توصیه مصرف ریزمغذی‌ها پس از باران/ هشدار به گسترش بیماری‌های قارچی

سازمان حفظ نباتات کشور - لوگو

چاپ

نماینده سازمان حفظ نباتات کشور در سازمان هواشناسی امروز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر گفت: سامانه بارشی از ۲۲ تا ۲۸ فروردین‌ماه از غرب کشور وارد شده و تمامی نقاط کشور را دربر می‌گیرد.

اکرم اسدی افزود: این بارش‌ها ممکن است باعث آب‌گرفتگی مزارع و باغ‌ها شود که به بهره‌برداران توصیه می‌شود سیلاب‌ها را به استخرهای ذخیره آب هدایت کرده و در حین بارندگی از سم‌پاشی و محلول‌پاشی گیاهان خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که بعد از بارندگی دمای خاک و محیط کاهش یافته و رطوبت بالا می‌رود توصیه می‌شود که کشاورزان نسبت به بیماری‌های قارچی حساس باشند و برای بالا بردن مقاومت گیاه استفاده از ریزمغذی‌هایی از ترکیبات پتاسه، روی، منگنز و… را اولویت قرار دهند.

اسدی ادامه داد: زنگ زرد، حمله علف‌های هرز و بیماری‌های قارچی از مهم‌ترین عوارضی است که در بارش‌های زیاد باید مدنظر قرار گیرد.

لکه‌سیاه سیب و آتشک در کمین درختان میوه با افزایش بارندگی‌ها

رئیس گروه عوامل غیرزنده محیطی در سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: به باغداران استان‌های غربی چون کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و… توصیه می‌شوند مبارزه با لکه‌سیاه سیب، آتشک و… را پایش کنند و در صورت بروز هرچه سریع‌تر عملیات مبارزه را آغاز کنند.

وی یادآور شد: معمولاً سامانه‌های هواشناسی یک هفته‌ای است و بعد از سه روز بارندگی شاهد روزهای بدون بارش خواهیم بود که توصیه می‌شود محلول‌پاشی‌ها را در روزهای بدون بارش انجام دهند تا از آلودگی آب‌های زیرزمینی و روان‌آب‌ها جلوگیری شود.

اسدی تأکید کرد: به مناطق جنوبی کشور که از پوشش‌های گیاهی فقیری برخوردار است نسبت به وقوع سیل هشدار داده می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: در سال‌های پربارش آفات و بیماری‌ها گسترش می‌یابد و باید بهره‌برداران کشاورزی پایش‌های بیشتری داشته باشند تا در نخستین ساعا‌ها نسبت به عملیات مبارزه‌ای اقدام کنند./