پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, گزارش  »   همه چیز درباره مخربترین آفت کشاورزی
11 مهر 1397 , ساعت 14:41

همه چیز درباره مخربترین آفت کشاورزی

حشره ای که این روزها بلای جان قطب تولید انار کشور شده است

مگس، حشره پرنده ای که هیچ کس دوستش ندارد. سمج است و با یک بار پراندن قرار نیست دست از سرت بردارد. این حشره مزاحم حالا در نوعی دیگر، از مدیترانه به ایران آمده و بلای جان باغ های انار استان یزد شده است. مگس مدیترانه ای قطب تولید انارهای کشور را هدف مخربترین حملات آفتی کشاورزی قرار داده است. ظاهرا قرار هم نیست به این راحتی ها دست از سر باغ های کشاورزی استان یزد بردارد.

 

یزد، قطب تولید انار در کشور

تا چند سال پیش بود که استان یزد در ردیف برترین استانهای تولید انار در کشور به شمار می رفت. بر اساس خبری که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در سال ۹۳ منتشر کرد، استان یزد با داشتن شش هزار و ۹۶۰ هکتار سطح زیرکشت انار و عملکرد ۱۵ تن در هکتار، چهارمین تولید کننده این محصول در ایران بود. شهرستانهایی چون تفت، مهریز و میبد که بعنوان عمده تولید کننده انار استان یزد به شمار می رفتند و ارقامی چون؛ میخوش، ملس، گل تفت و شیرین شهسوار را به بازارهای سراسر کشور ارسال می کردند.

حالا هم همچنان انار یزد معروف است. هم در داخل کشور و هم در خارج . رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید محصول انار یزد به صورت اناردانه خشک به خارج از کشور صادر می‌شود. سجادی پور می افزاید: عمده مشتریان این محصول کشورهای هند و پاکستان هستند که برای تهیه ادویه از اناردانه استفاده می‌کنند. وی میزان صادرات انار را حدود ۷۰ درصد از حجم تولید این محصول از سطح باغ های استان یزد اعلام می کند و می افزاید: همچنین بخشی از انار تولیدی یزد به صورت کنسانتره انار مرغوب و ساندیس آب انار فرآوری می‌شود و بیش‌از ۱۰ نوع آن به بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

 

مهمان ناخوانده، آفت باغ های انار استان یزد

استان یزد به رغم خوشنامی در تولید انار چند سالیست که گرفته یک مهمان ناخوانده است. حشره مزاحمی که طعم خوش انارهای یزد را ناخوش کرده است. ورود آفت مگس مدیترانه ای به باغ های انار بخش عمده ای از محصول انار استان یزد را از بین برده است.

به شهر تفت سفر می کنم، شهری که در میان مردم به دلیل باغ های سرسبز انارش، به باغشهر یزد معروف است. چند محله را پشت سر می گذارم و با عبور از کوچه باغ های خشت و گلی و زیبای تفت به محله نَعمت آباد می رسم. جایی که به گفته باغدارانش بیشترین محل آلودگی آفت مگس مدیترانه ای در تفت است.

حاج علی ۷۵ ساله که تمام زندگی اش باغ یک هکتاری انار است، می گوید: تنها منبع درآمدم، محصول یک ساله باغ انار بود که متاسفانه همه درختان به آفت مگس مدیترانه ای دچار شدند و امسال صد درصد محصول از بین رفته است.

کمی جلوتر وانت آبی رنگی را کنار باغ انار می بینم که بار آن انارهای آفت زده و خراب است. دقایقی با صاحب باغ که جوان ۳۵ ساله ای است به گفتگو می نشینم. محمدجواد که فارغ التحصیل رشته حسابداری است و بر روی باغ انار پدرش کار می کند، می گوید: انارهای این منطقه همه به دلیل هجوم مگس مدیترانه ای از بین رفته اند. او می افزاید: همه سرمایه ای که در طول یکسال خرج باغ کرده ام، بر باد رفته است. متاسفانه مجبورم ۷۰ درصد محصول امسال را خاک کنم. باغ های مناطقی چون خواجه و گلابدان هم در شهر تفت چندی سالی است که به آفت مگس مدیترانه ای دچار شده اند و این روزها حال و روز خوشی ندارند.

 

مگس مدیترانه ای، مخرب ترین آفت کشاورزی

مگس میوه مدیترانه ای بعنوان یکی از مخرب ترین آفات کشاورزی در جهان به شمار می رود. این حشره، به علت انتشار وسیع در جهان، تحمل بهتر شرایط آب و هوای سرد نسبت به سایر گونه های مگس میوه و دامنه میزبانی وسیع، دارای بالاترین خسارت اقتصادی در بین گونه های مگس میوه است .

مناطق انتشار مگس مدیترانه ای در جهان شامل همه جزایر و کشورهای همجوار دریای مدیترانه و همچنین کشورهای مجارستان، سوئیس، اتریش، آلمان، هلند، اکثر کشورهای آفریقایی، ترکیه، سوریه، فلسطین، لبنان، اردن و بخش های وسیعی از جنوب شرقی آسیا، امریکا، آرژانتین، برزیل، اروگوئه ، کاستاریکا، پرو، مکزیک و مناطق مختلف استرالیا و نیوزلند است. بیشترین طعمه های این مگس، سبزیجات و میوه ها از جمله آووکادو، موز، انبه، فلفل، مرکبات، انجیر، خرمالو ، گلابی، هلو، سیب ، گیلاس و آلو است.

این حشره چهار تا پنج میلیمتر طول با سری زرد رنگ و بال هایی بی رنگ دارد که دارای چهار نوار عرضی به رنگ تیره متمایل به زرد است. عمر این حشره حدود دو ماه است که در شرایط مساعد تا شش ماه هم زندگی می کند. مگس مدیترانه ای در مرحله لاروی از گوشت میوه مرکبات تغذیه می کند و با ایجاد زخم در سطح پوست میوه موجب نفوذ قارچ عامل کپک آبی و باکتری می شود و این قارچ نیز به نوبه خود باعث پوسیدگی و لهیدگی میوه می شود. این آفت مهم‌ترین آفت درختان میوه در جهان است که می‌تواند در طول یک سال ۱۲ نسل از خود را تولید کند.

 

مگس مدیترانه ای بلای جان انارستان های یزد

مگس میوه مدیترانه ای اولین بار در سال ۱۳۵۴روی میوه هلو در باغ ها و باغچه های اطراف ایستگاه راه آهن مشهد و متعاقب آن در باغچه ها و باغ های داخل و اطراف شهر یزد مشاهده و به سرعت پاکسازی شد اما چهار دهه بعد سر و کله این حشره در باغ های استان یزد دوباره مشاهده شد.

مدیر کل حفظ نباتات جهادکشاورزی استان یزد می گوید: آفت مگس مدیترانه ای از جمله آفاتی است که از طریق میوه های قاچاق وارد کشور شده است. میوه هایی که بدون اینکه هیچ نظارت و قرنطیه ای روی آنها شکل بگیرد به صورت غیر رسمی وارد کشور می شوند و در تمام عرصه های کشاورزی ما پخش می شوند. مرتضی فتاحی با اشاره به نقش تحولات اقلیمی در طغیان آفت مگس مدیترانه ای می افزاید: سال های قبل با توجه به اینکه زمستان سرد و یخبندان متوالی نداشتیم این آفت توانست خودش را در استان یزد مستقر کند.

سید ضیاء کاشانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم میزان خسارت های ناشی از این آفت در سال های اخیر را ۶۰ میلیارد تومان اعلام می کند و می گوید: بر اثر هجوم این آفت، بیش از ۷۰ درصد محصول انار باغ های استان یزد نابود شد.

 

گام هایی برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای

جهاد کشاورزی استان یزد از دو سال گذشته برنامه های متعددی را برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای دنبال کرده است. اولین گام برای مدیریت کنترل آفت مگس مدیترانه ای، ردیابی آن در مناطق مختلف بوده است که معمولاً با تله های زرد چسبنده، مکفیل و فرمونی انجام می شود. مراحلی که در باغ های استان یزد انجام شد و انارستان های تفت، مهریز، اشکذر، یزد و منطقه عقدای اردکان جزو بیشترین مناطق آلوده به مگس مدیترانه ای شناسایی شدند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: با توجه به اینکه انار، محصولی سالم و ارگانیک است، باید از روش های غیرشیمیایی و مکانیکی برای مبارزه با آفات این محصول استفاده کرد. یدالله جوادپور می افزاید: در چند سال اخیر، با نصب تله های فرومونی و سراتراپ تا حدودی از شیوع آفت مگس مدیترانه ای در باغ های استان جلوگیری شده اما بطور اساسی این آفت ریشه کن نشده است. وی دلیل این مشکل را استفاده نکردن باغداران از روشهای نوین برای مهار آفت عنوان می کند و معتقد است، اگر همه باغداران در کلاسهای آموزشی – ترویجی شرکت کنند و با بهره گیری از توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی به مبارزه با آفت بپردازند، استان یزد در تولید محصول انار به جایگاه اصلی خود باز می گردد.

 

جهادی برای احیای دوباره باغ های انار در استان یزد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به وجود شش هزار هکتار سطح زیرکشت باغ انار در این استان، پیش بینی می کند: از این سطح امسال بیش از ۸۰ هزار تن انار برداشت شود. سیدجمال سجادی پور با بیان کاهش ۱۵ درصدی تولید انار در استان یزد می گوید: برای نخستین بار در کشور طرح کاور میوه در سطح باغ های انار شهرستان میبد به اجرا درآمد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: در این طرح که مکمل طرح های تله ای برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای است، سطح میوه بطور کامل با پارچه ای منفذه دار پوشانده می شود تا از ورود آفت به داخل میوه جلوگیری شود.

مدیر جهاد کشاورزی میبد هم می گوید: در اجرای طرح کاور میوه، انارها بصورت جداگانه داخل کیسه های پارچه ای قرار می گیرد که علاوه بر جلوگیری از ورود آفت های چون مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه انار، از آفتاب سوختگی محصول نیز جلوگیری می شود. صدر پورکوثری، میزان بهبودی درختان انار را با اجرای این طرح تا ۹۰ درصد عنوان می کند و می افزاید: با احراز نتیجه بخش بودن، طرح کاور میوه، سال آینده در همه باغ های مناطق مختلف استان یزد اجرا خواهد شد.

با گشتی در یکی از باغ شهر میبد، با آقا ماشالله به گفتگو می نشینم. او دو هکتار باغ انار دارد و در حال کاوربندی انارهای باغش است. آقا ماشالله، سال گذشته ۶۰ درصد انارهای باغش را به دلیل هجوم آفت مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه انار، از دست داده است و امید دارد با اجرای این طرح امسال محصول خوب و باکیفیتی وارد بازار کند.

اما طرح طعمه مسموم پاشی، دیگر طرحی است که با همت کارشناسان جهاد کشاورزی در باغ های شهرستان تفت آغاز شده است. مدیر جهاد کشاورزی تفت می گوید: در آستانه فصل برداشت محصول انار، طرح طعمه مسموم پاشی بصورت پایلوت در سطح دو هکتار از باغ های این شهرستان در حال اجراست. فلاح نژاد می افزاید: در اجرای این طرح، ۴۰ نفر از کارشناسان مبارزه با آفات درمناطق مختلف استان بصورت میدانی به باغ های انار می روند و باغداران را آموزش می دهند.

رئیس اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم می گوید: امسال ۱۳۱ مرکز پیش آگاهی برای شناسایی و رصد آفت در سطح شهرستانهای استان ایجاد شده و کار مبارزه با آفات در باغ های آلوده در حال اجراست. فتاحی با بیان اینکه هزینه اجرای این طرح در هر هکتار یک و نیم میلیون تومان است، می افزاید: برای اجرای این طرح در سال جاری یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

 

مرهم زخمی که دست کشاورزان را نگرفت

خردادماه سالجاری بود که هیئت وزیران به پیشنهاد وزارت کشور تصویب کرد تا اعتبار لازم به منظور واپایش (کنترل) و مقابله با آفت مگس مدیترانه‌ای برای جلوگیری از خسارات وارده به باغ های استان یزد، در اختیار دستگاه‌های اجرایی مربوطه قرار گیرد. همچنین وزارت کشور موظف شد ضمن نظارت فنی و اجرایی بر روند انجام عملیات مذکور، گزارش عملکرد اعتبارات را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

فتاحی رئیس اداره حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به تصویب ۱۰ میلیارد ریال در هیئت دولت برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای در باغ های این استان می گوید: متاسفانه با وجود ابلاغ اعتبار به سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد ، به دلیل نبود نقدینگی، این مبلغ پرداخت نشده است. اعتباری که اگر اختصاص یابد و اجرایی شود، می توانیم علاوه بر افزایش کمی تولید انار در استان یزد، شاهد عرضه انارهایی باکیفیت و قابل عرضه در بازارهای جهانی باشیم.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
No Thoughts on همه چیز درباره مخربترین آفت کشاورزی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>