پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان, علمی  »   بزرگترین مجموعه حشرات و کنه‌ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارد
27 مهر 1399 , ساعت 16:24

بزرگترین مجموعه حشرات و کنه‌ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارد

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مجموعه حشرات و کنه‌های اهواز در این دانشگاه با وجود هزاران نمونه بومی و غیر بومی بزرگ‌ترین کلکسیون در نوع خود پس از موزه‌های تهران است.

عضو هیئت علمی گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: مجموعه حشرات و کنه‌های اهواز در این دانشگاه با وجود هزاران نمونه بومی و غیر بومی بزرگ‌ترین کلکسیون در نوع خود پس از موزه‌های تهران است.

مهدی اسفندیاری گفت: مجموعه حشرات و کنه‌های اهواز که در گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی قرار دارد، از سال ۱۳۴۱ به همت برخی اساتید و با ارائه درس حشره شناسی در دانشکده کشاورزی ملاثانی راه اندازی شده است.

اسفندیاری افزود: این مجموعه بیش از ۵۵ سال قدمت دارد و گونه‌های موجود در آن به همت اساتید و دانشجویان سراسر کشور جمع آوری شده که ۹۰ درصد این گونه‌ها بومی و ۱۰ درصد نیز نمونه‌های غیر بومی هستند؛ به عنوان مثال، مجموعه کفشدوزک‌ها که توسط محمدسعید مصدق جمع آوری شده، مجموعه‌ای کمیاب در ایران و کشور‌های همسایه است. همچنین گونه‌های غیربومی مجموعه حشرات و کنه‌ها نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است که شامل برخی نمونه‌های کشف شده جدید در دنیا است.

وی با بیان اینکه مجموعه حشرات و کنه‌های اهواز در این دانشگاه با وجود هزاران نمونه بومی و غیر بومی بزرگ‌ترین مجموعه در نوع خود پس از موزه‌های تهران است و برخی مجموعه‌های آن نه تنها در ایران، بلکه در کشور‌های همسایه نیز بی نظیر است، اضافه کرد: بهبود وضعیت این مجموعه در دانشگاه شهید چمران اهواز الزامی است و مجموعه حشرات و کنه‌های دانشگاه جزو مراکز مهم این دانشگاه است که برای نگهداری هرچه بهتر و توسعه آن به امکانات بیشتری از جمله محیط ایزوله و استاندارد نیاز است که امیدواریم در این خصوص مسئولان بتوانند همکاری‌های بیشتری را با این مجموعه گران‌بها داشته باشند.

وی ابراز کرد: حشرات در گرده افشانی گیاهان بسیار مؤثرند و اهمیت این مسئله به قدری است که اخیرا کشور آلمان طرح حفاظت از تنوع زیستی حشرات را با صرف هزینه‌های زیادی اجرا کرده است. همچنین فایده برخی از حشرات مانند زنبور عسل و یا کرم ابریشم در زندگی انسان نیز بسیار آشکار است و برخی دیگر از حشرات به طور طبیعی حشرات مضر را کنترل می‌کنند؛ حشراتی نیز هستند که آفت‌های کشاورزی محسوب می‌شوند و هرساله هزینه‌های بسیاری برای کنترل آن‌ها پرداخت می‌شود و به طور کامل نیز کنترل پذیر نیستند.

مسئول مجموعه حشرات و کنه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز اذعان کرد: در بخش پزشکی نیز پشه مالاریا، سالانه تعداد بسیاری را به کام مرگ می‌کشد و در حوزه دامپزشکی هم حشراتی هستند که دام‌های کوچک و بزرگ را به خطر می‌اندازند. با وجود کشف بسیاری از گونه‌های حشرات که هم برای زندگی انسان مفید هستند و هم مضر، همچنان گونه‌هایی هستند که هنوز کشف نشدند که این مسئله نشان دهنده اهمیت و گستردگی این گونه است.

خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

چهارمین کنگره بین المللی حشره شناسی ایران توسط انجمن حشره شناسی ایران و به میزبانی دانشگاه رازی کرمانشاه از 27 تا 29 شهریور ماه سال جاری برگزار خواهد گردید. ریاست ...
کتاب "راهنمای میدانی حشرات و سایر بندپایان ایران" تالیف آقایان علیرضا زمانی و علیرضا نادری توسط انتشارات ایرانشناسی منتشر شد. در این کتاب به معرفی بیش از 190 خانواده از ...
محققان آمریکایی موفق به توسعه یک سیستم دوربینی کوچک شدند که می‌تواند دید حشرات از دنیا را برای ما فراهم کند....
No Thoughts on بزرگترین مجموعه حشرات و کنه‌ها در دانشگاه شهید چمران اهواز قرار دارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>