پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   ایران  »   ممنوعیت واردات پاجوش موز از پاکستان/ پتانسیل صادرات ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور
3 بهمن 1394 , ساعت 7:20

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی خبر داد:

ممنوعیت واردات پاجوش موز از پاکستان/ پتانسیل صادرات ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور

ممنوعیت واردات موز، نتوانسته اثری بر تولید و عرضه این محصول داشته باشد و هیچ مشکلی در تأمین موز شب عید وجود ندارد.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با بیان اینکه تاکنون راهکاری برای کنترل بیماری پانامای موز ارائه نشده است، گفت: پانامی موز یک بیماری قارچی است که در حال حاضر در دنیا پراکنده شده و کشورهای تولیدکننده با نژاد جدیدی از قارچ‌ها روبه‌رو هستند.

ابوالقاسم حسن‌پور با بیان اینکه راه کنترل این بیماری دور از دسترس نیست، افزود: تا زمانی که این بیماری ۱۰۰ درصد کنترل نشود، واردات موز و مواد گیاهی که احتمال ورود این قارچ را افزایش می‌دهند، ممنوع خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مخاطرات بالای احتمال وورد این بیماری به کشور و تهدید موزکاری‌های استان سیستان و بلوچستان با مکاتبات صورت‌گرفته با استاندار ، خواستار آن شدیم اقدامات لازم به عمل آید و علاوه بر واردات موز، از واردات تمامی اندام‌های رویشی این میوه نیز ممانعت به‌عمل آید و هم‌اکنون واردات پاجوش از پاکستان امکان‌پذیر نخواهد بود.

حسن‌پور سطح زیر کشت موز در کشور را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: میزان کشت این محصول در کشور محدود است، اما به میزانی رسیده است که باید از آن حفاظت کرد و نکات لازم را برای حفظ این سطح رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی در میزان موز موجود در کشور نداریم و تولید تحت تأثیر قرار نگرفته است، تصریح کرد: این بیماری نتوانسته بر قیمت موز تأثیرگذار باشد و افزایش قیمت‌ها ناشی از نزدیک شدن به شب عید است که هرساله شاهد آن هستیم، این در حالی است که برای تأمین موز شب عید هیچ مشکلی وجود ندارد و نیاز مردم برآورده خواهد شد.

 

طعم خرمای ایرانی تکرارنشدنی است

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معاونت باغبانی در پاسخ به پرسش خبرنگا رایانا درباره تحت تأثیر قرار گرفتن وزیر کشاورزی روسیه از طعم خرمای ایرانی در ملاقات با وزیر جهاد کشاورزی ایران با بیان اینکه بدون‌شک چنین طعمی از خرما در هیچ‌جای دنیا تکرار نمی‌شود، میزان صادرات خرما در سال گذشته را ۱۶۰ هزار تن اعلام کرد.

حسن‌پور با بیان اینکه سالانه ۴۰ تا ۵۰ هزار تن خرما به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می‌شود که ثبت نمی‌شود، میزان صادرات خرما در سال جاری تا به امروز را ۱۲۵ هزا رتن عنوان کرد.

وی در پایان پتانسیل صادرات خرمای تولیدی در کشور را ۳۰۰ هزار تن برشمرد./

مطالب مرتبط

No Thoughts on ممنوعیت واردات پاجوش موز از پاکستان/ پتانسیل صادرات ۳۰۰ هزار تن خرما در کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>