پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, فارس  »   بررسی عارضه‌ زوال مرکبات در فارس
8 مهر 1397 , ساعت 16:31

با حضور رییس سازمان حفظ نباتات کشور، محققین و کارشناسان انجام شد:

بررسی عارضه‌ زوال مرکبات در فارس

با حضور رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر کل دفتر ترویج و مدیر کل دفتر پیش آگاهی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و جمعی از محققین و کارشناسان ملی، استانی و شهرستانی ضمن بازدید از باغ‌های مرکبات دچار زوال در شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین با برگزاری نشست‌ تخصصی در شهرستان جهرم عارضه زوال مرکبات بررسی شد

 

با حضور رییس سازمان حفظ نباتات کشور، مدیر کل دفتر ترویج و مدیر کل دفتر پیش آگاهی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس و جمعی از محققین و کارشناسان ملی، استانی و شهرستانی ضمن بازدید از باغ‌های مرکبات دچار زوال در شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین با برگزاری نشست‌ تخصصی در شهرستان جهرم عارضه زوال مرکبات بررسی شد.


به گزارش خبر گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، محمدرضا درگاهی رییس سازمان حفظ نباتات کشور پس از بازدید از باغ‌های مرکبات شهرستان‌های جهرم و قیروکارزین واقع در استان فارس گفت: زوال مرکبات از سال ۱۳۹۳ در سطح استان‌های فارس، هرمزگان و کرمان مشاهده شد و محققین و کارشناسان در سازمان تحقیقات، خاص موسسه گیاه‌پزشکی موضوع را پیگیری کردند.

وی با بیان این‌که جمع‌بندی‌ها در جلسات متعدد با باغداران و مدیران استانی، نشان داد که این عارضه تنها توسط آفات و یا عوامل بیماری ‌‌زا ایجاد نشده، افزود: عوامل مختلفی از جمله بالا رفتن گرمای تابستان در ماه‌های گذشته، همچنین مسائلی نظیرجابه‌جایی نهال، مسائل تغذیه‌ای، مشکل خاک و مجموعه‌ای از عوامل مختلف باعث بروز این عارضه در یک درخت یا باغ می‌شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به برگزاری نشست تخصصی در ارتباط با عارضه زوال مرکبات، مقرر شد با جمع ‌بندی گزارشات و تحقیقات به عمل آمده، دستورالعمل لازم تهیه و در اختیار کشاورزان قرار گیرد، همچنین مقرر شد ستادی در هر استان و نهایتا ستاد مرکزی در تهران با حضور رییس سازمان تحقیقات کشور، معاون باغبانی وزارت متبوع و رئیس سازمان های جهاد کشاورزی سه استان درگیر و مجموعه موسسه تحقیقاتی تشکیل شود، سیاست‌های کلان در آنجا دنبال شده و همکاران در ستاد استانی سیاست‌ها را پیگیری کنند.

وی در ادامه با بیان این‌که تمام تلاش خود جهت یافتن علت عارضه زوال مرکبات را به کار گرفته و از نتایج تحقیقات سایر کشورها و محققین خارجی نیز کمک می‌گیریم تا در اسرع وقت این مشکل رفع شود، تاکیدکرد: علاوه بر این‌که دولت بنا به وظایف ذاتی خود اهتمام لازم را در جهت حل این معضل می‌کند، کشاورزان نیز باید با رعایت و عمل به توصیه‌های فنی، همچنین تامین هزینه‌های لازم در حد امکان، علاوه بر کمک های دولتی به مدیریت این مشکل کمک کنند.

بررسی عارضه‌ زوال مرکبات در فارس

این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بحث سموم کشاورزی در کشور هیچ مشکلی نداریم، سموم لازم برای فصل زراعی جدید و در طول فصل زراعی آینده تامین شده است و هیچ دغدغه ای برای این موضوع نداریم.

وی بیان داشت: قیمت‌های سموم هم با سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان جمع‌بندی شده و به استان‌ها ابلاغ شده است، از طرفی تفاهم‌نامه‌های با سازمان تعزیرات حکومتی و پلیس امنیت اماکن نوشته شده و به استان‌ها ابلاغ شده است تا با فروشگاه‌های غیرمجاز سموم برخورد شده و جلوی فعالیت آن ها گرفته شود، سموم هم با قیمت مناسب و مورد تایید سازمان حمایت از تولید کننده و صادرکننده از کانال عوامل مجاز در اختیار باغ داران، کشاورزان و زارعین در سال زراعی پیش‌رو به نحو شایسته قرار بگیرد.

در همین راستا محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان این‌که چندی است که در مناطق مختلف مرکبات‌ خیز استان با عارضه زوال مرکبات روبرو هستیم، گفت: این عارضه که در مرکبات مختلف اعم از پرتقال، لیموترش و لیموشیرین دیده شده، باعث خشکیدگی یک باره مرکبات می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که همراه با گروهی از محققین و کارشناسان مرتبط از سازمان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی و باغبانی کشور، کارشناسان و متخصصین استانی و شهرستانی از باغ‌ها بازدید شد، افزود: بر کسی پوشیده نیست ‌که کمپلکسی از عوامل مختلف باعث ایجاد این عارضه شده و این مشکل در سایر استان‌ها وکشورها نیز دیده شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: متاسفانه شرایط گرمی هوا، خشکی و خشک سالی حادث شده در استان و کشور و شاید بعضی از سوء مدیریت‌ها در باغ داری به این قضیه دامن زده و باعث تشدید عارضه شده، بنابراین برای یافتن راه‌کار مشخص و ارائه به باغداران، کارشناسان از چندی پیش اقدامات مختلف آزمایشگاهی- تحقیقاتی را شروع کرده اند که بعضی از تحقیقات جواب داده شده و بعضی از آن ها در حال بررسی می باشد.

وی با اشاره به اهمیت مشارکت همه‌جانبه باغ داران در مدیریت این عارضه، تاکید کرد: با تلفیق دانش بومی کشاورزان و متخصصین امکان ارائه راه‌کار به کشاورزان وجود دارد و با توجه به این‌که زوال مرکبات در سایر کشورها نیز وجود داشته و راه‌کارهای مختلفی نیز وجود دارد، کشاورزان عزیز باید بدانند که کشاورزی امروز بدون به کارگیری علم، دانش و تکنولوژی میسر نخواهد بود، چرا که برای غلبه بر تغییرات اقلیمی و بیماری‎‌های نوظهور قطعا باید با بهره‌گیری از دانش، علم و فن به کشاورزی ای بپردازیم تا درآمد اقتصادی و پایداری را کسب کنیم.

قاسمی در خاتمه بیان داشت: با توجه به این‌که عارضه زوال مرکبات در اکثر مناطق مرکبات‌خیز استان مشاهده شده است، در نشست تخصصی پیشنهاد شد کمیته‌ای با محوریت استان فارس و متشکل از محققین کشوری تشکیل شود و در کنار کمیته استانی کمیته‌های شهرستانی نیز به طور مستمر باغ‌های آلوده را شناسایی و پیگیر حل این معضل باشند، همچنین بابت رصد موضوع، پیگیری گرفتن ردیف ملی برای اصلاح و احیای باغ‌های مرکبات جنوب کشور و به طور ویژه استان فارس شده است و علاوه بر آن مقرر شد شناسنامه‌ای دقیق از باغ‌های آلوده به عارضه مرکبات جهت دستیابی به راه کار مناسب مدیریت این مشکل تهیه شود.

 

مطالب مرتبط

‌استاندار فارس گفت: میزان زوال مرکبات در مزارع کشاورزی فارس نگران کننده است‌. اسماعیل تبادار شامگاه شنبه ١٤ مهر در شورای کشاورزی استان گفت: فارس با تولید بیش از سه میلیون تن محصولات باغی رتبه اول ...
با حضور مسئولان و کارشناسان کشور و استان، علت زوال مرکبات در جهرم بررسی شد. زارع رئیس علوم تحقیقات جهاد کشاورزی فارس گفت: متاسفانه برای این عارضه علت دقیقی مشخص نشده و به همین دلیل نمی‌توان ...
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: در موضوع مقابله با برخی آفات و عارضه‌های کشاورزی، مثل زوال زودرس درختان، مرکز تحقیقات کشاورزی خوب عمل نکرده است و باید نظارت بیشتری بر سموم و ...
کارشناسان جهاد کشاورزی فارس عارضه زوال مرکبات را در شهرستان جهرم پیگیری و بررسی کردند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس گفت: قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، ریزش برگ‌ها، و مرگ ناگهانی درختان از مهمترین علائم ...
No Thoughts on بررسی عارضه‌ زوال مرکبات در فارس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>