پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   کشف اولین ماده موثر بر علیه بیماری میوه سبز مرکبات
24 تیر 1399 , ساعت 18:03

کشف اولین ماده موثر بر علیه بیماری میوه سبز مرکبات

دانشمندان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا موفق به کشف ماده ای شدند که قادر به کنترل بیماری باکتریایی میوه سبز مرکبات است.

دانشمندان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا موفق به کشف ماده ای شدند که قادر به کنترل بیماری باکتریایی میوه سبز مرکبات است.

این ماده که یک پپتید دارای خاصیت ضدمیکروبی است و بطور موثری باکتری را از بین می برد، به طور طبیعی در مرکبات وحشی مقاوم به این بیماری یافت می شود و نسبت به آنتی بیوتیک ها که برای کنترل این بیماری مصرف می شوند مزایای متعددی دارد.

دکتر هیلینگ جین که کشف این ماده حاصل تحقیق ۵ ساله اوست می گوید: برخلاف آنتی بیوتیک ها که در شرایط محیطی و دمای بالا دوام ندارند، این پپتید از دوام خوبی برخوردار بوده تولید آن راحت است و برای انسان هم مضر نیست.
وی توضیح می دهد: این ماده در لیموهای انگشتی استرالیایی که مقاوم به بیماری میوه سبز است یافت می شود که صدها سال است مورد تغذیه است و استفاده از مواد طبیعی گیاهی در محصولات کشاورزی ایمن تر از مواد شیمیایی سنتزشده است.
بیماری میوه سبز یا گرینینگ یا “هوانگ لونگ بین” در فلوریدا شیوع گسترده دارد و در حال حاضر باغ داران از آنتی بیوتیک ها برای کنترل باکتری و نیز از آفت کش ها برای کنترل حشره ناقل بیماری استفاده می کنند. آنتی بیوتیک ها حساس به دمای بالا بوده در هوای گرم اثر خود را از دست می دهند در حالیکه ماده کشف شده در دماهای بالا هم دوام می آورد.
دکتر جین که موفق به شناسایی و جداسازی ژن مسئول تولید این مولکول هم شده است می گوید: این ماده بطور قابل توجهی این باکتری را کنترل می کند و علایم بیماری چند ماه بعد از شروع درمان از بین رفته و گیاه سلامت خود را باز می یابد. این ماده تنها چند نوبت در سال باید بکار رود و استفاده از آن مقرون به صرفه اقتصادی است.
وی اضافه می کند: این ماده می تواند بصورت واکسن برای محافظت از نهال های جوان در برابر بیماری استفاده شود چرا که باعث تحریک مصونیت یا ایمنی ذاتی گیاه در برابر باکتری می شود. پپتید می توند بصورت تزریق یا پاشش روی شاخ و برگ بکار رود و قادر به حرکت و جابجایی سیستمیک درون گیاه است.

در حال حاضر دانشگاه کالیفرنیا اقدام به انعقاد قرارداد با یکی از شرکت ها کرده است تا نسبت به توسعه روش تزریق اختصاصی این ماده اقدام کند تا با بعد از تزریق پپتید به جاهایی از گیاه که مورد نیاز است برود و همچنین هر چه سریع تر این ماده بتواند به بازار ارائه شود.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس ای.اند.ام. (Texas A&M) منجر به کشف و توسعه اولین روش طبیعی درمانی و کنترل کننده بیماری پیرس در محصول انگور با استفاده از باکتریوفاژ شده است....
بال های سنجاقک ها و زنجره ها باکتری کش های طبیعی هستند. پدیده ای که کشف آن موجب دلگرمی دانشمندان که به دنبال یافتن روش های جایگزین و غیرشیمیایی مبارزه با سوپرباگ  ها ...
No Thoughts on کشف اولین ماده موثر بر علیه بیماری میوه سبز مرکبات

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>