جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   رد پرواز مگس مدیترانه در نیمی از باغ های مرکبات مازندران
29 مهر 1397 , ساعت 15:56

رد پرواز مگس مدیترانه در نیمی از باغ های مرکبات مازندران

درختان مرکبات مازندران امسال در آستانه رسیدگی و برداشت محصول در معرض آفت مخرب مگس میوه موسوم به مگس مدیترانه ای قرار گرفته است که در صورت تعلل باغداران بخش زیادی از باغ های استان به این آفت آلوده می شود.

مگس مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود.
مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که ۱۱۰ هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود ۲ و نیم میلیون تن محصول از این باغ ها برداشت می شود.
مهم ترین میوه باغ های مرکبات مازندران را انواع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود.
انشو ، پیج ، کلمانتین ، یافا و یونسی از انواغ نارنگی هایی است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهریور ماه امسال آغاز شد و هم اکنون نیز زمان برداشت رقم دیررس آغاز شده است.
برداشت گونه های مختلف پرتقال در مازندران هم از نیمه آبان آغاز می شود و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوائی تا اواخر ماه دی ادامه می یابد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه به کشاورزان در باره گسترش شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت که سطح ردیابی این مگس به حدود ۵۴ هزار هکتار رسیده است.
عبدالرحمان زاغی با اعلام این که هجوم این آفت سبب شد تا پنج هزار هکتار از باغ های استان آلوده شود، افزود: برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه امروز نشست ستاد مبارزه با مگس میوه در جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان برگزار شد.

 

شتاب در برداشت مرکبات رسیده
وی با تاکید بر این که در زمان حاضر محصول نارنگی در بعضی از کانون‌های شیوع آفت دچار آسیب شده است، از باغداران خواست تا هرچه سریع تر نسبت به برداشت میوه‌های رسیده موجود در سر درخت اقدام کنند.
زاغی گفت: تا کنون در ۲ هزار و ۱۵۸ هکتار از باغ های استان مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی علیه آفت مگس میوه انجام شده است و کارشناسان بخش کشاورزی آماده همکاری با باغداران در چگونگی مبارزه با مگس میوه هستند .
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: باغداران در کانون‌هایی که مگس میوه مشاهده شده است اقدام به طعمه ‌پاشی کنند.
وی در باره اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با مگس مدیترانه هم توضیح داد: هم اکنون ۶۰ هکتار از باغات استان مجهز به تله های جلب کننده فرمونی و مایع سراترپ به منظور شکار انبوه این آفت است و ۲۶۸ ایستگاه پیش‌آگاهی هم با نصب ۷۰۰ تله جلب‌کننده فرمونی و مایع سراتراپ، کار ردیابی را انجام می دهد.

 

تاکید بر اقدامات پیشگیرانه
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و از صاحبان باغ های مرکبات بویژه باغ های نارنگی خواست تا میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق ۴۰ تا ۵۰ سانتی متری زمین دفن کنند.
زاغی همچنین برداشت میوه های رسیده درختان را ضروری دانست و افزود که این میوه ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند ، میزبان آفت خواهند بود.
مگس میوه مدیریترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.
هلو ، خرمالو ، انجیر ، سیب زرد ، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا ۲ ماه زنده می‌ ماند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا ۶ ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.
وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان نسبت به مشاهده آفت مگس مدیترانه ای در باغهای گلستان هشدار داد. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کیانوش حق نما با بیان ...
باغداران مازندرانی برای پیشگیری از طغیان مگس میوه مدیترانه‌ای هرچه سریعتر اقدام به برداشت مرکبات‌های رسیده و باقیمانده بر روی درختان کنند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مدیر حفظ نباتات جهاد ...
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه از ردیابی مگس میوه در 14 هکتار از باغات سیاه ریشه این شهرستان خبر داد. حمیدرضا شهابیان با بیان اینکه ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه ...
سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه جمعیت مگس میوه در مازندران افزایش یافته است، گفت: برای مدیریت و پیشگیری از خسارت آفت مذکور، ضروری است در قالب ...
No Thoughts on رد پرواز مگس مدیترانه در نیمی از باغ های مرکبات مازندران

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>