پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   آماده‌باش برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی کشور
11 اردیبهشت 1395 , ساعت 16:00

آماده‌باش برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی کشور

مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) درباره احتمال حمله  به کشور گفت: مرکز بین‌المللی ملخ هر ۱۵ روز یک‌بار به کشورهای در معرض خطر هشدار می‌دهد و کشورهایی همچون عربستان، عمان و ایران در خطر اعلام شده‌اند. 

سعید معین افزود: ملخ صحرایی از آفریقای شرقی و کشورهایی همچون جیبوتی و سودان گذر کرده و به عربستان و یمن رسیده است و در آذرماه سال گذشته مراحل پورگی را در این کشور گذرانده‌اند و به‌دلیل جنگ، مبارزه علیه آنها انجام نشده است.

وی خاطرنشان کرد: این ملخ‌ها از یمن پس از بالدار شدن به پرواز درآمده و به مناطق مرکزی و داخلی عربستان نفوذ کرده‌اند و در حال حاضر به کشور عمان رسیده‌اند که اگر این کشور نتواند جلوی حرکت آنها را بگیرد، از طریق دریای عمان و خلیج فارس به مناطق جنوبی ایران می‌رسد.

معین شهرستان‌های هرمزگان، جاسک، میناب و جازموریان را از مناطق در معرض خطر برشمرد و ادامه داد: این نوع ملخ‌ها تا چندین‌هزار کیلومتر می‌توانند پرواز کنند و اگر کشور عمان نتواند جلوی آنها را بگیرد و به‌موقع مبارزه کند، شهرستان‌های فوق باید آماده باشند.

وی تصریح کرد: در سال ۸۷ – ۱۳۸۶ این ملخ‌ها تا جازموریان رسیدند و سپس در ایران به مقابله با آنها برخواستیم.

معین یادآور شد: سیستم ماهواره‌ای در حال حاضر جمع‌بندی و تحلیل‌هایی را داشته است و ایران نیز آماده سم‌پاشی زمینی علیه این جاندار است.

وی در راستای مقابله به‌موقع با این نوع ملخ که تمام پوشش‌های گیاهی سبز را می‌خورد و می‌تواند دوبرابر وزن خود در روز تغذیه کند، تأکید کرد: طرحی تقدیم وزیر جهاد کشاورزی شده است که به محض ورود این ملخ به کشور، اعتبار برای خرید سم مورد نیاز تزریق می‌شود و ظرف مدت کوتاهی، عملیات مبارزه به انجام می‌رسد.

مقابله با ملخ‌های مراکشی در سطح ۱۷ هزار هکتار

مدیر آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: علاوه بر این، ملخ بومی که در واقع به ملخ مراکشی معروف است، در برخی استان‌های کشور به سطح مبارزه رسیده، به‌گونه‌ای که تا روز گذشته ۱۷ هزار هکتار مبارزه با آنها به انجام رسیده است و خراسان رضوی با شش‌هزار هکتار بیشترین سطح مبارزه را به خود اختصاص داده است.

معین همچنین گفت: عملیات مقابله با ملخ هرساله انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که در سال گذشته چهارهزار هکتار با ملخ بومی یا مراکشی مبارزه کردیم.

وی در ادامه افزود: سطح مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در سال است که امسال اگر ملخ صحرایی به آن اضافه شود، سطح مبارزه به حدود ۲۲۰ هزار هکتار می‌رسد.

معین خاطرنشان کرد: مبارزه با انواع ملخ‌ها تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: جمعیت ملخ‌های صحرایی در گله‌های ده‌ها میلیونی هستند، بنابراین باید به محض ورود عملیات مبارزه انجام شود، زیرا این آفات می‌توانند کل منطقه را از بین ببرند.

معین در پایان تصریح کرد: آمادگی کافی برای مقابله با انواع ملخ‌ها توسط سازمان حفظ نباتات وجود دارد و جای هیچ نگرانی نیست./

مطالب مرتبط

آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی جنوب شرق کشور با هدف آمادگی کنترل آفات عمومی و قرنطینه‌ای در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
کارشناس حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تهدید احتمالی چهار گونه آفت ملخ در استان رصد می‌شود. اسماعیل موحدی کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ...
No Thoughts on آماده‌باش برای مقابله با ملخ‌های صحرایی در مناطق جنوبی کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>