پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه بالشک مرکبات از 27 خرداد ماه به مدت 3 هفته + توصیه ها
27 خرداد 1399 , ساعت 12:34

زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه بالشک مرکبات از ۲۷ خرداد ماه به مدت ۳ هفته + توصیه ها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از 27 خرداد ماه به مدت 3 هفته از تاریخ شروع مبارزه اعلام کرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از ۲۷ خرداد ماه به مدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه اعلام کرد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران(مازندپاج)، عبدالرحمن زاغی درباره کنترل آفات و بیماری‌های رایج مرکبات برای تعیین زمان مبارزه با نسل اول، اظهار کرد: زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه آفت بالشک مرکبات از ۲۷ خرداد ماه امسال به مدت ۳ هفته از تاریخ شروع مبارزه در باغات مرکبات استان است.

وی حشره‌کش‌های توصیه شده برای مبارزه را آپلاود، آدمیرال به میزان ۵/۰-۷۵/۰ لیتر، استامی پراید ۵/۰ کیلو، دورسبان ۲ لیتر، دیازینون ۱.۵-۲ لیتر، مالاتیون ۲-۵/۲ لیتر، اتیون ۱.۵-۲ لیتر در یک هزار لیتر آب و کنه‌کش‌های توصیه شده را انویدور ۳۵/۰ لیتر، نیسورون، نئورون یک لیتر در یک هزار لیتر آب اعلام کرد.

این مسئول به باغداران توصیه کرد قبل از مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا با ارائه نمونه از باغ به کارشناسان حفظ نباتات مراکز خدمات، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و یا کلینیک‌های گیاه‌پزشکی مراجعه و بر اساس توصیه‌های کارشناسی و نسخه گیاه‌پزشکی صادره نسبت به تهیه سموم از فروشگاه‌های مجاز و معتبر اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در باغات آلوده به کنه قرمز مرکبات، استفاده از کنه کش‌های توصیه شده همراه با حشره‌کش‌ها بلامانع است، تصریح کرد: باغداران برای جلوگیری از تنش‌های خشکی، آبیاری درخت را قبل از مبارزه شیمیایی انجام دهند.

شپشک آردآلود مرکبات

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه باغداران باید از سموم و روغن‌های امولسیون شونده در ظروف اصلی و پلمپ شده و دارای بر چسب مشخصات و تاریخ مصرف استفاده شود و از مصرف سموم تاریخ گذشته و توصیه نشده خودداری کنند، ادامه داد: برای مبارزه با آفت شپشک آرد آلود مرکبات با هماهنگی کارشناسان حفظ نباتات شهرستان مربوطه نسبت به تهیه کفشدوزک کریپت از شرکت‌های تولیدکننده حشرات مفید اقدام و نسبت به رهاسازی کفشدوزک ۷ تا ۱۰ روز پس از مبارزه شیمیایی اقدام شود.

وی بیان کرد: با توجه به مشاهده آفت پروانه مینوز مرکبات در برخی باغات جوان و نهالستانها بر اساس برنامه مدیریت تلفیقی با بکارگیری روشهای مختلف مبارزه نظیر، مبارزه زراعی، مکانیکی، بهداشت کف باغ و نهالستان، تغذیه اصولی و آبیاری در کاهش خسارت آفت اقدام و مبارزه شیمیایی فقط در باغات جوان مرکبات زیر ۵ سال و نهالستانها روی جوانه های نورسته توصیه می گردد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: حشره کشهای موثر برای مبارزه شیمیایی بر علیه مینوز مرکبات با رعایت تناوب مصرف کنفیدور به میزان ۵/۰، ورتیمک به میزان ۴/۰ لیتر در هزار لیتر آب توصیه می گردد.

زاغی خاطر نشان کرد: باغداران سمپاشی را با یکی از حشره‌کش‌ها و کنه‌کش‌های توصیه شده فقط روی درختان آلوده انجام و از سمپاشی باغات و درختان بدون آفت خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بروز مقاومت در حشرات و کنه ها از ترکیب دو حشره‌کش با کنه‌کش هنگام سمپاشی خودداری و تناوب در مصرف سموم از گروههای مختلف رعایت و از اختلاط سموم و روغنها با کودهای شیمیایی هنگام سمپاشی خودداری شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه قبل از شروع سمپاشی به زنبورداران منطقه برای انتقال کندوهای زنبورعسل به منطقه امن اطلاع رسانی شود، تاکید کرد: برای پیشگیری از اثرات سوء تنش‌های گرمایی، سمپاشی در ساعات خنک صبح‌ ها قبل از ساعت ۱۰ و بعد از ظهرها از ساعت ۴ به بعد در هوای بدون وزش باد انجام شود.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل از مبارزه سمپاشی نوبت اول با آفات و بیماریها با استفاده از 133 هزار لیتر/کیلو در باغ های مرکبات این شهرستان خبر داد. محسن علی ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشک مرکبات از ۲۵ شهریور ماه امسال به مدت ۳ هفته است. به نقل ...
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری، به نقل از سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران مدیریت حفظ نباتات، تصمیمات متخذه در جلسه پیش ‌آگاهی استان مازندران در خصوص کنترل آفات ...
No Thoughts on زمان مناسب مبارزه شیمیایی علیه بالشک مرکبات از ۲۷ خرداد ماه به مدت ۳ هفته + توصیه ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>