پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   ممنوعیت واردات پالونیا به کشور/ کشت گونه‌های مهاجم غیرقانونی است
3 مهر 1397 , ساعت 10:59

ممنوعیت واردات پالونیا به کشور/ کشت گونه‌های مهاجم غیرقانونی است

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است،گفت: کشت این محصول غیرقانونی است.

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه واردات بذر، قلمه و نهال درخت پالونیا در کشور ممنوع است،گفت: کشت این محصول غیرقانونی است.

احمد چراغیان درباره مباحث مطرح شده مبنی بر خطرات کشت درخت پالونیا در کشور، اظهارداشت: از نظر سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری کشور کاشت این درخت بدون مطالعه و بررسی های دقیق به صلاح نیست.

وی اضافه کرد: ما جلسات متعددی را در این زمینه با اساتید دانشگاه و محققان، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، سازمان محیط زیست و … برگزار کردیم اما در نهایت با واردات و کاشت این گونه موافقت نشد.

مدیر کل دفتر پایش و تحلیل خطر سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه اساتید دانشگاه گلستان بر روی دو گونه پالونیا فورتون و پالونیا تومنتوسا تحقیقات و مطالعاتی را انجام داده اند، گفت: نظر آنها این است که می توان این دو گونه را در مناطق شمالی کشت کرد. اما سازمان جنگلها و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع به دلیل مهاجم بودن این گونه و عدم مطالعات کافی این مساله را رد کرده اند.

وی گفت: این دو گونه حدود ۴٠ تا ۵٠ سال قبل به صورت محدود وارد شده بودند و در باغ بوتانیک ( گیاه شناسی) برای کارهای تحقیقاتی و آموزش دانشجویان استفاده می‌شود.

به گفته چراغیان گونه پالونیا برگ های بسیار پهنی دارد و زمانی که رشد می کند به درختان و گیاهان دیگر فرصت رشد نمی دهد و آنها را از بین می برد.

وی با اشاره به اینکه واردات بذر،قلمه و نهال پالونیا به کشور ممنوع است، افزود: در زمینه کاشت آن نیز همانطور که اشاره شد میان سازمان جنگلها و موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع با دانشگاه گلستان اختلاف وجود دارد و این دو سازمان با دانشگاه گلستان در این زمینه مخالفت کرده اند.

این مقام مسئول دولتی درباره اینکه هم اکنون شاهد کشت این نوع درخت در کشور هستیم، گفت: ما هیچ مجوزی برای واردات پالونیا صادر نکرده ایم و کشت آن نیز قانونی نیست.

وی اضافه کرد: برخی این گونه را به صورت قاچاق وارد می کنند و در نتیجه تولید و توزیع آن غیرقانونی است و گواهی بهداشت برای آن صادر نمی شود.

چراغیان درباره اینکه آیا درختانی که به صورت غیرقانونی کشت شده اند، امحاء خواهند شد؟، افزود: تاکنون از ما چنین درخواستی نشده که برای امحای این درختان اقدام کنیم.

خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

وزیر جهاد کشاورزی دستور ایجاد محدودیت های قانونی برای توسعه گیاه مهاجم پالونیا داد و خواستار پیگیری این موضوع و کنترل و پایش نهالستان های این گیاه وارداتی شود. به ...
وزیر جهادکشاورزی به‌دنبال درخواست اتحادیه انجمن‌های علمی علوم زیستی و مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی، دستور پیگیری موضوع جلوگیری و محدودیت کاشت پالونیا در کشور را صادر کرد. کاشت این گیاه به‌دلیل بازدهی ...
No Thoughts on ممنوعیت واردات پالونیا به کشور/ کشت گونه‌های مهاجم غیرقانونی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>