پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, قزوین  »   مبارزه با چهار آفت مهم در اراضی کشاورزی استان قزوین انجام شد
19 شهریور 1397 , ساعت 12:49

مبارزه با چهار آفت مهم در اراضی کشاورزی استان قزوین انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: عملیات مبارزه با چهار آفت عمده و مهم شامل ملخ، سن غلات، مگس زیتون و زنجره مو امسال در سطح اراضی زراعی و باغی استان انجام شد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: عملیات مبارزه با چهار آفت عمده و مهم شامل ملخ، سن غلات، مگس زیتون و زنجره مو امسال در سطح اراضی زراعی و باغی استان انجام شد.

یوسف درخشان روز دوشنبه افزود: آفات یاد شده تحت کنترل قرار دارند و امسال با برنامه های انجام شده خسارت چندان خاصی را در مورد آنها شاهد نبوده ایم.
وی اظهار داشت: هم اکنون اراضی چهار شهرستان استان درگیر آفت ملخ هستند که در این رابطه با ردیابی و پیش آگاهی دقیق و مبارزه به موقع در سطح ۹ هزار و ۹۵۰ هکتار در مناطق کانونی خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشده است.
این مسئول همچنین گفت: در خصوص آفت سن غلات نیز امسال مبارزه با مشارکت کشاورزان در سطح ۱۶۰ هزار هکتار از مزارع استان انجام شد و در این مورد کمترین میزان خسارات را طی سال های گذشته داشتیم.
درخشان خاطرنشان کرد: طی سال جاری متوسط سن زدگی گندم استان از ۱.۸ درصد به ۳۵ صدم درصد کاهش یافت که این دستاورد حاصل مبارزه گسترده با این آفت بود.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین همچنین گفت: مبارزه با آفت مگس زیتون نیز امسال در سطح ۱۸۳۰ هکتار از باغ های این محصول در منطقه طارم سفلی انجام شده و خوشبختانه گزارشی از بروز خسارت نداشته ایم.
وی اظهار داشت: عملیات مباررزه با آفت مگس زیتون همچنان ادامه دارد و پیش بینی می کنیم سطح مبارزه به سه هزار هکتار از باغ های زیتون استان افزایش یابد.
درخشان همچنین گفت: در خصوص مبارزه با آفت زنجره مو که به باغ های انگور هجوم آورده و به آنها آسیب وارد می کند نیز برنامه های مختلفی همچون تهیه طرح مدیریت تلفیقی این آفت، اجرای طرح آزمایش سموم و بررسی کارایی آنها، اجرای طرح شناسایی ارقام مقاوم به این آفت، جمع آوری و قطع سرشاخه های تخم ریزی شده در سطح ۳۰۰ هکتار و عقد قرارداد با بخش خصوصی برای تشکیل کلاس های آموزشی و شناسایی باغ های آلوده را در دستور کار داریم.
این مسئول با بیان اینکه به دلیل کم آبی و تغییر مدیریت کنترلی علف های هرز از روش مکانیکی به شیمیاییی و افزایش سم پاشی باغات و حذف دشمنان طبیعی این آفت شاهد افزایش تراکم و سطوح آلودگی در باغ های انگور استان هستیم، اظهار داشت: مبارزه با این آفت به دلیل رنگ خاکستری آن سخت است و باید به شکل عمومخی انجام شود.
وی اظهار داشت: بهترین روش برای مبارزه با این آفت قطع سرشاخه های تخم ریزی شده و بیل زنی و تقویت باغات است که باید مورد توجه تاکداران قرار بگیرد.

لینک کوتاه خبر: https://goo.gl/BgYS6F

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی آذر بایجان غربی گفت: زنجره مو یکی از مهمترین آفات باغات انگور بوده و حشره از طریق تغذیه پوره ها از ریشه و تخم ریزی ماده ها در ...
رئیس جهادکشاورزی خرم‌دره گفت: آفت زنجره مو به ۱۵ درصد از تاکستان‌های این شهرستان خسارت زده است. علی محمدی با بیان اینکه زنجره مو یکی از آفت‌های مهم درختان ...
دســـتورالعمـل اجرایی مـدیریت تلفیقی زنجره مو توســـط دفتر پیش آگاهی سازمـان حفـظ نباتـات بـا همکـاری محققین موســسه تحقیقات گیاهپزشـکی تهیه و تـدوین گردید. زنجره مو با نام علمی Psalmocharias ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند. هاشم نقیبی ر ...
No Thoughts on مبارزه با چهار آفت مهم در اراضی کشاورزی استان قزوین انجام شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>