علایم و دستورالعمل های کنترل بیماری بلاست برنج: لزوم استفاده از کودهای پتاسه و سیلیکاته

بلاست برنج

چاپ

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران بر لزوم مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول برنج تاکید کرد.

به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی با بیان اینکه بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های قارچی مهم روی ارقام محلی حساس (طارم) است گفت: علایم بیماری روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود و مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است. در ارقام حساس در شرایط مرطوب چند لکه بهم متصل شده و سبب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود. لکه‌های ایجادشده روی ساقه، گره و یا دم خوشه سبب پوسیدگی در محل لکه شده و در صورت پیشرفت بیماری، دانه‌ها پوک و سنبله‌ها به‌رنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود.

بلاست برنج

وی با اشاره به اینکه بیماری بلاست، سبب کاهش میزان محصول می‌شود و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌یابد، به ضرورت مبارزه تلفیقی برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول تاکید کرد.

زاغی بیان کرد: در مدیریت مبارزه زراعی با بیماری بلاست برنج، کشت ارقام متحمل و مقاوم، اجتناب از مصرف بیش از حد کودهای ازته، کاشت زود هنگام، از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته در کاهش میزان آلودگی و خسارت این بیماری بسیار موثر است.

 مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، طی دو مرحله مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی با بیان اینکه در مرحله رویشی اواسط پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه زنی و مشاهده علائم بیماری روی برگ‌ها و در مرحله زایشی با ظهور ۲۰ تا ۲۵ درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها مبارزه انجام شود، گفت: برای نتیجه‌دهی بهتر مبارزه با بیماری بلاست برنج، مبارزه شیمیایی پس از برطرف شدن شبنم ضروری است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با یکی از سموم توصیه شده مانند تری سیکلازول به میزان ۰.۵ کیلوگرم، وین به میزان ۴۰۰ سی سی، ناتیوو به میزان ۱۶۰ گرم، ویستا به میزان ۰.۵ کیلوگرم و فوجی وان به میزان ۱.۲۵ لیتر در هکتار علیه بیماری بلاست برنج استفاده شود.

وی در پایان با بیان اینکه برای حصول نتیجه بهتر، بایستی مبارزه شیمیایی پس از برطرف شدن شبنم انجام شود، به لزوم توجه به اطلاعیه های هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از سمپاشی، خودداری از مصرف سموم تاریخ گذشته، رسوب کرده، دارای نشتی، برچسب مخدوش شده و پلمپ نشده و تهیه سموم از فروشندگی های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور و استفاده از سمپاش مناسب (سمپاش یکصد لیتری موتوری و یا سمپاش پشت تراکتوری) و رعایت میزان محلول مصرفی در هکتار (۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر) تاکید کرد.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید