پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   چهار استان کشور برای تولید محصولات ارگانیک انتخاب شدند
19 مهر 1397 , ساعت 7:53

چهار استان کشور برای تولید محصولات ارگانیک انتخاب شدند

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال چهار استان خوزستان ، فارس ، اصفهان و زنجان به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده انتخاب شده اند.

سعید سعادت چهارشنبه در نشست تخصصی بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری و راهکارهای توسعه محصولات ارگانیک و گواهی شده در سالن اجتماعات جهادکشاورزی خوزستان افزود: سه عامل وجود کشاورزان آگاه و بادانش ، حمایت های فنی از سوی اتحادیه های کشاورزی و ظرفیت های مناسب از دلایل انتخاب این چهار استان برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده به صورت پایلوت است.

وی گفت: در سال های آینده با تجربه اندوزی و افزایش سطح آگاهی کشاورزان ، امکان توسعه عمل آوری محصولات ارگانیک و گواهی شده در سایر استان های کشور فراهم خواهد شد.

تولید ارگانیک به محصولی گفته می شود که در همه فرایند تولید آن از مواد و سموم شیمیایی استفاده نشده باشد ولی در محصولات گواهی شده می توان از مواد شیمیایی با توصیه و نظارت کارشناسان در زمان و مقدار مشخص استفاده کرد.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در دنیا در سال های اخیر رو به افزایش بوده است افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز در این راستا از تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده حمایت می کند.

سعادت در ادامه با اشاره به اینکه افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد امنیت غذایی در کشور ایجاب می کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری صورت گیرد افزود: امکانات و بسترهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در کشور فراهم است.

وی گفت: هر چند تولید محصول ارگانیک در فضاهای باز صورت می گیرد ولی در محیط های گلخانه ای که مصرف آب ، سموم و کودهای شیمیایی کنترل می شود امکان تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده وجود دارد.

سعادت افزود: در سال های اخیر مصرف محصولات ارگانیک و گواهی شده در جامعه ما به دلیل تضمین سالم بودن آن رو به افزایش است ولی بهای آن به دلیل اینکه از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و تولید در واحد سطح پایین است ۲ تا سه برابر سایر محصولات است.

 

تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده را وابسته به دولت نکنیم

مدیرکل دفتر محیط زیست ، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده باید نظام مند بوده ولی وابسته به دولت نباشد افزود:وابستگی اینگونه تولیدات به دولت و یارانه های آن با شکست همراه است ، تولید محصولات ارگانیک باید با کشاورزان و اتحادیه های صنفی به پیش برود ولی حمایت دولت هم لازم است

سعادت افزود: مصرف تولیدات ارگانیک و گواهی شده نوعی پیشگیری از بروز برخی بیماری ها است افزود: بهترین جای مصرف تولیدات ارگانیک ، بیمارستان ها ، دانشگاه ها ، مهدهای کودک و رستوران ها است، این شیوه نوعی فرهنگ سازی است.

وی در این نشست که مدیران اتحادیه های کشاورزی و مردم نهاد ، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های خوزستان و کارشناسان تولیدات نباتات حضور داشتند یکی از وظایف تشکل های مردم نهاد را انعکاس مطالبات مردم بیان کرد و افزود: مردم باید به تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده که سلامت آنان را تضمین می کند اعتماد کنند.

 

پیشنهاد تشکیل کارگروه تولیدات محصولات ارگانیک و گواهی شده 

سعادت پیشنهاد تشکیل کارگروه تولیدات محصولات ارگانیک و گواهی شده در جهادکشاورزی خوزستان که در این نشست مطرح شد را گامی مهم و ارزشمند در راستای توسعه تولیدات ارگانیک بیان کرد و افزود:این کارگروه به عنوان یک پشتیبان و راهنما برای کشاورزان عمل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده رو به افزایش است ابراز امیدواری کرد : در سال های آینده شاهد پیشرفت اینگونه تولیدات باشیم.

در این نشست ظرفیت ها ، راهکارها ، بسترها و موانع تولیدات ارگانیک و گواهی شده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس برآوردهای غیررسمی حدود ۴۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران زیر کشت تولیدات ارگانیک و گواهی شده قرار دارد.

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on چهار استان کشور برای تولید محصولات ارگانیک انتخاب شدند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>