پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   ۸۰ درصد سموم مصرفی در باغات پسته رفسنجان علیه آفت پسیل انجام می‌شود
28 خرداد 1399 , ساعت 11:40

۸۰ درصد سموم مصرفی در باغات پسته رفسنجان علیه آفت پسیل انجام می‌شود

به گفته رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مهمترین آفت پسته پسیل ( شیره خشک ) است و هم اکنون با توجه به شیوع این بیماری ۸۰ درصد از سمومی که برای مبارزه با آفات پسته در رفسنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد در راستای از بین بردن پسیل است.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی رفسنجان مهمترین آفت پسته پسیل ( شیره خشک ) است و هم اکنون با توجه به شیوع این بیماری ۸۰ درصد از سمومی که برای مبارزه با آفات پسته در رفسنجان مورد استفاده قرار می‌گیرد در راستای از بین بردن پسیل است.

عباس حاج عبدالهی روز چهارشنبه افزود: چهار نوع آفت شامل سن، سنک، پروانه چوبخوار و پسیل در باغات پسته رفسنجان قابل مشاهده است که باید برای جلوگیری از خسارت به درختان و از بین بردن محصول با آن ها مبارزه کرد که روش های مختلفی برای از بین بردن آفت ها وجود دارد و یکی از راه ها سمپاشی است.

وی مهمترین آفت پسته را پسیل عنوان کرد و ادامه داد: آفت های پروانه چوبخوار و سن در فصل بهار پدیدار می شوند و پسیل هم در اواسط اردیبهشت هر سال تا پایان فصل پائیز و برداشت محصول پسته گریبانگیر درختان پسته می شود.

حاج عبدالهی تصریح کرد: کشاورزان رفسنجان ۸۰ درصد سمومی را که برای مبارزه با این آفت ها تهیه می کنند صرف مقابله با آفت پسیل می کنند و ۲۰ درصد سموم جهت مبارزه با آفت های دیگر به کار می رود.

وی توصیه کرد: کشاورزان برای استفاده از سموم کشاورزی حتماً با کارشناسان گیاه پزشکی مستقر در جهاد کشاورزی مشورت کنند و راهنمایی بگیرند و یا می توانند زمانی که درختان باغ دچار آفت شدند برگ درخت را برای آزمایش به جهاد کشاورزی آورده و با نظر کارشناسان نوع سم را انتخاب و از فروشگاه های مجاز خریداری و در باغات منتشر کنند.

حاج عبدالهی با اشاره به اینکه ۳ واحد تولید سم در رفسنجان وجود دارد گفت: این واحد ها در میزان کم سم تولید می کنند و سموم مورد نیاز باغات شهرستان رفسنجان از مبادی ورودی کشور به طور قانونی وارد می شود معمولاً از کشورهای هندوستان، چین و کشورهای اروپایی سموم کشاورزی خریداری و به ایران وارد می شود و بخشی از آن ها در باغات رفسنجان منتشر می شود.

.

۴۰هزار بهره بردار در ۸۰هزار هکتار باغات پسته رفسنجان

وی با اشاره به وجود ۴۰ هزار بهره بردار پسته در سطح ۸۰هزار هکتار رفسنجان تصریح کرد: همچنین کشاورزان در زمان انتشار سموم در باغات ضمن رعایت نکات ایمنی و زدن ماسک و پوشیدن دستکش قوطی های سم را پس از تخلیه در تانکر های سمپاشی به طور بهداشتی دفع کنند و از رهاسازی آن ها پرهیز کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: متأسفانه در بسیاری از باغات پسته شهرستان رفسنجان مشاهده می شود که قوطی های سم در سطح باغ و بدون رعایت موارد محیط زیستی رها شده اند.

وی گفت: پس از مصرف سموم، قوطی های خالی آن ها نباید به عنوان ظروف نگهداری مواد غذایی یا برای نگهداری غذای حیوانات استفاده شود این قوطی ها نباید به اطراف پرتاب شود چون ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: قوطی های سموم کشاورزی از جنس پلاستیک یا فلزی هستند که با رهاسازی آن ها علاوه بر آلوده شدن محیط زیست امکان دارد خسارت جانی هم برای افراد و یا حیوانات داشته باشد لذا بادی به طور بهداشتی در ۱.۵ متر زیر خاک و دور از بستر رودخانه ها دفن شوند.

.

غیر بازیافتی بودن کارت و قوطی های خالی سموم

حاج عبدالهی با توصیه به اینکه کارتن خالی سم را باید با احتیاط سوزاند تا مورد استفاده قرار نگیرد اظهار کرد: کارتن قوطی های سموم کشاورزی نباید بازیافت شوند؛ متاسفانه بعضی از افراد اقدام به فروش قوطی های خالی به افرادی می کنند که دوره گرد این امر بسیار خطرناک است.

‘پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه موجب ریزش برگ‌ ها و حتی جوانه‌ های گل و برگ سال آینده درختان پسته شده و خسارت کیفی و کمی به این محصول صادراتی وارد می کند.’

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: بررسی‌ها و نتایج پایش و رصد اقلیمی نشان می‌دهد که هم اکنون بهترین زمان برای مبارزه با آفات است. مرتضی فتاحی ...
یک متخصص آفات کشاورزی برای کنترل آفت پروانه چوبخوار در باغات پسته توصیه‌هایی کرد. هادی زهدی عضو هیات علمی بخش گياه‌پزشكي مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با تلاش همکاران سازمان حفظ نباتات و مـدیریت حفظ نباتات اســتان ها و بهره گیری از توان کلینیک های گیاهپزشـکی، سال اول اعتبارسـنجی مدل پیش آگاهی ...
No Thoughts on ۸۰ درصد سموم مصرفی در باغات پسته رفسنجان علیه آفت پسیل انجام می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>