پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   آئین‌نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک ابلاغ می‌شود
3 اسفند 1394 , ساعت 18:39

توسط وزیر جهاد کشاورزی:

آئین‌نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک ابلاغ می‌شود

آیین نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک و ساماندهی تولید و عرضه این محصولات به زودی توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می شود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد شجاع الدینی مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی در نشست کارگروه دائمی سلامت محصولات کشاورزی گفت: آیین نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک ظرف دو سال اخیر با محوریت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی آماده و جمع بندی آن توسط دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

وی با بیان این که در کلیات این آیین نامه به اهمیت تولید محصولات ارگانیک اشاره شده، افزود: یکی از ارکان این آیین نامه،شورای راهبری کشاورزی ارگانیک است که به ریاست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تشکیل خواهد شد و معاونت های مختلف، نمایندگان بخش خصوصی علمی و تولید کنندگان محصولات ارگانیک، سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعضای این شورا هستند و وظایفی را بر عهده دارند.

شجاع الدینی وظیفه این شورا را سیاست‌گذاری، تصویب بودجه سنواتی و تخصیص آن به منظور حمایت از برنامه‌های تولید ارگانیک ، هماهنگی درون بخشی و بین بخشی، تسهیل و کمک به فعالیت های علمی و فنی در زمینه محصولات ارگانیک عنوان کرد.

وی ادامه داد: در ذیل شورای راهبری توسعه کشاورزی ارگانیک، یک کمیته فنی توسعه کشاورزی ارگانیک دیده شده که وظیفه آن، بررسی موضوعات در حوزه ارگانیک است.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذایی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: یک کمیته استانی توسعه کشاروزی ارگانیک نیز در این شورا تعریف شده است.

وی با اذعان به این که محصولات ارگانیک در دولت قبلی مغفول مانده بود،ابراز امیدواری کرد با ابلاغ آیین نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک،توجه بیشتری به تولید و ساماندهی این محصولات در کشور شود.

شجاع الدینی در همین حال از درخواست و تفاهم این دفتر با سازمان استاندارد ملی در زمینه تصویب اعطای نشان ملی محصولات ارگانیک خبر داد و گفت: این نشان ملی توسط شرکت های تایید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد به عنوان یک استاندارد تشویقی و اختیاری به محصولات گواهی شده ارگانیک اعطا می شود تا تولید‌کنندگان این محصولات از مزایای این نشان استفاده کنند و توسعه محصولات ارگانیک نیز قوت بگیرد.

وی اظهار داشت:سازمان ملی استاندارد همچنین ، پیشنهاد تصویب نشان ملی استاندارد حد مجاز آلاینده های غذایی را در شورای عالی استاندارد ارایه داده که ما در کارگروه این شورا در خواست بازبینی و بررسی بیشتر دستورالعملی که منتهی به اعطای این نشان می شود را دادیم، زیرا این دستورالعمل، مشکلی را در مورد سلامت محصولات کشاورزی حل نمی کند.

مدیر کل دفتر محیط زیست و سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد:چنین نشان استانداردی باید به ارتقای سلامت محصولات کشاورزی کمک کند.

در این نشست، محسن عصار مسوول نظارت بر واحدهای تولید محصولات سالم و کلینیک‌های گیاه‌پزشکی سازمان حفظ نباتات ضمن ارایه و تشریح گزارشی از اجرای طرح ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در حوزه حفظ نباتات کشور اظهار داشت: اجرای این طرح پنج ساله از سال گذشته آغاز شده است.

وی درباره اقدام‌های سازمان حفظ نباتات به منظور ارتقای سلامت محصولات کشاورزی، گفت: این سازمان به منظور شناسایی کشاورزان و واحدهای بهره‌برداری تا کنون به ۲۷۵ هزار نفر کد ۱۶ رقمی رهگیری داده است.

عصار با بیان این که ۶۰۰ هزار کشاورز در ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار نیز زیر پوشش کلینیک‌‌های گیاه‌پزشکی قرار گرفته‌اند، پیش‌بینی کرد که تا پایان سال ۹۵ تمام این ۶۰۰ هزار نفر کد رهگیری ۱۶ رقمی دریافت کنند.

وی راه اندازی سامانه مدیریت الکترونیکی کلینک‌های گیاه‌پزشکی موسوم به “سماک” را از دیگر اقدام های سازمان حفظ نباتات برای رهگیری تولید محصولات کشاورزی از زمان قبل از کاشت تا زمان برداشت عنوان کرد و افزود: با راه اندازی این سامانه، شناسایی واحدهای تولید، شناسایی و ثبت مشخصات واحدهای تولیدی اعم از مزرعه، باغ و گلخانه های زیر پوشش کلینیک های گیاهپزشکی که دارای کد رهگیری ۱۶ رقمی هستند، انجام می گیرد.

عصار در مورد ثبت سموم با نام تجاری نیز تصریح کرد: امسال تمام سموم موجود در کشور با نام تجاری ثبت شده اند که از ۳۱۲ سموم ثبت شده نزدیک به ۷۰ درصد آن مربوط به سموم کم خطر و نزدیک به ۲۳ درصد سموم با خطر متوسط هستند.

عصار در مورد کاهش مصرف سموم در اراضی کشاورزی خاطر نشان کرد: با حذف یارانه سموم، قیمت این محصول پنج برابر افزایش یافت که منجر به کاهش مصرف شد.

وی میزان مصرف فعلی سم در اراضی کشاورزی کشور را ۲۳ تا ۲۵ هزار تن عنوان کرد.

عصار ساماندهی فروشگاه های سموم کشاورزی را از دیگر اقدام های این سازمان عنوان و خاطرنشان کرد:۳ هزار و ۵۴۰ فروشگاه مجاز در کشور داشتیم که و تاکنون ۲ هزار فروشگاه غیر مجاز را ساماندهی کرده‌ایم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

به گزارش خبرنگار بخش کشاورزی خبرگزاری تسنیم، محمود حجتی عصر امروز در مراسم رونمایی از 20 دستاورد بزرگ بخش تحقیقات کشاورزی کشور اظهار کرد: اگر این تحقیقات نبود بذرهای تولید شده که مورد استفاده کشاورزان ...
No Thoughts on آئین‌نامه حمایت از توسعه کشاورزی ارگانیک ابلاغ می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>