پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   بال حشرات الهام بخش روش های جدید مبارزه با سوپرباگ ها
14 شهریور 1399 , ساعت 10:34

بال حشرات الهام بخش روش های جدید مبارزه با سوپرباگ ها

بال های سنجاقک ها و زنجره ها باکتری کش های طبیعی هستند. پدیده ای که کشف آن موجب دلگرمی دانشمندان که به دنبال یافتن روش های جایگزین و غیرشیمیایی مبارزه با سوپرباگ  ها هستند شده است. سوپرباگ ها میکروبهایی هستند که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و داروها و آنتی بیوتیک ها بر علیه آنها بی اثر شده اند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه RMIT  استرالیا فاش کرده اند که مواد نانو الهام گرفته از بال های حشرات، به محض تماس قادر به نابود کردن باکتری ها هستند؛ کشفی که الهام بخش روش جدیدی برای مقابله با سوپرباگ ها شده است. مولف اصلی و استاد دانشگاه، پروفسور Elena Ivanova، می گوید با توجه به این که سالانه بیش از هفتصدهزار نفر جان خود را در اثر عفونت های باکتریایی مقاوم در برابر داروها از دست می دهند، یافتن روش های غیر شیمیایی برای کشتن باکتری ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این دانشمندان در جستجو برای رازگشایی از این پدیده و مکانیسم آن دریافته اند که در سطح بالهای این حشرات نانوالگوهایی از ساختارهای بسیار ریز سوزن مانند وجود دارد که به محض تماس میکروبها با آنها موجب متلاشی شدن سلول آنها می شوند.

به دنبال این یافته این دانشمندان در حال توسعه صفحات ضدباکتریایی مشابه با نانوالگوهای شبیه سطح بال حشرات هستند.

پروفسور ایوانوا می گوید: اگر ما بفهمیم که این نانوالگوها دقیقا چگونه باکتری ها را می کشند، در تولید و مهندسی ساختارهای تقلیدی از آنها می توانیم دقیق تر عمل کنیم و میزان کارایی آنها را بالا ببریم. هدف نهایی ما تولید چنین صفحات و سطوح ضد باکتریایی با هزینه پایین و در سطح انبوه است تا بعنوان سلاح های جدید و موثر علیه سوپرباگ ها و برای مصارف پزشکی و صنعتی بکار گرفته شوند.  

وی می افزاید: ما در تلاش برای یافتن شکل بهینه و ابعاد مناسب این نانوالگوها هستیم تا قدرت کشندگی آنها را بالا ببریم.

وی توضیح می دهد: حتی در مقام مقایسه بال سنجاقک ها، این حقیقت وجود دارد که بال های برخی گونه ها در از بین بردن برخی باکتریها بهتر عمل می کنند. وقتی ما این بالها را در سطح نانو بررسی می کنیم متوجه تفاوت در تراکم، بلندی و قطر این نانوستون ها می شویم که سطح بال ها را می پوشانند.

گفتنی است، جزئیات این یافته ها بصورت مقاله ای در مجله Nature Reviews Microbiology به چاپ رسیده است.

مطالب مرتبط

یک پروژه تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس ای.اند.ام. (Texas A&M) منجر به کشف و توسعه اولین روش طبیعی درمانی و کنترل کننده بیماری پیرس در محصول انگور با استفاده از باکتریوفاژ شده است....
دانشمندان دانشگاه ریورساید کالیفرنیا موفق به کشف ماده ای شدند که قادر به کنترل بیماری باکتریایی میوه سبز مرکبات است. این ماده که یک پپتید دارای خاصیت ضدمیکروبی است و ...
No Thoughts on بال حشرات الهام بخش روش های جدید مبارزه با سوپرباگ ها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>