سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   راهکارهای مبارزه با آفت برگخوارها در مزارع کلزا
28 مهر 1399 , ساعت 12:02

راهکارهای مبارزه با آفت برگخوارها در مزارع کلزا

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد راهکارهای مبارزه با آفت برگخوارها در مزارع کلزا گفت: با حذف علف های هرز حاشیه مزارع در صورت مشاهده نخستین علائم خسارت لاروهای سنین پایین آفت، مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده از جمله آوانت به میزان ۳۰۰ سی سی یا فوزالن ۳۵%EC و یا دورسبان به میزان دو لیتر در هکتار مورد تاکید است.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به لزوم پیشگیری و کنترل آفات اول فصل در مزارع کلزا، اظهارکرد: حلزون و راب (لیسک ها) از آفات مهم و قابل توجه در هنگام سبز شدن کلزا هستند که با تغذیه از برگ های لپه ای و برگ های اولیه، از حاشیه مزارع شروع به خسارت می کنند.

وی افزود: در صورت مشاهده اولین علائم خسارت می توان از طعمه مسموم متالدهید به میزان ۵ تا ۶ کیلوگرم یا طعمه مسموم فریکول به میزان ۵ گرم در مترمربع در حاشیه مزارع و به هنگام غروب استفاده کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در باره آفت برگخوارها در مزارع کلزا اظهار کرد: در برخی از سال ها که هوا نسبتاً گرم و خشک باشد، جمعیت لاروهای برگخوار در اوایل پاییز در مزارع کلزا و برخی از سبزیجات برگی افزایش می یابد که در صورت عدم مدیریت، خسارت قابل توجهی وارد می کنند.

زاغی تصریح کرد: در این مواقع، ضمن حذف علف های هرز حاشیه مزارع در صورت مشاهده نخستین علائم خسارت لاروهای سنین پایین آفت، مبارزه شیمیایی با استفاده از سموم توصیه شده از جمله آوانت به میزان ۳۰۰ سی سی یا فوزالن ۳۵%EC و یا دورسبان به میزان دو لیتر در هکتار مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه حشرات کامل کک ها و سوسک های جهنده به رنگ سیاه براق، قهوه ای یا آبی تیره هستند که از پارانشیم برگ های اولیه کلزا تغذیه کرده و برگ ها به صورت توری و سوراخ سوراخ دیده می شوتد، اضافه کرد: برای پیشگیری از خسارت یاد شده، ضدعفونی بذور کلزا قبل از کاشت با حشره کش گاچو به میزان ۱۴ گرم یا حشره کش کروزر به میزان ۱۰ سی سی برای هر کیلو بذر توصیه می شود.

این مسئول تصریح کرد: در صورت عدم ضدعفونی بذور پس از سبز شدن کلزا در صورت بالا بودن جمعیت و مشاهده خسارت، مبارزه شیمیایی با کک ها در حاشیه مزارع با حشره کش کنفیدور به میزان ۴۰۰ سی سی یا حشره کش مالاتیون به میزان یک لیتر در هکتار توصیه و تاکید می شود.

به گزارش پایگاه خبری جهاد کشاورزی مازندران،وی در پایان گفت: رعایت تمامی توصیه های فنی برای کشت کلزا که از سوی مدیریت های ذیربط و محققین از جمله بسترسازی مناسب، استفاده از ردیف کارها برای رعایت میزان بذر مصرفی و کشت یکنواخت، تغذیه مناسب، رعایت زمان کاشت مناسب بذر و مشاوره و هماهنگی با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی به منظور دریافت اطلاعات لازم برای مدیریت عوامل خسارت زا الزامی است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on راهکارهای مبارزه با آفت برگخوارها در مزارع کلزا

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>