پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   برای کنترل جمعیت آفت موش، روش‌های بیولوژیکی جواب نمی‌دهد
14 آبان 1399 , ساعت 13:32

برای کنترل جمعیت آفت موش، روش‌های بیولوژیکی جواب نمی‌دهد

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این‌که بدون سم، نمی‌توان آفت موش را کنترل کرد، گفت: برای کنترل جمعیت آفت موش در اراضی استان، روش‌های بیولوژیکی مثل گربه جواب نمی‌دهد.

محمود کیا اظهار کرد: موش، یک آفت کشاورزی است که اگر در مزرعه به درستی کنترل نشود، به محیط‌های انسانی انتقال می‌یابد و عامل سرایت بیماری‌هایی چون طاعون و تیفوس خواهد بود، که در گذشته نیز شاهد گسترش این بیماری‌ها و خسارت‌های زیاد به جوامع بشری بودیم.

وی در خصوص نحوه مبارزه با آفت موش، گفت: عمدتا، انواع موش‌هایی که در استان وجود دارند، با طعمه مسموم که شامل گندم، روغن مایع و سم است، به راحتی کنترل می‌شوند؛ دلیل استفاده از روغن مایع، این است که موش‌ها، مشام قوی دارند و عطر روغن مایع می‌تواند، موش‌ها را جذب کند.

وی افزود: سمی که عمدتا برای کاهش جمعیت موش در استان و حتی در کل کشور، استفاده می‌شود، سم موش “فسفر دو زنگ” است.

کیا ادامه داد: برای کاهش مصرف طعمه و صرفه جویی در استفاده از گندم برای از بین بردن موش‌ها، ابتدا کشاورز، سوراخ‌ تمام لانه‌ها را با پارچه و یا هر چیز دیگری، می‌پوشاند، سپس سوراخ‌های فعالی که موش از آن‌ها خارج می‌شوند، شناسایی شده و در نهایت مقدار ۱۰ الی ۱۵ قاشق چای خوری از طعمه، در ورودی این لانه‌های فعال ریخته می‌شود.

وی اظهار کرد: آفت موش همانند مگس، در سراسر استان وجود دارد ولی در برخی مواقع، در مناطق مختلف به خصوص بخش‌هایی که زمستان معتدل دارند، بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ در نقاطی از استان که بارندگی بیشتر و شدیدتر باشد، لانه موش معمولا از آب پر شده و خراب می‌شود اما در مناطق معتدل، تلفات ناشی از بارندگی در موش‌ها کم بوده و نرخ جمعیت بالا می‌رود.

وی متذکر شد: در سال گذشته، شاهد افزایش جمعیت موش در بخشی از شهرستان میانه بودیم که سپس مدیریت و کنترل شد، امسال نیز شاید در شهرستان دیگری شاهد این امر باشیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تاثیر مبارزه با آفت موش در محیط زیست، اظهار کرد: از بدو تاسیس وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۹۰ سال گذشته، مبارزه با آفت موش در کشور آغاز شده است؛ در همان زمان نیز، بحث حفاظت از محیط زیست وجود داشت ولی این نکته بسیار مهم است که در صورت عدم کنترل جمعیت موش، آسیب‌های جبران ناپدیری به جمعیت انسانی و حتی مراتع و منابع طبیعی وارد خواهد شد.

وی متذکر شد: با توجه به این‌که در سال جهش تولید هستیم و در بین تحریم‌هایی قرار داریم که اغلب کشورها حاضر به کمک نیستند، در بحث واردات گندم، به عنوان محصول استراتژیک کشور، نه دلار کافی داریم و نه کشورها حاضر به فروش گندم به ما هستند، از این رو از بین بردن محصولات به دلیل عدم استفاده از سم و مبارزه با آفات، کار معقولانه‌ای نیست.

وی افزود: ضمن احترام به اهداف محیط زیستی، سعی می‌کنیم تا حد ممکن، از سرمایه‌های طبیعی حفاظت کنیم ولی اگر تولید گندم را تعطیل کنیم تا چهار عدد موجود زنده از بین برود، نه قانونی و نه معقول خواهد بود.

کیا با تاکید بر اهمیت حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: کنترل آفات عمومی، یک اقدام حاکمیتی است یعنی این امر، اهمیت بالایی دارد که قانون گزاران، آن را به دست حاکمیت سپرده‌اند؛ جهاد کشاورزی اگر هیچ پول و اعتباری هم نداشته باشد، حتما برای کنترل آفت موش، اعتباری تهیه خواهد کرد

وی در خصوص اظهارات رئیس اداره حفاظت از محیط زیست ورزقان مبنی بر این‌که نحوه کنترل حمعیت موش موجب برهم خوردن تعادل زیست محیطی می‌شود، گفت: در جواب اظهارات این اداره، نامه‌ای نوشته شد تا اگر برای کنترل جمعیت موش، روش‌های امن قابل انجام را مدنظر داشتند، پیشنهاد بدهند تا عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: راه دیگری، به جز استفاده از سم برای کنترل موش وجود ندارد، مثلا گربه، یکی از عوامل کنترل بیولوژیک موش است ولی گربه، در یک ماه فقط از دو موش می‌تواند تغذیه می‌کند که این بازده، کارایی لازم را برای اراضی کل استان با بیش از یک میلیون هکتار زمین زیر کشت، نخواهد داشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: نمی‌توان این مقدار از مزارع استان را بدون استفاده از سم مدیریت کرد، انگار که بگوییم دکترها نسخه ننویسند و داروخانه‌ها تعطیل شود ولی بیماری‌ها درمان شوند.

وی با بیان این‌که حفظ محصول از عوامل خسارت زا، در کل دنیا، معقوله سختی است، اظهار کرد: اگر آفت و بیماری‌ها کنترل نشوند، حداقل ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی خسارت می‌بینند؛ با توجه به این‌که ابعاد زمین‌های کشاورزی به مرور در حال کاهش است و با محدودیت آب و خاک رو به رو هستیم، بحث تامین غذای
بشر با مشکلات بسیاری رو به رو است.

وی با بیان این‌که اولویت اول جهاد کشاورزی تولید محصولات کشاورزی سالم است، ادامه داد: در بحث مبارزه با آفات مثلا ملخ، می‌توان ۵۰ تا انتقاد کرد، اما ما به عنوان مقام تصمیم گیری استانی، می‌گوییم که اگر با ملخ مبارزه نشود، هزاران تبعات و خسارت را تحمیل حیات انسان خواهد کرد.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و مزارع گندم و جو در شمال این استان با شدت و ضعف متفاوت درگیر آفت شته ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانست و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان انجام دهند....
مدیریت حفظ نباتات استان اردبیل، شرایط را برای افزایش جمعیت جوندگان مضر، مساعد دانسته و از کشاورزان خواست تا اقدامات لازم را مطابق با توصیه کارشناسان، انجام دهند. مدیریت حفظ ...
طبق برآوردها جوندگان مسئول سالانه 70 میلیون تن خسارت در غلات در سرتاسر جهان هستند و در سال 2021 طغیان موش ها به کشاورزان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا یک میلیارد دلار خسارت ...
No Thoughts on برای کنترل جمعیت آفت موش، روش‌های بیولوژیکی جواب نمی‌دهد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>