سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در زمستان با شخم و یخ‌آب ممکن است
18 آبان 1399 , ساعت 15:18

مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در زمستان با شخم و یخ‌آب ممکن است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: شفیره آفت مگس مدیترانه‌ای در عمق چند سانتی متری خاک به سر می‌برد لذا توصیه می‌شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و یخ‌آب زمستانه اجرا کنند تا شفیره آفت در خاک از بین برود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: شفیره آفت مگس مدیترانه‌ای در عمق چند سانتی متری خاک به سر می‌برد لذا توصیه می‌شود کشاورزان مبارزه را از طریق شخم و اجرا کنند تا شفیره آفت در خاک از بین برود.

ناصر طاهری با تاکید بر اینکه مگس مدیترانه ای آفتی خطرناک است افزود: یکی از راه‌ های مبارزه با آفاتی چون مگس مدیترانه ای اجرای طرح یخ‌آب زمستانه است.

وی اظهار داشت: یخ‌آب زمستانه زمانی تاثیرگذار است که باغدار با استفاده از شیوه آبیاری غرقابی و آن هم در مواقعی که سرمای هوا به زیر هفت درجه رسیده و یخبندان کامل باشد، اقدام به آبیاری درختان کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ ها و آفات و در نهایت از بین رفتن آفت می شود.

وی با بیان اینکه مگس مدیترانه ای قادر است به میوه ۳۰۰ گونه گیاه گرمسیری و سردسیری خسارت وارد کند اظهار داشت: این آفت به محض تغییر رنگ میوه ها به سمت رسیدگی، جذب میوه می شود و بعد از تخم گذاری روی سطح میوه بعد از یک هفته لارو حشره وارد میوه و موجب له شدگی، گندیدگی و ریزش میوه خواهد شد.

وی با بیان اینکه لارو به نوزاد کرمی‌ شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود و شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی و ریخت‌شناسی قابل توجهی را متحمل می‌شود تاکید کرد: امکان مبارزه شیمیایی با آفت مگس مدیترانه ای وجود ندارد لذا در راستای کاهش خسارت ناشی از این آفت باید مبارزه تلفیقی انجام شود.

وی به شرایط اقلیمی استان کرمان اشاره و تصریح کرد: آفت مگس مدیترانه ای توانایی تولید چهار تا پنج نسل در سال را دارد و یک جفت نر و ماده قادر هستند به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانه میوه خسارت وارد کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: اگر هر میوه بین ۵۰ تا ۲۵۰ گرم وزن داشته باشد هر جفت مگس مدیترانه ای می توانند ۵۰ تا ۲۰۰ تن میوه را از بین ببرند.

وی تاکید کرد: رفتار متغیر این آفت، دامنه میزبانی آن را افزایش داده لذا در طول فصل رسیدن میوه های مختلف از جمله مرکبات، خرما و غیره می تواند به تمام محصولات استان خسارت وارد کند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به راهنمایی های کارشناسان گیاه پزشکی و کشاورزی در راستای کنترل آفت مگس مدیترانه ای تلاش کنند.

طاهری از کشاورزان خواست، میوه های مشکوک و آلوده را وارد باغ نکنند، میوه های آلوده را برداشت و نسبت به امحای آنها از طریق سوزاندن و یا دفن در عمق خاک اقدام کنند.

وی به کشاورزان توصیه کرد: میوه های مناطق آلوده را قبل از تغییر رنگ و رسیده شدن کامل از درخت جدا کنند.

وی گفت: کشاورزان در فصل بهار نیز از کارت های زرد برای ردیابی آفت مگس مدیترانه ای در باغات استفاده کنند و بعد از مشاهده با استفاده از تله های فرمونی نسبت به مبارزه با آفت اقدام کنند.

طاهری با بیان اینکه آفت مگس مدیترانه ای از خطرناک ترین آفات کشاورزی در دنیا است اظهار داشت: برای اولین بار در شهریور ماه سال ۹۷ از استان کرمان و در مناطق گلباف و ماهان رویت شد.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان از فرصت موجود برای استفاده از ظرفیت یخ‌آب زمستانه برای مبارزه با آفات درختان باغات بهره ببرند. هاشم نقیبی ر ...
No Thoughts on مبارزه با مگس مدیترانه‌ای در زمستان با شخم و یخ‌آب ممکن است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>