سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   پایش پاییزی ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی / چالش‌های مبارزه چیست؟
15 آبان 1399 , ساعت 11:47

پایش پاییزی ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی / چالش‌های مبارزه چیست؟

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بلافاصله بعد از اتمام عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی در بهار، روی گوشی همه همکاران در جهاد کشاورزی شهرستان اپلیکیشن (نرم افراز جهانی فائو) برای پایش و ردیابی ملخ‌های صحرایی نصب شد تا در هر نقطه‌ای که مشکلی وجود داشت با استفاده از این نرم افراز به فائو اطلاع رسانی کنند.

مهدی یوسفی، چهارشنبه شب ۱۴ آبان به خبرنگاران رسانه‌های گروهی گفت: حدود ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان پایش شده؛ هرچند پایش، همه نقاط استان را شامل شد اما تمرکز روی پنج شهرستان درگیر بود و این رصدها و پایش‌ها همچنان ادامه دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در روزهای پایانی مقابله با ملخ‌های صحرایی امکانات و تجهیزاتی برای استان و نقاط درگیر آفت خریداری و به امکانات و تجهیزات قبلی اضافه شد، اما هنوز هم کمبود در حوزه نیروی انسانی، هزینه برای خرید امکانات و تجهیزات و سموم پابرجاست.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی آمادگی‌های ضمنی برای مقابله با ملخ‌های صحرایی حداقل طی ۲۰ روز تا یک ماه براساس بروز رسانی‌های انجام شده را دارد، افزود: اگر ملخ‌ها بیش از این باقی بمانند چون دیون قبلی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است نمی‌توان پاسخ گوی نیازهای مقابله‌ای بود.

یوسفی، مهم‌ترین چالش سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با ملخ‌های صحرایی را کمبود سم پاش و تهیه سموم با توجه به گرانی آن دانست و خواستار پیگیری مسئولان و مقامات استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقق دیون شد.

وی یادآور شد: سازمان حفظ نباتات کشور مدعی است بخشی از هزینه‌های تحمیل شده به استان در هجوم این آفت باید از طریق منابع استانی پرداخت شود؛ هرچند استانداری و مدیریت بحران استان در زمان بحران امکانات و تجهیزاتی مانند خودرو و نیروی انسانی را در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برای مقابله گذاشت.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به برگزاری جلسه‌ها و کلاس‌های آموزشی برای محیط‌بانان و قرق‌بانان اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری برای مقابله با این آفت در عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی نیز اشاره کرد.

یوسفی با اشاره به اینکه این شهرستان یکی از کانون‌های عمده حمله ملخ‌های صحرایی در تابستان بود، گفت: پایش در ۶۲ هزار هکتار از نقاط آلوده به این آفت انجام شده است.

وی با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی به هرمزگان هجوم برده‌اند اما هنوز خبری از این آفت در نهبندان نیست، تصریح کرد: هنوز بخشی از دیون اقدامات مقابله‌ای و تهیه سموم توسط سازمان حفظ نباتات کشور پرداخت نشده است.

وی یادآور شد: دیون نهبندان در اقدامات مقابله‌ای با آفت ملخ‌های صحرایی حدود ۳۰۰ میلیون تومان است و امکانات و تجهیزات نیز برای مقابله مجدد کافی نیست.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on پایش پاییزی ملخ‌های صحرایی در خراسان جنوبی / چالش‌های مبارزه چیست؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>