پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران, گزارش  »   دهمين جلسه كميته بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي
27 اردیبهشت 1395 , ساعت 10:30

در ستاد سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي برگزار شد:

دهمین جلسه کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی

دهمين جلسه كميته بيوتكنولوژي وزارت جهاد كشاورزي 26 ارديبهشت ماه جاري با حضور دكتر زند معاون وزير و رئيس سازمان تحقيقات، آموزش وترويج كشاورزي، دكتر ملبوبي رئيس كارگروه كشاورزي ستاد توسعه زيست فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و ساير اعضاي كميته در سالن انديشه ستاد سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي برگزار شد.

دهمین جلسه کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی  ۲۶ اردیبهشت ماه جاری با حضور دکتر زند معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش وترویج کشاورزی، دکتر ملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر اعضای کمیته در سالن اندیشه ستاد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. هدف از برگزاری جلسه ، استماع گزارشی از عملکرد کارگروهها در مورد دستنامه های ترویجی، گزارش مسئول کارگروه ایجاد پنجره واحد، بررسی و بحث بر روی اولویت های بیوتکنولوژی کشاورزی و  بررسی و ارائه راه حل برای تجاری سازی کیت های تشخیص گیاهی بود.

ابتدا دکتر نیراعظم خوش خلق سیما رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به  وظائف کارگروه تخصصی وزارت جهاد کشاورزی بیان داشت: کارگروه ترویج وظیفه دارد روش نگارش دستنامه های و مقالات ترویجی را تعیین نماید. همچنین کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی می باید جهت کاهش موازی کاری  دستگاه های مربوطه، اولویت های پژوهشی را تعیین نماید. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی همکاری کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی و پژوهشکده را مفید ارزیابی و اظهار داشت: در صورت عدم تعیین اهداف، وظائف و اولویت ها امکان موازی کاری بین دو دستگاه وجود خواهد داشت.

 دکتر اسکندر زند معاون وزیرجهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی نیز طی سخنانی با تشکر از فعالیت های کمیته بیان نمود: با پیشنهاد دکتر قره‌یاضی رئیس قبلی پژوهشکده بیوتکنولوژی دو کمیته فرادستگاهی نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی تشکیل و فعالیت خود را آغاز نمود و از این طریق سازمان تحقیقات کشاورزی سیاست های بیوتکنولوژی خود را به وسیله همکاری با کمیته مربوطه پیگیری می کند.
وی اولویت های سازمان را فرهنگ سازی و فعالیتهای مطالعاتی دانست و افزود: هدف تشکیل کمیته  استفاده از ظرفیت های وزارتخانه و دستگاه های اجرایی و سایر موسسات  و به خدمت گرفتن تمامی امکانات در جهت پیشبرد پژوهشهای بیوتکنولوژی است.
مشارالیه تصریح نمود: اصل براین است که بیوتکنولوژی به عنوان ابزار در همه بخشها ایجاد و در موسسات تحقیقاتی کارایی داشته باشد. همچنین در بحث تهیه نشریه با ایجاد ابتکار عمل در وزارتخانه به شکل همسو حرکت نماییم.

دکتر زند شرح وظائف کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی را شامل : تدوین و تعریف سیاست های کلان وزارتخانه، ایجاد بانک های اطلاعاتی جامع، حمایت و نظارت بر طرح شاخص بیوتکنولوژی، ایجاد هماهنگی نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای موسسات، ایجاد شبکه آزمایشگاهی بیوتکنولوژی، هماهنگی فعالیت های آموشی، پنجره واحد، نشستهای سالانه، تدوین گزارشهای سالانه و دستاوردهای ترویجی، سیاست های تشویقی، همکاری با دانشگاه ها و غیره دانست که باعث هم افزایی و هم صدایی در فعالیت های بیوتکنولوژی در وزارتخانه و موسسات تحقیقاتی می شود. این همکاری بستر خوبی است که بتوانیم کارها را به نحو احسن ادامه دهیم.
نامبرده با اشاره به عرصه گسترده کار بیوتکنولوژی در کشور و لزوم اطلاع رسانی به همه سطوح مخاطبان ، کار ترویجی را نه تنها برای قشر بهره بردار بلکه شامل مدیران، کارشناسان مروجان، تشهیلگران و حتی دانشجویان دانست که با کار ترویجی در حیطه اطلاع رسانی کمیته قرار  خواهند گرفت.

سپس دکتر ملبوبی رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن اشاره به تاثیرگذاری بحث زیست فناوری درتمام عرصه ها ازجمله تحقیقات و اجرا، آن را در همه زمینه ها موثر دانست و خاطر نشان ساخت: باید تمام دستگاهها چه وزارت جهاد کشاورزی و چه ستاد توسعه زیست فناوری  در این زمینه فعال باشند تا همه کشور از این علم بهره‌مند شده و مسائل پیش‌رو حل شود.  وی به اشاره به مصوبات ابلاغی ستاد توسعه زیست فناوری بیان داشت: مصوبات اخیر بحث های قبلی است که عمدتا در وزارت جهاد کشاورزی شکل گرفت و کار ما تعیین خواستهای مشترک و شکل دهی قوانین مربوطه می باشد، همچنین  آئین نامه هایی که ایجاد می شود برای بخش خصوصی و بخش دولتی قابل اجرا خواهد بود. وی با اشاره به چاپ جزوات ترویجی آن را شامل ۱۰۰ الی ۱۵۰ صفحه دانست که می توان آن را با زبان ساده برای همه اقشار جامعه از جمله کارشناسان غیر مرتبط، تسهیلگران و بهره برداران تهیه نمود ویا آن را به دو شکل مجزا یکی به شکل تخصصی و یکی به شکل ساده و قابل فهم برای بهره برداران تدوین نمود.

در ادامه دکتر عبدالرضا باقری طی سخنانی با ابراز امیدواری از نتیجه بخش بودن فعالیت کمیته بیان داشت: در کمیته که با حضور معاونت ترویج و سایر همکاران تشکیل شده، سعی بر توافق بر اصول و بحث های کلان و هماهنگی بین موسسات بود و به مسائل داخل موسسات ورود نخواهدشد و کارهای کلی بیوتکنولوژی در وزارت جهاد کشاورزی هماهنگ و انجام می شود. وی مبنای کار کمیته را مصوبات سال ۹۰ و ۹۲ موسسات تحقیقاتی دانست و اضافه کرد: سعی ما براین است که آنچه را در سالهای گذشته تدوین شده بروز نماییم و مطالب جدیدی را که  مورد نیاز است  به آن اضافه کنیم و چنانچه مطالب مورد تائید قرار گیرد به شکل کتابچه تدوین شده تا  توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی ابلاغ گردد.

در ادامه بحث و تبادل نظر بین اعضاء کمیته ادامه و نظرات نمایندگان بررسی شد.  همچنین دکتر مومنی مسئول کارگروه ایجاد پنجره واحد گزارش خود را بیان داشت.

 

منبع: سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي

مطالب مرتبط

پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
محققین دانشگاه شیکاگو به نتایج خارق العاده ای در زمینه تولید گیاهان مقاوم به خشکی و با توان تولید محصول بالاتر در اثر دستکاری RNA دست یافته اند. این کشف ...
دانشمندان موسسه ویس (Wyss) دانشگاه هاروارد موفق به ایجاد ابزاری برای ویرایش ژن شده‌اند که می‌تواند با فناوری کریسپر (CRISPR) رقابت کند و نسبت به آن برتری دارد. این روش ...
شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی ...
No Thoughts on دهمین جلسه کمیته بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>