جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   عدم مدیریت مگس میوه 90 درصد محصول را از بین می برد + توصیه ها
24 خرداد 1399 , ساعت 12:20

عدم مدیریت مگس میوه ۹۰ درصد محصول را از بین می برد + توصیه ها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: در صورت عدم مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، این آفت می تواند بیش از 80 تا 90 درصد محصول را در باغ ها از بین ببرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: در صورت عدم مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، این آفت می تواند بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول را در باغ ها از بین ببرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران (مازندپاج)، عبدالرحمن زاغی با اشاره به تعدد میزبانی و نسل مگس میوه مدیترانه ای، یکی از راه های موثر و کلیدی کاهش جمعیت و جلوگیری از افزایش نسل مگس میوه را برداشت تمامی میوه های رسیده در فصل بهار اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه متاسفانه برخی از باغداران توجه ویژه ای به این موضوع ندارند، تصریح کرد: تجربه چند ساله اخیر نشان داده بیشترین تراکم و خسارت وارده در باغاتی اتفاق می افتد که میزبان اول فصل نظیر میوه نارنج سال قبل، میوه های رسیده سال جاری نظیر ازگیل ژاپنی، آلوچه، هلوهای پیش رس وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بررسی منابع و توجه به پتانسل تخمگذاری و زاد آوری آفت مذبور (هر مگس ماده بطور متوسط ۳۰۰ عدد و حداکثر ۱۰۰۰ عدد تخم می گذارد)، افزود: جمعیت این آفت در پایان نسل اول به ۳۰۰ عدد، نسل دوم به ۴ هزار و ۵۰۰ عدد، نسل سوم به ۶۷۵ هزار عدد، نسل چهارم به یک میلیارد و ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار عدد و در نسل پنجم به ۱۵۱ میلیارد و ۸۷۵ میلیون عدد افزایش می یابد.

این مسوول با اشاره به افزایش تصاعدی جمعیت آفت در نسل های بعدی و پتانسیل خسارتزایی بالای آفت در نسل های ۴ و ۵، تصریح کرد: در صورت عدم مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، این آفت می تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد محصول در باغ ها را از بین ببرد.

وی در خاتمه به اطلاع رسانی و توجیه فنی و ترغیب باغداران به انجام راهکارهای کنترلی به ویژه برداشت تمامی میوه های رسیده بمنظور خارج کردن میزبان از دسترس آفت، نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ یا سراتینکس بمنظور شکاره انبوه به تعداد ۴۰ تا ۵۰ عدد در هکتار در باغات آلوده، طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات و حشره کش مالاتیون بر اساس دستورالعمل، رعایت بهداشت عمومی کف باغ (جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق ۵۰ سانتی متری خاک) در آموزش های انفرادی، برگزاری کلاس های آموزشی و شبکه های مجازی تاکید کرد.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
No Thoughts on عدم مدیریت مگس میوه ۹۰ درصد محصول را از بین می برد + توصیه ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>