سم ایرانی کیفیت سم اروپایی را ندارد

سم فروشی

چاپ

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کیفیت سموم موجود در بازار استان برابر با کیفیت سموم اروپا نیست و این بی کیفیتی سموم مختص به آذربایجان غربی نبوده و مربوط به کل کشور است.

عبدالله فتح الله زاده با اشاره به اینکه ۱۵ درصد سموم وارداتی به کشور سموم آماده هستند و مابقی بصورت ماده موثره وارد کشور شده و در آزمایشگاه های مربوطه مورد رصد قرار می‌گیرند، افزود: استان اتحادیه خاصی برای واردات سموم ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سهم سرانه مصرف سم در آذربایجان غربی با وجود کشاورزی بودن استان، نسبت به سرانه کشور پایین بوده و همچنین سهم سرانه مصرف سم کشور نیز نسبت به دنیا پایین است.

فتح الله نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته سمیناری با حضور کارشناسانی از آلمان و اتریش برای ترویج استفاده از سموم با کیفیت در استان برگزار شد افزود: با نظارت های جهاد کشاورزی شاهد تولید محصولات با کیفیت در استان هستیم ولی با این وجود با آرمان‌ها فاصله داریم.

وی با اشاره به قیمت بالای گوجه فرنگی و پایین بودن کیفیت گوجه فرنگی‌های استان در سال جاری افزود: نوسانات شدید آب و هوایی در سال جاری و کشت محصول با استفاده از بذرهای گواهی نشده، ضدعفونی و اصلاح نشده علت اصلی کیفیت پایین محصول گوجه فرنگی امسال استان بود.

فتح الله نژاد با تاکید بر اینکه با نظارت جهاد کشاورزی بذر های مورد تایید وارد استان می‌شود و کیفیت را هرگز فدای قیمت نمی‌کنیم تصریح کرد: ورود بذرهای قاچاق و بی کیفیت به استان یکی دیگر از دلایل پایین آمدن کیفیت محصول گوجه فرنگی در استان بود.