پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   طرح مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه آغاز شد
18 اردیبهشت 1395 , ساعت 14:17

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه خبر داد:

طرح مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه آغاز شد

فیروزکوه-دیده بانی آفت ملخ در ۵ هزار هکتار از اراضی فیروزکوه در امین آباد، حصاربن، سیمین دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از  روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، ایلکا از آغاز دیده بانی آفت ملخ در ۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان در مناطق امین آباد، حصاربن، سیمین دشت، انزها، درده، پیرده، سرانزا، ورسخواران، سله بن، سلمان، وشتان، مهاباد، سرخدشت و آب باریک خبر داد و گفت: غالب ملخ های بومی شهرستان از دو نوع بدون بال، با نام های Polysarcus Elborzianus و Bradipura Lapitus هستند.

وی با اشاره به اینکه محل زندگی این آفت ارتفاعات بالای یک هزار و ۷۰۰ متری است، ادامه داد: به دلیل کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، ملخ ها به سمت دامنه های پایین تر و دشت ها سرازیر می شوند که موجب بروز خسارت زیادی در اراضی زراعی و باغات می شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فیروزکوه تصریح کرد: میزان هجوم این آفت به عواملی چون میزان بارندگی و دمای محیط بستگی دارد؛ عمر مفید این ملخ ها دو ماه و حشره بالغ ماده در هر بار تخمگذاری حدود ۴۵-۴۰ عدد تخم تولید می کند.

وی ادامه داد: بیولوژی این آفت به گونه ای است که تخم ها به مدت یک سال در خاک باقی مانده و سال دوم شاهد گسترش وسیع آن هستیم؛ این نوع ملخ ها دارای یک نسل در سال بوده و با پنج سن پورگی، مجموعاً یک دوره فعالیت حدودا۶۰ روزه دارند.

ایلکا گفت: عمر حشره بالغ این آفت حدود ۲۳ روز است که قبل از رسیدن به سن بلوغ باید مبارزه شیمیایی انجام شود.

وی تصریح کرد: کارشناسان حفظ نباتات جهادکشاورزی با همکاری بخش خصوصی از ۲۶ اسفند ۹۴ با ساماندهی چهار اکیپ دیده بانی در شهرستان مراحل تفریخ تخم و رشد ملخ را تحت نظر گرفته اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فیروزکوه بیان داشت: در ۳ فروردین ۹۵ اولین پوره ملخ مشاهده شده است و طی بازدیدهای به عمل آمده سمپاشی از ۲۶ فروردین ۹۵ آغاز شده است ضمن اینکه تاکنون ۶۰۰ هکتار از مناطق آلوده کانون کوبی و دیده بانی در سه هزار هکتار انجام شده است.

ایلکا افزود: در راستای مصرف بهینه سموم و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اولویت با شناسایی کانون های آلوده پرتراکم است و به صورت لکه ای با این آفت مبارزه می شود؛ برای مبارزه مطلوب چهار اکیپ با تجهیزات کامل و سموم شیمیایی مورد نیاز و با اعتباری بالغ بر ۴۸۰ میلیون ریال در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: در صورت طغیان ملخ ها جهت جلوگیری از ایجاد خسارت به اراضی کشاورزی از بخشداری ها، شهرداری ها و شوراهای اسلامی روستاها درخواست همکاری داریم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فیروزکوه از تمامی بهره برداران بخش کشاورزی به ویژه دامداران، عشایر و زنبورداران درخواست کرد که با کارشناسان جهادکشاورزی همکاری کرده و از آوردن کلنی های زنبورعسل و دام ها به مناطق آلوده تحت مبارزه شیمیایی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

No Thoughts on طرح مبارزه با آفت ملخ در فیروزکوه آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>