پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   رونمایی از نخستین گل پرورش‌یافته در فضا
29 دی 1394 , ساعت 8:40

برای نخستین‌بار در جهان انجام شد:

رونمایی از نخستین گل پرورش‌یافته در فضا

تا زمانی که فضانوردان بتوانند یکی از همان گوجه‌های پرورش‌داده‌شده در فضا را مصرف کنند زمان زیادی باقی مانده است و تا جایی که می‌دانیم ناسا در نظر ندارد تا سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ‌گونه بذری را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، اسکات کلی یکی از فضانوردان ناساست که بعد از خشک شدن گیاهان آهاری کاشته‌شده در ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق شد نخستین گل را در این محیط پرورش دهد.

فضانوردان ایستگاه فضایی همان‌طور که احتمالاً در خبرها خوانده‌اید، سال قبل کار پرورش این گیاهان را آغاز کردند، اما دو هفته بعد، به علائم ناشی از رطوبت بالا و کم بودن جریان هوا در آنها پی بردند.

برای نمونه، بخش‌هایی از این گیاه که حاوی بذرهای آن بود، آب پس می‌داد و برگ‌هایش نیز به شکلی غیرطبیعی خم شده و ظاهری حلقه مانند پیدا کرده بود. حوالی کریسمس و زمانی که تعدادی قارچ شروع به رشد کردن روی این گیاهان کرد، اوضاع بدتر شد.

از آن زمان به بعد، کلی مسئولیت آن گیاهان را بر عهده گرفت و حتی به ناسا اعلام کرد که به جای دنبال کردن برنامه‌هایی که در اختیارش قرار گرفته بود، خودش تصمیم می‌گیرد که چه زمانی به آنها آب دهد.

وی در این باره گفت: اگر قرار است که ما به مریخ برویم و در آنجا گیاه پرورش دهیم، این ما هستیم که باید مشخص کنیم، گیاهان چه زمانی به آب نیاز دارند. در تاریخ ۲۷ دسامبر او توئیتی حاوی یک عکس از گیاهان بیمار خود را منتشر کرد و اعلام داشت که باید رویکری مشابه به مارک واتنی (کاراکتر فیلم مریخی) را برای حصول اطمینان از بقای آنها در پیش بگیرد.

البته برخی از گیاهان او عاقبت جان سالم به در نبردند با این همه، وی در نهایت موفق شد که یکی از آنها را تا لحظه گل دادنش نگه دارد.

لازم است اضافه کنیم که کپک و گیاهان مرده ای که تیم مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی جمع کرده‌اند بدون مصرف هم نیستند. قرار است که این نمونه‌ها برای انجام آزمایشات و بررسی‌های بیشتر برای زمین ارسال شوند تا مشخص شود که پرورش گل و گیاه در مریخ تا چه اندازه می‌تواند در قیاس با زمین متفاوت باشد.

ناسا در این مرحله از پروژه خود، گیاهان خانواده آهاری را انتخاب کرد چراکه دوره رشد طولانی تری نسبت به کاهوی رومن دارند و پرورش آنها می تواند مسیر را برای کشت گوجه‌فرنگی هموار کند.

اگر یادتان باشد، مدت‌ها قبل، تیم فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی موفق به کشت سبزیجات در فضا شدند که البته آن تجربه نیز با موانع متعددی ازجمله خشکی گیاهان در مراحل نخست همراه بود.

عاقبت اما تیم فضانوردان توانستند مقدار مناسبی سبزیجات را پرورش داده و حتی حاصل دسترنج خود را نیز مصرف کنند. البته تا زمانی که فضانوردان بتوانند یکی از همان گوجه‌های پرورش داده شده در فضا را مصرف کنند زمان زیادی باقی مانده است و تا جایی که میدانیم ناسا در نظر ندارد تا سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ‌گونه بذری را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کند./

منبع: خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on رونمایی از نخستین گل پرورش‌یافته در فضا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>