سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   نابودی شمشادهای شمال کشور با آفت شب پره
13 شهریور 1397 , ساعت 13:02

دبیر انجمن حشره شناسی:

نابودی شمشادهای شمال کشور با آفت شب پره

بررسی بر روی زنبوران بومی برای مهار این آفت آغاز شده است، در صورت دستیابی به نتیجه می‌توان امیدوار بود این آفت هم توسط عوامل طبیعی در داخل کشور مهار شود.

چند سالی می‌شود که آفت شب‌پره وارد کشور شده و به نظر می‌رسد این آفت نابودی شمشادهای شمال را در دستور کار دارد. آفتی که هنوز مشخص نیست چگونه وارد کشور شده است اما نگرانی‌هایی وجود دارد که این آفت به یک فاجعه زیست محیطی در شمال کشور تبدیل شود.

در این باره، جلال شیرازی دبیر انجمن حشره‌شناسی ایران با بیان اینکه آفت شب‌پره شمشاد ممکن است به فاجعه نابودی گیاهان شمشاد شمال کشور تبدیل شود، گفت: البته این امکان نیز وجود دارد که با شرایط اقلیمی ما مناسب نبوده و بعد از طیغان از بین برود.

او با تاکید بر اینکه مهار شدن این آفت بستگی به عوامل مختلفی دارد، افزود: زمانی که آفتی برای اولین بار وارد کشور می‌شود ممکن است، دشمن طبیعی بر روی آن مستقر شود یا شرایط کشور به گونه‌ای باشد که نتواند خود را با آن سازگار کند و توسعه یابد.

دبیر انجمن حشره شناسی با بیان اینکه این آفت مسیر بسیار زیادی را طی کرده تا به ایران برسد، گفت: مشخص نیست این آفت از کدام منطقه وارد کشور شده است، چون این حشره در حال حاضر هم در اروپا و هم در آسیا وجود دارد.

او در پاسخ به اینکه کشورهای آسیایی و اروپایی نیز دچار این مشکل شده‌اند، افزود: در آن کشورها شمشادهای تزینی وجود دارد و مانند کشور ما شمشادهای هیرکانی که گونه نادری نیز هستند، وجود ندارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان این آفت را مهار کرد، ادامه داد: درختان شمشاد در ارتفاعات کم و همچنین در ارتفاعات زیاد وجود دارند و تنها دستیابی به آن‌ها در ارتفاعات کم مقدور است و برای مهار از باکتری BT استفاده می‌شود.

شیرازی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰هزار هکتار شمشاد در مناطق شمالی وجود دارد که پراکنده هستند و به طور حتم نمی‌توان تمامی این مناطق را سرکشی کرد.

او گفت: این مساله ممکن است به یک فاجعه زیست محیطی تبدیل شود یا مانند پروانه برگ‌خوار آمریکایی که در حدود ۱۰سال قبل وارد کشور شد و توسط زنبورها مهار شد؛ مهار شود.

این کارشناس حشره شناسی در پایان با تاکید به اینکه بررسی بر روی زنبوران بومی برای مهار این آفت آغاز شده است، افزود: در صورت دستیابی به نتیجه می‌توان امیدوار بود این آفت هم توسط عوامل طبیعی در داخل کشور مهار شود.

 

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/di9n4L

خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)

مطالب مرتبط

شمشاد، درختی همیشه سرسبز و بومی جنگل‌های هیرکانی شمال ایران است که نامش در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض قرار دارد. تنها ذخیره گاه شمشاد در استان گلستان به ...
معاون جنگل سازمان منابع طبیعی ­گفت: ­عمده آفات ­در جنگل‌های زاگرس،­­ جوانه خوار و برگ خوار بلوط است که با محلول پاشی غیرشیمیایی مبارزه با آن‌ها را شروع کردیم. ­به ...
معاون مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به لزوم مدیریت و کنترل آفت جوانه خوار مرکبات، توصیه‌های فنی مدیریت و جلوگیری از خسارت این آفت را اعلام کرد....
عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط در سطح هفت هزارو ۲۲۴ هکتار در شهرستان های کهگیلویه، لنده، باشت، بهمئی، بویراحمد و دنا با استفاده با محلول BT آغاز شده است . ...
No Thoughts on نابودی شمشادهای شمال کشور با آفت شب پره

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>