پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   گفتگو  »   پوزخند قیمت قارچ اشک تولیدکنندگان را در آورد
12 اردیبهشت 1395 , ساعت 9:11

گفتگو با رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان:

پوزخند قیمت قارچ اشک تولیدکنندگان را در آورد

سال ها است که مصائب افت قیمت و هزینه های بالای تولید بر تولید کنندگان حاکم بوده و تاکنون تمهیداتی برای این امر مهم اندیشیده نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صنعت قارچ صنعت سود آور بخش کشاورزی محسوب می شود که اخیرا در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مرسوم شده است.

براین اساس؛ تولیدکنندگان در سه ماهه اول سال به دلایلی اعم از گرمای شدید و کاهش قیمت با زیان های فراوانی دست و پنجه نرم می کنند که این مرثیه تلخ سال ها است که برای تولید کنندگان خوانده می شود و چاره ای  در این زمینه برای آن اندیشیده نمی شود.

گرچه مصائب افت قیمت، نرخ بالای حمل و نقل، هزینه های بالای تولید و دلال بازی بر این بخش حاکم است اما وزارت جهاد کشاورزی هنوز صندوق تضمینی قارچ را که  می تواند مرهم درد تولید کنندگان باشد، افتتاح نکرده است.

گفتنی است که افتتاح صندوق تضمینی قارچ می تواند در مواقعی که قیمت ها همانند الاکنگ بالا و پایین می رود، ثبات ایجاد کند تا در این صورت حقوق مصرف کننده و تولید کننده رعایت شود و مشکلات بیش از پیش بر دوش تولید کنندگان  سنگینی نکند چرا که در غیر اینصورت تنها عده ای فرصت طلب از نوسانات موجود در بازار سودهای هنگفتی را به جیب بزنند.

قارچ خوراکی
براین اساس به سراغ رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ رفتیم تا از مشکلات انها با خبر شویم:

از این رو محمد حسن افشار رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ با اشاره به وضعیت تولید قارچ اظهار داشت: از نیمه اسفند ماه سال گذشته تا کنون با بحران قیمت در بازار مواجه شدیم، به طوریکه قیمت هر کیلو قارچ مصرفی درجه یک  هفته گذشته به کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

وی با اشاره به قیمت تمام شده قارچ برای تولیدکنندگان گفت: بر اساس محاسباتی که در مرداد ماه سال ۹۴ به عمل آمد، قیمت تمام شده هر کیلو قارچ مصرفی درب مزرعه ۵ هزار و ۸۰۰ تومان است که با احتساب سود معقول ۲۰ درصدی برای تولید کننده باید هر کیلو ۶ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش برسد.

افشار با اشاره به مشکلات پیش روی تولید کنندگان افزود: نوسانات قیمت در بازار از یک سو و از سوی دیگر تبلیغات سودجویانه برخی موسسات، موجب شده برخی افراد در مرغداری های متروکه نیز به تولید قارچ و خرید کامپوست بپردازند.

وی با بیان اینکه برخی افراد که فریب تبلیغ سودجویانه این موسسات را خوردند و اقدام به تولید کردند، افزود: این افراد به سبب فساد پذیر بودن محصول و اینکه شبکه توزیع ندارند مجبور به عرضه زیر قیمت آن در بازار هستند و از این رو دلالان در بازار منتظرند که با قیمت بسیار ناچیز حتی کمتر از هزینه تولید آن را خریداری کنند و این امر موجب مشکلات فراوانی برای تولید کنندگان عمده در بازار خواهد شد.

به گفته افشار این قارچ ها به دلیل آنکه در محیط بهداشتی تولید نشدند کیفیت مطلوبی ندارند.

افشار بیان کرد: دلالان در چنین شرایطی که تولید کنندگان زیان فاحشی را متحمل می شوند به گفته خود در هر کیلو ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سود می کنند و این درحالیست که سود در شرایطی که تولید کننده قارچ خود را بالای ۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رساند تنها ۵۰۰ الی ۷۰۰ تومان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان در خصوص مشکلات صنعت اظهار داشت: بزرگ‌ترین مشکل واحدهای تولیدی گردش نقدینگی است و از طرفی به سبب اینکه اکثر تولید کنندگان بدهی‌های بانکی دارند و بانک‌ها حاضر نیستند که به آنها تسهیلات مجدد دهند با ظرفیت ناقص واحدهای تولیدی خود مشغول به کار هستند و حال چنین شرایطی تنها موجب افزایش هزینه تولید کنندگان می‌شود.

*** افتتاح صندوق تضمینی به کمک تولیدکنندگان آمد

وی با اشاره به راهکارهای ثبات قیمت در بازار عنوان کرد: در واقع صنایع تبدیلی و هدایت قارچ به سمت صنایع می تواند یکی از راهکارهای موثر در کاهش ضرر و زیان تولیدکنندگان باشد .

رئیس هئیت مدیره انجمن تولیدکنندگان قارچ با اشاره به افتتاح صندوق تضمینی قارچ بیان کرد: صندوق تضمینی قارچ از سوی وزارت جهاد کشاورزی به سبب محدودیت منابع مالی تا کنون افتتاح نشده، اما وزارت جهاد کشاورزی قول مساعدت از طریق بودجه و افتتاح آن را طی امسال داده است.

افشار با بیان اینکه این پروژه نیاز به سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی دارد اشاره کرد و گفت: افتتاح صندوق تضمینی حداقل سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد تومانی می طلبد و گفتنی است که۵۱  درصد این سرمایه گذاری از سوی تشکل های انجمن و مابقی از سوی دولت  تامین می شود.

***هزینه بالای حمل و نقل صادرات را مشکل ساز کرد

وی با اشاره به مشکلات صادرات بیان داشت: امکان صادرات برای قارچ تولیدی کشور وجود دارد که همواره مشکلات زیادی بر سر راه آن است که اگر مرتفع گردد، دیگر تولیدکنندگان دغدغه مازاد تولید را نخواهند داشت.

افشار در ادامه یادآور شد: هزینه حمل و نقل هوایی بسیار بالاست به طوریکه امکان صادرات هوایی به کشورهای همسایه وجود ندارد و این درحالیست که دولت هیچ گونه حمایتی از صادر کنندگان به عمل نیاورده است.

رئیس انجمن هیات مدیره تولید کنندگان قارچ بیان کرد: در واقع به سبب افزایش هزینه های حمل و نقل هوایی علاوه بر اینکه امکان صادرات به بازارهای اروپایی وجود ندارد، در سایر بازارهای هدف نیز به سبب افزایش هزینه ها نمی توانیم با رقبا به رقابت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه کشور چین توفیقات خوبی در صادرات دارد، گفت:این کشور به سبب پرداخت هزینه های حمل و نقل و سوبسید از سوی دولت توانسته به جایگاه خوبی در صادرات نائل شود.

افشار در ادامه یاد آور شد: دولت همانند دهه ۷۰ می بایست به صادر کنندگان یارانه پرداخت کند تا بتوانیم به اورپا که مصرف قارچ بسیار بالایی دارد، قارچ صادر کنیم و به عبارتی توفیقات خوبی را در این زمینه به دست اوریم.

*** صادرات به روسیه در هاله ای از ابهام

وی با اشاره به صادرات قارچ به روسیه بیان داشت: استاندارد کردن محصولات صنایع تبدیلی و تولید کیفی محصولات فرآوری شده برای صادرات محصول به روسیه بایستی صورت گیرد و از طرفی می بایست یک گروه هیات تجاری به مسکو بفرستیم تا بر بازار روسیه مطالعات لازم را انجام دهند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان قارچ با اشاره به مصرف ۳۴۰ هزار تنی قارچ در روسیه افزود: با وجود تقاضای بالا در روسیه و تولید ۱۲۰ هزار تنی قارچ در کشور، باید گفت که در صورت صادرات به روسیه می توانیم در آمد ارزی خوبی را نصیب کشور کنیم اما نباید فراموش کرد که همکاری سازمان صنعت و معدن برای تحقق این امر ضروری است.

وی در ادامه عنوان کرد: سیستم سوئیفت به طور کامل راه اندازی نشده و به همین خاطر مشکلاتی در خصوص مبادلات بانکی وجود دارد.

*** صادرات ۲۷ هزار تنی قارچ به بازارهای هدف

وی با اشاره به میزان صادرات قارچ به بازار های هدف افزود: سال گذشته حدود ۶ الی ۷ هزار تن قارچ به حوزه خلیج فارس و ۲۰ هزار تن به عراق صادر شده که در مجموع ۷۵ میلیون دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان اورده است.

افشار در ادامه بیان کرد: با توجه به تولید سالانه ۱۲۰ هزار تن قارچ در کشور باید گفت که در صورت حذف موانع  صادراتی می توانیم ۳۰ هزار تن تولید مازاد خود را به خلیج فارس و عراق صادر کنیم.

*** ایران هشتمین تولید کننده قارچ در دنیا

افشار در ادامه یادآور شد: براساس آمار فائو ایران بین ۲۰۶ کشور مستقل و غیر مستقل دنیا ، هشتمین تولید کننده قارچ در دنیاست و لازم به ذکر است که چین با تولید ۵ میلون و ۱۰۰ هزارتن اولین تولیدکننده و آمریکا دومین تولید کننده قارچ در دنیا است.

منبع: باشگاه خبرگزاران جوان

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
دانشمندان چینی و استرالیایی می‌گویند یک پادزهر بالقوه برای سمی‌ترین قارچ جهان (کلاه مرگ) پیدا کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این قارچ کشنده مسئول ۹۰ درصد مرگ و میر‌های ناشی از قارچ ...
روز گذشته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، پادزهری به نام ماده تشخیصی ایندوسیانین سبز را تایید کرده است که مسمومیت ناشی از آلفا آمانیتین را کاهش می دهد. این ماده سمی توسط ...
No Thoughts on پوزخند قیمت قارچ اشک تولیدکنندگان را در آورد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>