پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار ایران, کرمان, گزارش  »   آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ
29 مهر 1397 , ساعت 16:51

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

مگس مدیترانه ای، آفتی است که هم به جان باغ های میوه کرمان افتاده و هم به آزمونی برای سنجش سرعت عمل مدیریتهای کشاورزی تبدیل شده است

مگس مدیترانه ای، آفتی است که هم به جان باغ های میوه کرمان افتاده و هم به آزمونی برای سنجش سرعت عمل مدیریتهای کشاورزی تبدیل شده است.

اواخر شهریور امسال بود که زنگ خطر نوعی آفت کشاورزی درباغات شمال استان کرمان به صداآفتی برای باغ ها و آزمونی برای مدیریت ها درآمد : مگس مدیترانه ای؛ قاتل شماره یک میوه ها، محصولات سردرختی و حتی سبزی و صیفی جات.
رنگی قهوه ای دارد و کوچکتر از مگسهای معمولی است اما قادر است ۳۰۰ نوع میوه و محصول کشاورزی را سر به نیست کند .
دکتر زهدی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان، مگس مدیترانه ای را از زیانبارترین آفات کشاورزی در جهان می داند که در مقایسه با دیگر مگسهای میوه بیشترین خسارت را به کشاورزی وارد میکند.
وجود این آفت نخستین بار، سال ۱۸۲۹ میلادی در آفریقای شرقی گزارش شد و احتمالا همراه با گسترش تجارت در جهان ، شیوع آن بیشتر شد و به خاطر مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان جای پای خود را محکم کرد.
تکثیر این آفت بسیار سریع است ؛ مگس ماده هر روز تا ۳۰ تخم در زیر پوست میوه ها میگذارد. لاروها بعد از خروج از تخم ، از گوشت و پوست میوه تغذیه کرده و آن را لهیده میکنند و باعث ریزش شدید میوه می شوند.

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

باغات کرمان چگونه میزبان این مگس شدند؟

مگس مدیترانه ای نخستین بار ۲۰ شهریور امسال در باغات گلباف از توابع شهرستان کرمان دیده شد؛ منطقه ای کوهستانی که بهآفتی برای باغ ها و آزمونی برای مدیریت ها باغات گسترده میوه اش شهرت دارد. نگرانی خیلی زود به جان کشاورزان افتاد و مسئولان جهاد کشاورزی را به تکاپو واداشت .
آقای مسعودی مدیرجهاد کشاورزی شهرستان کرمان در جلسه ای اضطراری گفت : مگس مدیترانه ای که احتمالا با بار میوه از مناطق دیگر آمده ۴۰۰ هکتار از باغات گلباف را آلوده کرده است و برای باغات دیگر مناطق شهرستان کرمان خطری جدی است.
فرمانداری کرمان هم مقرر کرد خروج هر نوع میوه از گلباف ممنوع و منوط به اجازه بخشداری و جهاد کشاورزی باشد.
همزمان کار آموزش باغداران و مبارزه شیمیایی با آفت شروع شد ؛ به کشاورزان گلباف توصیه شد میوه های آلوده را از سطح باغ جمع کنند ، آنها را یا بسوزانند و یا در عمق ۵۰ سانتیمتری زمین دفن کنند ، از خشک کردن میوه ها خود داری و انتقال میوه به خارج از بخش گلباف را متوقف کنند و از فروش محصول آلوده به دلالان بپرهیزند .
اما به نظر می رسد این تدابیر کمی دیرهنگام بود زیرا چند روز بعد از دیگر بخشهای شهرستان کرمان مانند چترود ، راین ، ماهان و شهداد خبر رسید که باغداران ، مگس مدیترانه ایی را رویت کرده اند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان در جلسه ای دیگر گفت : سطح باغات آلوده در این شهرستان به ۱۲۰۰ هکتار رسیده است .
مسئولین به فکر جمع کردن قضیه در باغات شهرستان کرمان بودند که آقای خاکپور مدیر جهاد کشاورزی بم نیز از مشاهده مگس مدیترانه ای در باغات دهبکری ، خبر داد ؛ به نظر میرسد آفت راه خود را به سمت شرق استان هم پیدا کرده است.

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

غافلگیری یا کاهلی ؟ مساله این است 

آیا مسئولان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان غافلگیر شده اند ؟ آیا هشدارها درباره این آفت به هنگام بوده است ؟.آقای عباسآفتی برای باغ ها و آزمونی برای مدیریت ها سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان که در خدمات و زحمات قابل تقدیرش برای کشاورزی استان تردیدی نیست درحالی از مشاهده آفت و شروع مبارزه در ۲۰ شهریور امسال خبر میدهد که آقای فرخی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان، ۴ ماه قبل تر یعنی اردیبهشت امسال، گفته بود ۳۰۰ هکتار از باغهای مرکبات جنوب استان به مگس مدیترانه‌ای آلوده شده اند، وی حتی زمان مشاهده آفت در باغات جنوب را عقب تر برده و گفته بود : مگس مدیترانه‌ای اولین بار آذر ۹۶ در باغ‌های مرکبات منطقه جنوب کرمان مشاهده شد!. اظهارات آقای فرخی در اردیبهشت امسال ، تنها زنگ هشداری نبود که میتوانست مسئولان جهاد کشاورزی شمال استان را زودتر از اینها به تکاپو بیندازد.
دراستان همجوار یعنی یزد هم از اواسط خرداد گذشته به باغداران منطقه مهریز که اتفاقا هم مرز با استان کرمان است هشدارهای گسترده ای داده شده و بلافاصله آموزش و سمپاشی علیه این آفت شروع شده بود، اما در تمام این سه ماه تابستان که همسایه غربی مشغول مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای بود در کرمان خبری از آمادگی و آموزش نبود و هشداری به باغداران داده نشد. آلان مردم حق دارند از نهادهای نظارتی بپرسند آیا کاهلی و سهل انگاری روی داده است ؟ یافتن پاسخ این سئوال به جلوگیری از تکرار حوادث مشابه در آینده ، کمک میکند.

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

اکنون چه باید کرد؟

گذشته به هر حال گذشته است و باید به فکر امروز و فردا بود. مسئولین جهاد کشاورزی استان کرمان از اواخر شهریور ، با همکاریآفتی برای باغ ها و آزمونی برای مدیریت ها گسترده کشاورزان مبارزه با این آفت را آغاز کرده اند . در دیگر مناطق استان هم به کشاورزان هشدار داده شده و از آنها خواسته شده است کاملا مراقب باشند . تاکنون در صدها هکتار باغ ، عملیات نصب کارت زرد یا تله های فرمونی برای به دام انداختن مگس و در دهها هکتار عملیات طعمه پاشی با پروتئین هیدرولیزات صورت گرفته است، سمپاشی هم در دستور کار است و بسیج ، آموزش و پرورش و سایر ارگانها هم به کمک آمده اند ، اما ظاهرا مشکلات مالی هم هست .
آقای رودری ، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان در جلسه بررسی راههای مبارزه با این آفت گفت : با توجه به اینکه مگس مدیترانه ای تاکنون در استان کرمان مشاهده نشده بود و به همین دلیل بودجه ای هم برای مبارزه با آن پیش بینی نشده است ؛ دولت امسال فقط بخش اندکی از هزینه ها را که شامل تامین مواد اولیه مبارزه با این آفت است ، پرداخت می کند و بقیه بودجه را باید کشاورزان و نهادهای عمومی محلی تامین کنند.
آقای هژبری از کارشناسان کشاورزی منطقه چترود کرمان میگوید : شاید حق با آقای رودری باشد و مطمئنا کشاورزان نقش اصلی را در مبارزه با این آفت دارند اما دولت که برای ایجاد هر فرصت شغلی، دهها میلیون تومان هزینه میکند ، باید متوجه باشد کمک کردن به کشاورزان برای مبارزه با این آفت ، به معنی پیشگیری از بیکار شدن صدها و شاید هزاران کشاورز درآینده است ؛ کشاورزانی که اگر امروز حمایت نشوند شاید فردا به صف متقاضیان اشتغال اضافه شوند و آن موقع حمایت از آنها ، اعتبارات بیشتری نیاز دارد.
قول حکما را هیچگاه نباید فراموش کنیم : پیشگیری کم هزینه تر از درمان است.

 

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ

 

خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
One Thought on آفتی که حریف می طلبد اما نه فقط در باغ
    کارشناس ارشد حشره شناسی
    24 Dec 2018
    10:02am

    با توجه به گستردگی سطح آلودگی مگس میوه مدیترانه ای در بخش های مختلف شهرستان کرمان و سایر شهرستانهای شمال استان کرمان به نظر می رسد آفت مذکور در یکی دو سال اخیر وارد استان شده است ( قبلا” از آفات قرنطینه ای برای استان کرمان محسوب می شد) . با توجه به اینکه یکی از وظائف سازمان جهاد کشاورزی استان ( مدیریت حفظ نباتات استان) ردیابی آفات قرنطینه ای در سطح باغات استان می باشد ؛ بنابر این اگر ردیابی برای آفت مذکور به درستی انجام می گرفت ؛ در صورت مشاهده آفت مذکور می شد با حداقل خسارت به کشاورزن منطقه و کمترین هزینه ؛ آفت فوق الذکر را در منطقه شیوع ، کانون کوبی نموده و از انتشار آن به سایر مناطق و شهرستانهای استان جلوگیری می شد ولی متاسفانه این کار به درستی انجام نگرفت و در حال حاضر برای کنترل آن باید میلیارد ها تومان از بیت المال هزینه نمود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>