واکنش سازمان حفظ نباتات به ازسرگیری ورود میوه‌های قاچاق

باغستانی حفظ نباتات

چاپ

محمد علی باغستانی میبدی، رییس سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میوه‌های قاچاق در سال گذشته وارد شده و مشکلاتی را برای بازار به وجود آوردند اما با جدیت و پیگیری دستگاه‌های نظارتی برخورد مناسبی با این پدیده صورت گرفت و بخش اعظمی از آن در سال گذشته کشف، ضبط و امحاء شد. همین روند در سال جاری و سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: کشف و امحاء میوه‌های قاچاق از طریق دستگاه‌های متولی جزو وظایف ذاتی سازمان حفظ نباتات در راستای بهداشت و قرنطینه‌ی گیاهی است، چرا که هر محموله‌ کشاورزی که قصد ورود به کشور دارد باید از نظر بهداشتی و قرنطینه‌ای به تایید دستگاه‌های متولی مانند سازمان حفظ نباتات، سازمان دامپزشکی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد.

رییس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: محموله‌ای که به صورت قاچاق وارد می‌شود، هیچ‌گونه استاندارد و تاییدیه بهداشتی ندارد و ممکن است هر مخاطره‌ای برای سلامت مردم داشته باشد؛ بنابراین سازمان حفظ نباتات و بقیه دستگاه‌های متولی موظفند به محض کشف محصولات کشاورزی و غذایی قاچاق آن را ضبط و در مراحل بعدی از کشور خارج یا اینکه آن را امحاء کنند.

باغستانی میبدی گفت: این وظیفه سازمان حفظ نباتات محدود به زمان خاصی نیست و هم اکنون نیز برای کشف و انجام هماهنگی‌های لازم در راستای امحای محموله‌های قاچاق به همه استان‌های فراخوان داده شده و امسال نیز برخورد جدی با میوه‌های قاچاق ادامه دارد.

پیش از این حسین مهاجران، ییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان گفته بود با توجه به این‌که در چند ماه اخیر و به ویژه هفته های پایانی سال گذشته طرح مبارزه با میوه‌های قاچاق در بازار شدت گرفت، شاهد کاهش عرضه میوه های قاچاق در بازار بودیم اما ظاهرا کنترل و حساسیت در این زمینه تضعیف شده و به دنبال آن میزان عرضه میوه‌های قاچاق دوباره افزایش یافته است.