پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   کیفیت، خط قرمز ماست/ کیفیت کودهای داخلی، نگران‌کننده‌تر از نمونه‌های وارداتی
9 دی 1394 , ساعت 10:12

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

کیفیت، خط قرمز ماست/ کیفیت کودهای داخلی، نگران‌کننده‌تر از نمونه‌های وارداتی

نگرانی وزارت جهاد کشاورزی از کودهای وارداتی، به مراتب بسیار کمتر از کودهای تولید داخلی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز در جمع وارد‌کنندگان و تولیدکنندگان کودهای شیمیایی که در محل  اتاق بازرگانی، صنعت و معدن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه سیاست ما مبنی بر مشورت با بخش خصوصی و افزایش امکانات این بخش است، گفت: شاهد این ادعای ما حضور انجمن‌ها و عضویت رسمی آنها در شورای راهبردی ساماندهی کود و بذر و برگزاری نشست‌های داخلی ما با حضور بخش خصوصی است.

عباس کشاورز با بیان اینکه کود از چندین جنبه حائز اهمیت است، به نقش آن در افزایش ۴۰ تا ۵۵ درصدی عملکرد، تأثیر در کیفیت محصولات و سلامت جامعه اشاره کرد و افزود: کیفیت کودهای عرضه شده تولید داخل، وارداتی، دولتی، شبه‌دولتی یا بخش خصوصی برای وزارت جهاد کشاورزی از اولویت بالایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که کیفیت خط قرمز ماست که به هیچ وجه در مقابل آن کوتاه نمی‌آییم.

وی با اشاره به اینکه عرضه‌کنندگان کودهای کشاورزی می‌توانند بهترین مروج برای بهینه‌سازی مصرف کود از سوی کشاورزان باشند، خاطرنشان کرد: با تعدد تکنولوژی‌های جدیدی که در انواع کودها وجود دارد نمی‌توان به ترویج دولتی آن اکتفا کرد و باید خود تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان کودهای کشاورزی چگونگی و کم و کیف مصرف محصولات خود را به کشاورزان آموزش دهند.

کشاورز ادامه داد: کودهای شیمیایی می‌توانند بسیاری از حوادث طبیعی غیرقابل کنترل را حل کنند و اگر از این کودها به‌صورت بهینه استفاده کنیم می‌توانیم نسبت به مقاومت تولیدات کشاورزی در برابر سرمازدگی و دیگر حوادث غیرمترقبه طبیعی امیدوار باشیم که نمونه‌های آن در عرصه‌های تولیدی داخل دیده شده است و بهبود و اصلاح تغذیه می‌تواند از بار خسارات واردشده به باغ‌ها ناشی از سرمای بهاره بکاهد.

وی با تأکید بر اینکه باید بتوانیم با تجویز نسخه‌های کودی مناسب، به تولید پایدار و دقیق در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم، به انبارهای خالی کود و عدم نظارت دقیق بر کیفیت کودهای عرضه شده در شروع دولت یازدهم اشاره کرد و یادآور شد: با ارزیابی دقیق به این نتیجه رسیدیم که وضعیت کودهای عرضه شده از نظر کیفی در آن بازه زمانی اصلا قابل اطمینان نبود و نخستین کاری که انجام شد استاندارد‌سازی اجباری کودهای عرضه شده و قانونمند کردن آن در ساختاری مشخص بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در دولت جدید و از مردادماه ۹۲ تاکنون هیچ تغییری در قیمت کود نداشته‌ایم، تصریح کرد: نگرانی وزارت جهاد کشاورزی از کودهای وارداتی، کمتر از کودهای تولید داخل از نظر کیفی است و باید این را بدانیم که کود یک کالا نیست، بلکه تکنولوژی است و باید همه دست به دست هم کمک کنیم تا تعاریف جدیدی از این مسئله به کشاورزان ارائه کنیم و کیفیت کودهای عرضه شده را ارتقاء دهیم.

کشاورز با اعلام اینکه ما همه دست‌اندرکاران این زنجیره، باید به ارتقای کیفیت، تنوع و مصرف بهینه کودهای شیمیایی کمک کنیم، تأکید کرد: مقدار زیادی از تولید کشاورزی هرساله به دلیل عدم عرضه یا تردید کشاورزان برای مصرف کود، از دست می‌رود و ما باید تلاش کنیم تا در این زمینه آگاهی کشاورزان را افزایش دهیم.

وی در پایان با تأکید بر اینکه از لحاظ رتبه اهمیت نسخت بخش خصوصی، دوم بخش خصوصی و سوم بخش خصوصی قرار دارد و دولت تنها برای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری وارد عرصه می‌شود، از توزیع برنج‌های آلوده در کشور اظهار بی‌اطلاعی کرد.

سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران ششم تا نهم بهمن‌ماه ۱۳۹۴ در محل دائمی نمایشگاه‌های بوستان گفتگو با شعار “نهاده باکیفیت، کشاورزی پایدار” برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on کیفیت، خط قرمز ماست/ کیفیت کودهای داخلی، نگران‌کننده‌تر از نمونه‌های وارداتی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>