پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   صدای مکالمات زنبورهای ملکه ضبط و ترجمه شد
30 خرداد 1399 , ساعت 12:47

صدای مکالمات زنبورهای ملکه ضبط و ترجمه شد

دانشمندان در دانشگاه نانتینگهام بریتانیا در پژوهش جدید که بر روی فرآیند نحوه انتخاب ملکه کندو از میان شفیره‌های متعدد متمرکز است توانسته اند با دستگاه‌های سنجش‌گر فوق حساس، صدای مکالمات زنبورهای ملکه عسل را ضبط کرده و معنای آن‌ها را متوجه شوند.

دانشمندان در دانشگاه نانتینگهام بریتانیا در پژوهش جدید که بر روی فرآیند نحوه انتخاب ملکه کندو از میان شفیره‌های متعدد متمرکز است توانسته اند با دستگاه‌های سنجش‌گر فوق حساس، صدای مکالمات زنبورهای ملکه عسل را ضبط کرده و معنای آن‌ها را متوجه شوند.

زنبورهای کارگر برای تولید ملکه کندو شماری از تخم ها را به حالت شفیره داخل خانه های شش ضلعی مخصوصی در کندو می گذارند و آن‌ها را تنها با شاه انگبین، یا ژل رویال، تغذیه می کنند. زمانی که این ملکه‌ها آماده بیرون آمدن می شوند با صدایی شبیه به صدای اردک شروع به سروصدا می کنند.

به گزارش یورونیوز، دانشمندان متوجه شده اند به محض اینکه یک زنبور از شفیره به طور کامل بیرون آمد صدای خود را تغییر داده و با صدای بلندی شبیه بوق شیپور به زنبورهای کارگر اطلاع می دهد که یک ملکه جدید و آماده باروری آماده است تا کندو را به دست بگیرد.

در واقع صدای شیپورمانند تنها مختص ملکه‌ای است که توانسته از خانه شش ضلعی اش خارج شود و صدای اردک مانند مختص زنبورهای ملکه‌ای که هنوز در شفیره خود حاضرند و تلاش می کنند به زنبورهای کارگر بگویند آماده هستند.

اگر دو زنبور ملکه همزمان با هم از شفیره خارج شوند تا سر حد مرگ با یکدیگر می جنگند تا یکی از آن‌ها پیروز شود.

مارتین بنسیک که این پژوهش را رهبری کرده می گوید: پیشتر تصور می شد که این ملکه‌ها با یکدیگر حرف می زنند تا با درجه بلندی صدا نشان دهند که کدام یک قوی تر است اما اکنون ما شواهدی برای یک توضیح جانشین داریم.

او می گوید بر خلاف آنچه تصور می شد مخاطب صدای زنبورهای ملکه، زنبورهای ملکه دیگر نیستند بلکه مخاطب آن ها زنبورهای کارگر هستند. زنبورهای کارگر که وظیفه آزاد کردن نهایی زنبور ملکه را دارند نسبت به صدای اردک مانند بی‌تفاوت هستند اما به محض شنیدن صدای شیپورمانند خود را می رسانند و با یک دستور سراسری مانع از آزاد شدن بقیه ملکه‌ها از خانه های شش ضلعی شان می شوند.

محققان می گویند تصمیمات درباره ملکه توسط زنبورهای کارگر و به صورت جمعی گرفته می شود و آن‌ها هستند که معین می کنند آیا ملکه جدیدی می خواهند یا نه.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان به کشاورزان توصیه کرد در سمپاشی اراضی کلزا مراقب حشرات مفید باشند. محمد رضایی با بیان اینکه امسال ۸۰۰ هکتار از مزارع به ...
آفت کش ها نه تنها برای حشرات مضر کشنده هستند، بلکه ممکن است به مهم ترین گرده افشان های طبیعت نیز آسیب برسانند. خوشبختانه، یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک درمان ...
معاون دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارتزا سازمان حفظ نباتات کشور در برنامه رویش که از شبکه آموزش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود حضور یافت....
استفاده از سموم غیر استاندارد و یا همزمانی مصرف آن با فعالیت زنبورها سبب مسمومیت و بروز تلفات در زنبورستان ها می‌شود. معاون سلامت دامپزشکی گلستان گفت : بکارگیری انواع ...
No Thoughts on صدای مکالمات زنبورهای ملکه ضبط و ترجمه شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>