جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   آمادگی ۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه برای تهیه بذر مناسب
29 مهر 1399 , ساعت 10:25

آمادگی ۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه برای تهیه بذر مناسب

۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه مجاز در خراسان جنوبی آماده خدمات دهی برای تامین سموم ضدعفونی و ارائه بذور بوجاری شده گندم و جو قبل از کاشت هستند.

۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه مجاز در خراسان جنوبی آماده خدمات دهی برای تامین سموم ضدعفونی و ارائه بذور بوجاری شده گندم و جو قبل از کاشت هستند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: ۱۶ کلینیک گیاه پزشکی و ۵۷ فروشگاه مجاز برای فروش سموم موردنیاز شیمیایی بذرها و تامین نسخه به متقاضیان فعال است.

یوسفی با بیان اینکه بوجاری و ضدعفونی بذور گندم و جو قبل از کاشت ضروری است، افزود:کشاورزان استان بهتر است برای کشت گندم، از بذرهای اصلاح شده استفاده کنند، زیرا این بذرها علاوه بر ضدعفونی دارای شناسنامه اند و مشخص است که به کدام بیماری مقاوم و متحمل هستند.

وی گفت: کشاورزان در استفاده از ارقام مختلف بذر دقت کنند و بذرهای مورد نیاز خود را از شرکت‌های تولید بذر مطمئن و مورد تایید سازمان جهاد کشاورزی تهیه کنند.

یوسفی تاکید کرد: با استفاده از دستگاه‌های بوجاری می‌توان بذر غلات را به منظور پاکسازی از بذرهای علف‌های هرز ومواد خارجی از قبیل سنگریزه و سایر مواد ناخالص دیگر تمیز کرد و اگر این عمل انجام نشود، وجود این ناخالصی ها، سبب مسدود شدن نازل‌های بذرکار می شود و ریزش بذر را در زمان کاشت با مشکل مواجه می‌کند و مزرعه تراکم مناسبی نخواهد داشت .

علاوه بر این، وجود بذر علف‌های هرز همراه با بذور، سبب آلوده شدن مزرعه شده که در نهایت، کاهش عملکرد را به دنبال داشته و هزینه مبارزه با علف‌های هرز نیز به سایر هزینه‌های تولید اضافه خواهد شد، بنابراین ضروری است قبل از کاشت، بذر کاملا پاک و تمیز باشد و بوجاری بذر به خوبی این هدف را محقق می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: کشاورزان برای جلوگیری از برخی بیماری‌های گندم می بایست توصیه‌های به زراعی در مورد تراکم کشت را نیز رعایت کنند تا علاوه بر افزایش کیفیت و عملکرد تولید گندم، میزان آلودگی به انواع بیماری‌های قارچی مانند زنگ زرد غلات به علت ایجاد تهویه مناسب و کاهش میزان رطوبت روی ساقه و برگ‌ها، نیز کاهش یابد.

یوسفی افزود: کشاورزان باید سموم مورد نیاز برای ضدعفونی کردن بذرهای گندم و جوی خود را از طریق مراجعه به کلینیک‌های گیاه پزشکی و فروشگاه‌های مجاز سموم تهیه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: ضدعفونی اصولی بذرها با سموم توصیه شده سبب پیش گیری از آلودگی مزارع به بیماری‌های گیاهی و انواع سیاهک‌ها خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: رعایت تناوب زراعی با سایر محصولات زراعی نظیر کلزا به عنوان اصلی‌ترین راهکار کاهش جمعیت و خسارت عوامل خسارتزای کاشت گندم و جو ضروری است....
No Thoughts on آمادگی ۷۳ کلینیک گیاه پزشکی و فروشگاه برای تهیه بذر مناسب

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>