پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, البرز  »   مقایسه ارقام محصولات زراعی توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرج برگزار شد
20 خرداد 1399 , ساعت 21:52

مقایسه ارقام محصولات زراعی توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرج برگزار شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در آستانه هفته جهاد کشاورزی از برگزاری روز مزرعه مقایسه ارقام گندم، جو، کلزا، گلرنگ و دیگر محصولات زراعی در مزرعه آموزشی پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خبر داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در آستانه هفته جهاد کشاورزی از برگزاری روز مزرعه مقایسه ارقام گندم، جو، کلزا، گلرنگ و دیگر محصولات زراعی در مزرعه آموزشی پژوهشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران خبر داد.

اسماعیل صارمی ضمن تاکید بر حفظ و حراست از کاربری اراضی کشاورزی، نقش آموزش و ترویح در رسانه‌ها، آموزش عملی و علمی بهره برداران و انتقال دانش و یافته های تحقیقاتی را از اهم چالش های منتهی به افزایش تولید برشمرد.

مدیر جهاد کشاورزی کرج افزود: در یک مزرعه با مساحت یک هکتار از نیمه دوم شهریور ماه در دو قسمت، بخشی با خاکورزی حفاظتی (بدون شخم) و بخشی دیگر شخم شده، انواع ارقام گندم، جو، کلزا، گلرنگ و … به صورت مقایسه ای کشت شده است و هدف از این کار تعیین الگوی کشت سودآور با مقایسه ارقام خارجی و داخلی با مصرف کمتر منابع آّب و کود شیمیایی، بالاترین عملکرد و استفاده پایدار از منابع است.

وی افزود: سازگاری بذور در شرایط نامطلوب زراعی، پتانسیل ژنتیکی تولید، مقاومت به سرما و استرس خشکی و ورس و بیماریها، عملکرد و کیفیت محصولات برای خوراک دام، مقاومت بذور به علف کش ها، مقادیر پروتئین ارقام مختلف، پتانسیل تولید روغن و غیره از خصوصیاتی بودند که در این روزمزرعه مورد بحث کارشناسان، محققین و بهره برداران قرار گرفتند و هدف از این انتقال یافته ها دسترسی به الگوی کشت اصلاح شده، آموزش اصول به زراعی جهت تحقق اهداف یاد شده، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد تولید، تولید محصول سالم، کاهش مصرف بذر و در نهایت ارائه راهکار در جهت افزایش ضریب اطمینان تولید و امنیت غذایی بود.

صارمی افزود: با کشت توأم گیاهان علوفه ای می توان بدون متحمل شدن هزینه های اضافی و با استفاده از آب و کود موجود باعث افزایش میزان محصول در واحد سطح (افزایش عملکرد) و افزایش سطح زیرکشت شد. یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به افزایش تولیدات کشاورزی در واحد سطح، کشت مخلوط با کشت بیش از یک گیاه در یک سال زراعی است.

وی خاطرنشان کرد: که امروز بخش کشاورزی به دلیل مسئولیت سنگینی که برای تولید غذای مردم بر دوش دارد بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه ویژه است و این موضوع یکی از اصول جهش تولید در حوزه کشاورزی است که بدون همدلی مسئولان، متخصصین و کشاورزان دسترسی به آن آسان نخواهد بود و باید با نگاه تخصصی و کارشناسانه ضمن استفاده از ظرفیت‌های تجربی و مهارتی کشاورزان و استفاده از شیوه های نوین مدیریتی به آن پرداخت، تا بتوان در راستای سیاست‌ها و اهداف وزارت جهاد کشاورزی شاهد تغییرات رو به رشد در عملکرد تولید و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی باشیم.

خبرگزاری ایلنا

مطالب مرتبط

مدير جهادکشاورزي شهرستان ملکان، ‏گفت: دو مورد روز مزرعه با عناوين " روز مزرعه ‏انگور " و " روز مزرعه آفات و بيماريهاي انگور " ‏در مرداد ماه سال جاري در روستاي گدکلو شهرستان ‏ملکان ...
No Thoughts on مقایسه ارقام محصولات زراعی توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کرج برگزار شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>