سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, استان ها, مرکزی  »   مطالعات مبارزه با آفت نماتد گلخانه‌ای در استان مرکزی انجام شد
17 آبان 1399 , ساعت 20:14

مطالعات مبارزه با آفت نماتد گلخانه‌ای در استان مرکزی انجام شد

پژوهشگر حوزه کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی مبارزه با نماتد از افت‌های مهم گلخانه‌های سبزی و صیفی در این استان با موفقیت انجام شد.

پژوهشگر حوزه کشاورزی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی مبارزه با نماتد از افت‌های مهم گلخانه‌های سبزی و صیفی در این استان با موفقیت انجام شد.

معصومه نصیری مقدم افزود: نماتدها عوامل بیماری‌زای سبزی ها و صیفی هستند که زیان اقتصادی فراوانی را در گلخانه‌ها ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: این طرح مطالعاتی مدت ۲ سال به طول انجامیده و در قالب آن روش کنترل آفت نماتد با کشت فلفل دلمه‌ای به‌عنوان گیاه به دام اندازنده آفت عملیاتی شده است.

پژوهشگر حوزه کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: مشاهدات حین تحقیق حاکی از آن است که گیاه فلفل با سه ژن مقاومت به آفت نماتد، رشد ماده تخمگذار این آفت را متوقف و کند کرده و موجب القای نکروز در سلول‌های آن می‌شود.

نصیری مقدم گفت: استفاده از فلفل های رنگی در گلخانه موجب شد حمله نماتدها کاهش یابد و بر اساس سافته‌های آن پژوهش علمی پیشنهاد می‌شود برای مقابله با نماتدها و کاهش جمعیت و خسارت آن در گلخانه‌ها در الگوی کشت مسقف و گلخانه‌ای هر ۲ سال یک‌بار فلفل دلمه کشت شود.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در نامه ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها با اشاره به ممنوعیت استفاده از كنه كش بروموپروپیلات در فلفل های صادراتی به كشور فدرال ...
وزارت جهاد کشاورزی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صادرات فلفل دلمه‌ای ایران به روسیه از شنبه ۱۴ اسفند رسما از سر گرفته می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، با ...
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: ممنوعیت صادرات فلفل دلمه ایران به روسیه برداشته شد و صادرات به این کشور از روز شنبه از سرگرفته می‌شود. به گزارش فارس، ...
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه اعلام کرد که با پیگیری های انجام شده، مشکل صادرات فلفل به روسیه که مدتی به خاطر برخی مشکلات فنی ممنوع شده بود رفع ...
No Thoughts on مطالعات مبارزه با آفت نماتد گلخانه‌ای در استان مرکزی انجام شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>