جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   ایران با ۶ واردکننده تهدید بیولوژیک می شود/ تهدید سلامت دختران ایرانی با سموم
22 تیر 1399 , ساعت 14:08

ایران با ۶ واردکننده تهدید بیولوژیک می شود/ تهدید سلامت دختران ایرانی با سموم

کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی سبک زندگی سالم با بیان اینکه امروز ایران در معرض تهدیدات بیولوژیک است، خاطرنشان کرد: ما تراریخته را یک تهدید زیستی برای کشور می‌دانیم چون ذخایر ژنتیک ما را از بین می برد.

توجه: دیدگاههای مطرح شده در این گفتگو الزاما دیدگاههای “گیاه پزشکی ایران” نیست و صرفا جهت اطلاع رسانی منتشر می شود

.

کرمی، رئیس موسسه بنیاد ملی سبک زندگی سالم با بیان اینکه امروز ایران در معرض تهدیدات بیولوژیک است، خاطرنشان کرد: ما تراریخته را یک تهدید زیستی برای کشور می‌دانیم چون ذخایر ژنتیک ما را از بین می برد.

به نقل از بازار: در بخش اول این گفتگو پروفسور کرمی به بحث استفاده از کود و سموم شیمیایی در صنعت کشاورزی و تغییر نگرش فعالان این صنعت توسط مافیای واردات سموم پرداخت و گفت به دلیل منافع مالی بسیار زیاد این مافیا طوری فرهنگ سازی کرده است که کشاورزان خود را وابسته به کود و سموم شیمیایی می دانند. این در حالی است که امروز شاهد افزایش آمار سرطانها و بیماری هایی هستیم که درصدی از آن حاصل گستردگی استفاده از سموم شیمیایی است که وارد آب، خاک، هوا و مواد غذایی می‌شود. در دومین بخش این گفت و گو، وی به بحث محصولات تراریخته پرداخته و در خصوص مضرات نفوذ گسترده این محصولات در زندگی مردم سراسر دنیا نکاتی را عنوان می کند.

.

همانطور که می دانید یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در صنعت کشاورزی بحث محصولات تراریخته و اثراتی است که بر سلامت جامعه می گذارد. در بحث بذرهای تراریخته کشور ما در چه وضعیتی است؟
بذرهای تراریخته ۲۵ سال است در دنیا به سطح کشاورزی رسیده و نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ درصد کشاورزی جهان الان بذرهای تراریخته شده است. خوشبختانه در ایران با فعالیت‌هایی که طی ۵-۶ سال گذشته دانشمندان انجام داده‌اند و با بیداری مردم، نمایندگان و رسانه‌ها، بر اساس آنچه که به طور رسمی اعلام شده است الان هیچ بذر تراریخته‌ای در کشور کشت نمی‌شود. بنابراین هیچکدام از محصولات کشاورزی که در خاک ایران کاشت می‌شود تراریخته نیست.

البته شایعاتی در فضای مجازی وجود دارد که عمدتا به این دلیل است که تفاوت بین دستکاری ژنتیکی و اصلاح ژنتیکی را نمی دانند. اکثر بذرهای ما از جمله برنج ارگانیکی که الان در بازار داریم در حال افزایش است و کشاورزان در حال آگاه شدن هستند.

بنابراین می توان اینگونه گفت که بذر تراریخته در کشور هست اما هیچ کسی مجوز برای کشت تراریخته ندارد. در حقیقت همانطور که می دانید قانونی به نام قانون ایمنی زیستی داریم که بر اساس این قانون هر کسی بخواهد بذر تراریخته بکارد باید از سه سازمان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت در حوزه تاثیرات آن روی سلامت جامعه و سازمان محیط زیست در مورد تاثیر کشت تراریخته ها به روی محیط زیست مجوز بگیرد.

از سوی دیگر الان ۳۸ کشور پیشرفته دنیا کشت بذر تراریخته را ممنوع کرده اند از جمله کشورهای اروپایی و اسرائیل که به عبارتی غول اصلاح بذر محسوب می‌شود و روی اصلاح بذر بسیار خوب کار کرده‌اند. حال سوال این است که اگر محصولات تراریخته واقعا خطری ندارد که متاسفانه برخی از طرفداران تراریخته در کشور اینگونه ادعا می کنند، پس چرا در این کشورها کشت را ممنوع کرده اند.

.

استفاده از محصولات کشاورزی تراریخته به صورت مشخص چه مشکلاتی برای سلامت مردم ایجاد می کند؟
خوردن طولانی مدت محصولات ترایخته به صورت مستقیم باعث التهاب دستگاه گوارش و همچنین به طور خاص باعث ضعف سیستم ایمنی می شود. جالب است بدانید در این شرایط کرونایی یک نکته کلیدی وجود دارد و آن اینکه هر کسی که سیستم ایمنی اش خوب باشد به هیچ وجه کرونا نمی گیرد و اگر بر فرض هم بگیرد بسیار خفیف خواهد بود. به همین دلیل این بیماری الان افراد سن بالا را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مبتلا می کند. بنابراین وقتی مصرف تراریخته ها زیاد باشد سیستم ایمنی ضعیف می‌شود و این نیز در شرایط امروز به معنای آسیب پذیر بودن در برابر بیماری کرونا است.

بحث دوم اینکه الان ثابت شده است محصولات تراریخته روی کل کشاورزی تاثیر می گذارد. این در حالی است که طرفداران محصولات تراریخته چند شعار اساسی دارند؛ اینها می گویند اگر تراریخته نکاریم ملتها با کمبود غذا مواجه می‌شود! علاوه بر این دیگر توان تولید غذا برای ۱۰ تا ۱۲ میلیارد نفر که تا ۲۰ سال دیگر به این جمعیت می رسیم، نخواهیم داشت. به عبارت دیگر مافیای تراریخته می گویند این کشاورزی جواب نمی‌دهد اما این حرفها همه دروغ است، چون ایجاد گرسنگی در جهان کاملا عمدی است.

آمارهای بانک جهانی نشان می دهد در حال حاضر در دنیا برای ۱۰ میلیارد نفر غذا در جهان تولید می‌شود پس چرا گرسنگی وجود دارد!؟ به عبارت ساده تر ایجاد گرسنگی در جهان تعمدی است تا مافیای تراریخته ترس و هراس ایجاد کنند و به سمت کشت تراریخته بروند و مدعی شوند این می تواند غذا تولید کند. این در حالی است که اسناد و مدارک نشان می دهد هیچ گونه افزایش تولیدی با تراریخته ها نداریم.

جالب است بدانید در مقاله ای که در نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۶ منتشر شد و انقلابی ایجاد کرد به صراحت اثبات و اعلام شد که پس از ۲۰ سال کشت تراریخته به مردم دروغ گفته اید و نه سم کاهش پیدا کرده نه تولید افزایش یافته است!

از سوی دیگر در این مقاله اثبات شده است که با کشت محصولات تراریخته منابع مان را نیز آلوده کرده اند و ذخایر ژنتیک مان را هم به هم زده اند؛ چون مشخص شده ژن تراریخته از گیاهان تراریخته به گیاهان غیر تراریخته می پرد! یعنی اگر کشوری در یک مزرعه شروع کند گیاه تراریخته بکارد و اطرافش را حفاظت نکند پس از مدتی تمام آن منطقه تراریخته می‌شود! به همین دلیل است که کشور سوئیس مالک دومین کمپانی بزرگ تراریخته به نام «سینجنتا» ۱۵ سال است قانونی به نام موراتیورم تراریخته را تصویب کرده است که به معنای تعلیق است به این ترتیب ۱۵ سال است این کشور خودش دیگر محصول تراریخته نمی کارد اما وارد می کند.

.

با این تفاسیر اگر سوئیس می گوید محصولات تراریخته بد است و کشت نمی‌کند پس چرا این نوع محصولات را وارد می کند؟
جواب این سوال بسیار ساده است چون تقاضا وجود دارد. مثل این است که همه ما میدانیم سیگار مضر است اما آن را یا باید تولید کرد یا وارد کرد چون تقاضای آن در کشور وجود دارد. بنابراین بحث این است که واردات به این دلیل نیست که محصولات تراریخته خوب است بلکه به این دلیل است که مردم حق انتخاب دارند. درواقع باید به این سطح از شعور و معرفت برسیم که وقتی به فروشگاه می رویم کسی ما را مجبور نکرده تراریخته را انتخاب کنیم و می توانیم محصولات غیر تراریخته خریداری کنیم. اما متاسفانه کاری کرده‌اند که تراریخته ارزان شده و غیرتراریخته و ارگانیک بسیار گران است. پس طبقه ضعیف به اجبار تراریخته می‌خورد و این بسیار ناجوانمردانه است؛ یعنی در حال حاضر روغن غیرتراریخته کیلویی ۶۰ هزار تومان است اما تراریخته کیلویی ۱۰ هزار تومان عرضه می شود بنابراین طبقه ضعیف مجبور است محصولات تراریخته استفاده کنند چون ارزان است.

متاسفانه در حال حاضر در ایران سالانه ۱۰ میلیون تن مواد تراریخته از جمله، روغن، سویا و ذرت توسط ۵ تا ۶ نفر وارد کشور می شود و سوال اینجا است که چرا وزارت بازرگانی جلو واردکنندگان عظیم تراریخته را نمی گیرد در حالی که امروز ایران در معرض تهدیدات بیولوژیک است!؟ در حقیقت ما تراریخته را یک تهدید زیستی برای کشور می‌دانیم چون ذخایر ژنتیک ما را از بین می برد.

.

با توجه به حیاتی بودن این موضوع، در ایران برای بریدن از مصرف محصولات تراریخته و تولید محصولات غذایی سالم چه اقداماتی انجام شده است؟
خوشبختانه ما به سمت یک طرح بزرگ به نام از مزرعه تا سفره پیش می رویم و سرمایه گذاران و کشاورزان اعلام آمادگی کرده اند و ابراز داشته اند که کار، زمین و سرمایه از ما ایده از شما. از سوی دیگر برای پیش بردن طرح از مزرعه تا سفره، انجمن ارگانیک و همچنین سازمانها و نهادهای بزرگ کشوری در حال پیش آمدن به سمت ما برای اجرای این طرح هستند و می خواهند به مردم غذای سالم بدهند. چون همانطور که ابوعلی سینا گفته است ریشه بیماریها از غذا است و به قول معروف غذای تو دوای توست. به عنوان مثال بنده شخصا ۵ سال پیش دچار یک بیماری فوق العاده خطرناک شدم و ریه هایم به شدت درگیر شد اما با تغییر سبک زندگی و آمدن به روستاها و خوردن محصولات سالم و ارگانیک الان زندگی دوباره یافته ام. بنابراین می بینید که غذا فاکتور بسیار مهمی است به خصوص غذای خانم ها و کودکان و نسبت به این دو قشر باید فوق العاده حساس باشیم.

متاسفانه الان سرطان سینه و سرطان رحم در ایران بیداد می کند و سوال این است که چرا باید برویم سموم و کود شیمیایی و علف کش‌ها را به طور گسترده مصرف کنیم در حالی که ما مخالف استفاده گسترده این محصولات شیمیایی هستیم و معتقدیم در محصولی که به سفره مردم می رود نباید اضافه سم و کود باشد.

متاسفانه حاصل باقی ماندن سموم در محصولات کشاورزی می‌شود پر شدن کلینیکها از بیماری های عجیب و غریب، کیست‌های تخمدانی، سزارین شدن زایمان‌ها، کاهش تعداد بچه ها، افزایش ترنسها و غیره.

مساله مهمی که باید بدانیم این است که این سموم شبه هورمون هستند! و ما الان با استفاده از این سموم و کودهای شیمیایی در صنعت کشاورزی، با سلامت مردم به خصوص دختران، بانوان و کودکان بازی می کنیم.

این در حالی است که به عنوان مثال ما گندمی در خراسان داریم که برای ۵ هزار سال پیش است. اخیرا یکی از دانشمندانی که روی این گندم تحقیق می کند اعلام کرده است اگر نان این گندم درست شود و نان ایران سلامت شود و از این حالت بی خاصیت که کلا گیوتن است و فقط موجب دیابت می‌شود و دستگاه گوارش را به هم می زند بسیاری از بیماری های گوارشی حل می گردد. حرف ما این است که مسئولان باید نان سبوس دار به مردم بدهند، به عبارتی باید گندم کامل بدهند نه اینکه گندم کامل را به کارخانه ها بسپرند که پوستش را جدا کنند چرا که خواص ویتامین ها در آن پوست است و مغزش فقط گلوتن و نشاسته است. اما الان مغز گندم را تبدیل به نان لواش های سفید رنگ می کنند و با کمال تاسف ذائقه ما را طوری تغییر دادهاند که مردم درخواست نان سفید می کنند و نمی دانند که نان سفید یعنی بلا و مصیبت.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on ایران با ۶ واردکننده تهدید بیولوژیک می شود/ تهدید سلامت دختران ایرانی با سموم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>