پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   آفت مگس به باغات زیتون خسارت زد
24 اردیبهشت 1395 , ساعت 9:31

معاون سازمان حفظ نباتات:

آفت مگس به باغات زیتون خسارت زد

معاون سازمان حفظ نباتات گفت:مهم ترین آفت کلیدی باغات زیتون در دنیا، مگس زیتون است که در برخی سالها خسارت بالای 70 درصد به باغات وارد می کند.

یحیی ابطالی معاون سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آفت مگس زیتون اظهار داشت: مهم ترین آفت کلیدی باغات زیتون در دنیا، مگس زیتون است که در برخی سالها خسارت بالای ۷۰ درصد به باغات وارد می کند.
وی با اشاره به اینکه این آفت از سال ۸۴ وارد کشور شده، گفت: در سالهای ۸۳ و ۹۲ خسارت بالایی به باغات وارد شد، به طوریکه بیش از ۳۵ الی ۴۰ درصد محصول از بین رفت.
ابطالی ادامه داد: اولویت اصلی برای مدیریت این آفت همگانی در سه استان گیلان، قزوین و زنجان گذاشتیم چرا که در سال های ۸۳ و ۹۲، مرکز آفت مگس زیتون در این استان ها بود.
وی با اشاره به اینکه در دو سال اخیر خسارت به کمتر از نیم درصد رسیده، بیان کرد: با توجه به حمایت و مدیریت ستاد بحران در دوسال گذشته، خسارت به کمتر از نیم درصد رسیده که  می توان این امر را  اتفاق بسیار بزرگی در بحث تولید دانست.
معاون سازمان حفظ نباتات در ادامه یادآور شد: گرچه برای مبارزه با آفت مگس زیتون در دو سال اخیر ۳.۵ میلیارد تومان هزینه شده اما گفتنی است که  با این اقدام از خسارت ۸۰ الی ۱۰۰ میلیارد تومان از باغات جلوگیری به عمل آمد.
وی با اشاره به کنترل این آفت افزود: کنترل آفت در باغات زیتون عموما به صورت غیر شیمیایی و پایش انجام شده به طوریکه توانستیم با استفاده از ایستگاه های مختلف و شبکه مراقبت ردیابی جمعیت مگس را کنترل کنیم.
ابطالی با بیان اینکه ایستگاه های مراقبت در این استان ها فعال است، تصریح کرد: امسال هم همانند دو سال گذشته در صورت حمایت ستاد بحران و خرید تجهیزات مورد نیاز خسارت قابل توجهی به باغات نخواهیم داشت چرا که اکنون بحث پایش و کنترل در باغات در حال انجام است.
منبع: باشگاه خبرگزاران جوان

مطالب مرتبط

طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
محققان یکی از شرکتهای دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه تله مگس زیتون شدند که دستگاهی تلفیقی از همه روش‌های مبارزه با آفت زیتون است و آسیب زیست محیطی در پی ندارد و دو ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قزوین گفت: خسارت مگس میوه زیتون با مبارزه گسترده و به موقع علیه این آفت امسال در باغ های این محصول در استان به زیر یک درصد ...
No Thoughts on آفت مگس به باغات زیتون خسارت زد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>