جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   افزایش ۱۲۸ هزار تنی تولید لیموترش در کشور/جاروک جادوگر در کنترل است
30 مهر 1397 , ساعت 8:42

افزایش ۱۲۸ هزار تنی تولید لیموترش در کشور/جاروک جادوگر در کنترل است

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش ۱۲۸ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۶۷۰ هزار تن خواهد رسید.

مسعود لطیفیان میزان تولید لیمو ترش در سال گذشته را ۵۴۲ هزار تن عنوان کرد و افزود: افزایش تولید در نتیجه برنامه اصلاح و نوسازی باغات و کنترل بیماری‌های ویروسی و آفت جاروک جادوگر حاصل شده است.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید سطح مشخصی از باغات مرکبات از جمله لیمو ترش اصلاح و نوسازی شود و برای سالجاری این سطح یک هزار و ۴۰۰ هکتار است.

لطیفیان از بکارگیری رقم پارسی برای جایگزینی درختان باغات درجه دو ، سه و آسیب دیده از بیماری و آفت جاروک  جادوگر خبر داد و گفت: این رقم که دستاورد محققان داخلی است نسبت به بیماری‌های ویرورسی و آفت جاروک جادوگر مقاوم است و هم اکنون به عنوان رقم مناسب در اصلاح و نوسازی باغات به کار گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اعمال مقررات استانداردسازی تولید در نهالستان‌های کشور در حال انجام است تا نهال‌های لیموی تولید شده قبل از انتقال به باغات عاری از هر گونه ویرورس و بیماری باشند.

لطیفیان با تاکید بر اینکه سه کمربندی تولید لیمو ترش در کشور وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات بیماری و آفات هر یک از این مناطق با مشکل مختص به خود رو به رو هستند که باید بر اساس آن برنامه ریزی لازم برای تدام و افزایش تولید صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور مثال کمربندی شمالی که از غرب استان گیلان تا شرق استان گلستان است درگیر مشکل سرمازدگی، کمربند مرکزی که از استان خراسان تا خوزستان است با مشکل آفتاب سوختگی و خشکسالی و کمربند جنوبی از بوشهر تا چابهار در استان سیستان و بلوچستان است با مشکل سوختگی و تا حدودی خشکسالی رو به رو هستند.

لطیفیان یادآور شد:  تا پایان برنامه ششم توسعه اصلاح و نوسازی ۸ هزار و ۸۴۰ هکتار باغ لیمو ترش در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که بر اساس آن انتظار می‌رود ۱ تن در هر هکتار به تولید این محصول افزوده شود.

اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط

مصاحبه زنده تلویزیونی دکتر ولی‌اله بنی عامری، عضو هیات علمی بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در مورد "سايه بان درختان ميوه" ساعت 19 روز شنبه 7 تيرماه سال‌جاری در ...
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی مرودشت از احداث سه هکتار سایبان باغ در قالب دو طرح در باغ‌ها انگور با استفاده از تسهیلات کم بهره صندوق توسعه ملی در این شهرستان خبر داد....
اولین سایبان باغی در قیروکارزین در حال ساخت است . مسئول طرح و برنامه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: ساخت سایبان باغی در قیروکارزین با اعتباری بالغ بر ...
ایجاد سایبان در باغات میوه برای جلوگیری از آسیب‌های بخش کشاورزی و حوادث غیرمترقبه ضروری است. مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: این طرح در راستای ایجاد سایبان در باغات میوه برای جلوگیری ...
No Thoughts on افزایش ۱۲۸ هزار تنی تولید لیموترش در کشور/جاروک جادوگر در کنترل است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>