جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, مازندران  »   رهاسازی اولین سری مگس‌های میوه عقیم شده با پرتوهای هسته‌ای در شمال کشور
16 مرداد 1399 , ساعت 18:54

رهاسازی اولین سری مگس‌های میوه عقیم شده با پرتوهای هسته‌ای در شمال کشور

پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نخستین دوره رها‌سازی مگس‌های عقیم شده بر اساس فناوری Sterile Insect Technique را با موفقیت در شمال کشور اجرا کرد.

پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای نخستین دوره رها‌سازی مگس‌های میوه عقیم شده بر اساس فناوری Sterile Insect Technique را با موفقیت در شمال کشور اجرا کرد.

این طرح که با تلاش متخصصان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای کرج در باغ سرهنگی در بهشهر، استان مازندران به اجرا در آمد، در قالب قرارداد ۴۰ هکتاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان انجام می‌شود.

پیش از این طرح در قراردادی با شرکت مذکور با موفقیت این فناوری  برای کنترل آفت در یک باغ مرکبات ۱۰ هکتاری بکار گرفته شده بود.

به اذعان متخصصین داخلی و خارجی بویژه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توسعه فناوری SIT برای کنترل آفات، بخصوص آفت مگس مدیترانه ای، اجتناب ناپذیر و آینده آن فوق‌العاده روشن است.

با این قرارداد کارگاه‌های تولید مگس‌های نابارور پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، با ظرفیت کامل و نهایی خود درگیر این پروژه سطح بالا و تخصصی شده‌اند.

مهمترین ویژگی این قرارداد این است که بزرگترین قرارداد خارج سازمانی این پژوهشگاه در راستای پاسخ به نیاز‌ها و تقاضای بخش خصوصی در حوزه کشاورزی هسته‌ای محسوب می‌شود.

روش عقیم سازی حشرات و آفات گیاهی به وسیله پرتوهای هسته ای، از روشهای بیولوژیکی کنترل آفات است و این روش برای محیط زیست آلودگی ندارد

سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه‌های مختلف پزشکی و سلامت، کشاورزی، باغداری، صنایع مختلف کشور، توسعه دانش و فناوری سطح بالا و افزایش توان فناوری صنایع دیگر بویژه در سال‌های اخیر فعالیت‌های زیادی را انجام داده است.

.

توجه: برای اخبار و مطالب در موضوعات مشابه روی قسمت “برچسب ها” در پایین صفحه کلیک کنید

مطالب مرتبط

رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: تمام تلاش مجموعه مرتبط با کشاورزی هسته‌ای سازمان را در جهت ترویج و گسترش کشاورزی مدرن معطوف خواهیم کرد. محمد ...
پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سال دوم اجرای پروژه کنترل مگس میوه مدیترانه ای Ceratitis capitata با استفاده از تلفیق روش هسته‌ای نابارورسازی (Sterile Insect Technique-SIT) با روش‌های رایج، موفق به ...
محققان مرکز تحقیقات کشاورزی هسته ای تحقیقات خود را از سال ۹۰ برای مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای از طریق عقیم سازی مگس های نر با استفاده از اشعه گاما آغاز ...
۵۴۰ هزار مگس میوه عقیم شده در ۴۰ هکتار از باغ‌های مرکبات شرکت زراعی دشت ناز ساری رها شدند. این پروژه با تلاش علمی متخصصان پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای کرج و ...
No Thoughts on رهاسازی اولین سری مگس‌های میوه عقیم شده با پرتوهای هسته‌ای در شمال کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>