرح بلوک‌های کامل تصادفی در راستای معرفی حشره‌کش برتر مصرفی از سوی این مرکز برای کنترل شته‌های حبوبات در مزارع لوبیا استان‌های مرکزی، کرمانشاه، لرستان اجرا شد.

اشتری گفت: در راستای این پژوهش علمی سنجش کیفیت حشره‌کش اسفیت (لانسر DF ۹۷% با ۲ غلظت ۱ و ۷۵ صدم کیلوگرم در هکتار)، ایمیداکلوپرید(کنفیدور) SC ۳۵%به مقدار ۲۵۰ میلی‌لیتر در هکتار، پی‌متروزین WG ۵۰%به میزان پنج دهم کیلوگرم در هکتار، پریمکارب G ۵۰% به میزان نیم کیلوگرم در هکتار به‌صورت آب‌پاشی به عنوان تیمارهای آزمایشی در مزارع لوبیا مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: در نتایج حاصله تیمار اسفیت به میزان یک کیلوگرم در هکتار با ایجاد مرگ و میر ۸۰ درصد بیشترین میزان کارایی بین تیمارها را داشت و این حشره‌کش به میزان یک کیلوگرم در هکتار برای کنترل شته لوبیا موثرتر از بقیه حشره‌کش‌های مصرفی است.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال ۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال ۷۲ به بهره‌برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال ۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می‌کند.

این مرکز دارای بخش‌های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی فراهم کرده است.
۲ ایستگاه از این ایستگاه‌ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی‌آباد، علوم دامی فدک، آبخوان‌داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) بصورت استانی فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on طرح بررسی حشره‌کش موثر در کنترل شته حبوبات در استان مرکزی اجرا شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>