جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   ابداع و اجرای روشی جدید برای مقابله با آفات انار در یزد
15 مهر 1397 , ساعت 16:52

ابداع و اجرای روشی جدید برای مقابله با آفات انار در یزد

روشی جدیدی برای اولین بار در سطح یک هکتار از باغات میوه انار جهت کاهش 90 درصدی خسارات محصول انار در یزد ابداع شد.

روشی جدیدی برای اولین بار در سطح یک هکتار از باغات میوه انار جهت کاهش ۹۰ درصدی خسارات محصول انار در یزد ابداع شد.

یدالله جوادپور مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ضمن اعلام این خبر، افزود: میوه انار با توجه به این که ماندگاری زیادی روی درخت دارد، معمولاً از اوایل اردیبهشت تا آبان که زمان برداشت این محصول است، مورد حمله آفات مختلف قرار می‌گیرد اما می‌توان به مدد بکارگیری طرح‌های تلفیقی مبارزه با آفات، دسترنج کشاورزان سخت‌کوش یزدی تا حدودی از گزند این آفات در امان بماند .

وی اضافه کرد: از آنجا که انار جزو محصولات سالم و ارگانیک است بایستی به جای استفاده از سموم شیمیایی تلاش کنیم از شیوه‌های جایگزینی مانند مکانیکی و زراعی استفاده کرد.

جوادپور با بیان این که همچنان که در سال‌های گذشته از مواردی مانند نصب تله‌های فرمونی و تله‌های جذب‌کننده استفاده می‌کردیم، امسال تلاش خواهیم کرد برای اولین بار در کشور با نصب کاورهایی روی میوه‌های انار، این محصول را از گزند آفات حفظ و به افزایش کیفیت و کمیت محصول کمک کنیم .

وی در ادامه گفت: با استفاده از این کاور کیسه‌ای که از یک نوع پارچه بدون بافت تهیه شده، علاوه بر جلوگیری از آفات کرم گلوگاه و مگس مدیترانه ای از آفتاب سوختگی محصول انار هم جلوگیری خواهد شد و کشاورزان ما با هزینه‌ای معادل ۱۰ درصد از تولیدات باغ می‌توانند ۹۰ درصد محصول سالم و باکیفیت داشته باشند .

این مسئول در پایان گفت: امسال پیش‌بینی شده است که حدود۸۰ هزار تن انار از سطح شش هزار هکتار از باغات استان یزد برداشت بشود که با اجرای روش کاوری در کنار سایر روش‌های مبارزه با آفات انار، می‌توان میزان خسارت انار را تا حدود۹۰ درصد کاهش داد .

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مصاحبه زنده تلویزیونی دکتر ولی‌اله بنی عامری، عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در مورد "سايه بان درختان ميوه" ساعت 19 روز شنبه 7 تيرماه سال‌جاری در ...
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مرودشت از احداث سه هکتار سایبان باغ در قالب دو طرح در باغ‌ها انگور با استفاده از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی در این شهرستان خبر داد....
اولین سایبان باغی در قیروکارزین در حال ساخت است . مسئول طرح و برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: ساخت سایبان باغی در قیروکارزین با اعتباری بالغ بر ...
مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش ۱۲۸ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۶۷۰ هزار تن خواهد ...
One Thought on ابداع و اجرای روشی جدید برای مقابله با آفات انار در یزد
    فرازمند
    8 Oct 2018
    7:51pm

    باسلام
    به اطلاع میرساند که روش پوشش گذاری میوه انار یک روش جدید نیست و حدود ۱۰ سال قبل در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور برای کنترل کرم گلوگاه انار و آفتاب سوختگی انجام و در دستورالعمل ها توصیه شده است. ضمن اینکه نتایج آن در قالب چندین مقاله علمی پژوهشی منتشر شده است.
    باتشکر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>